Ленд-арт у творчості українських митців
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.13.2017.142219Ключові слова:
ленд-арт, термінологічне визначення ленд-арту, типологія творів ленд-арту, історія українського ленд-арту, інституціональна самоорганізація митців, сучасне мистецтво, українське сучасне мистецтвоАнотація
Анотація. Обґрунтовано термінологічні визначення ленд-арту на основі розгляду його тематики, поетики і особливостей побудови художнього образу; простежено історію розвитку ленд-арту у країнах Заходу і в Україні; створена і обґрунтована типологія творів ленд-арту; розглянута і проаналізована інституціоналізація митців ленд-арту в Україні.
Терміном «ленд-арт» (від англ. land — земля) означують мистецькі твори, що виникли у природному середовищі, за умови, що останнє складає в них вагому семантичну та структурно-композиційну частину. Ленд-арт є жанро-технікою, емоційно й семантично насиченим простором, створеним художником у процесі творчого акту. У творі ленд-арту речі (явища природи) грають допоміжну роль стосовно художнього образу, який будується згідно авторської концепції, а композиція найчастіше не
має жорстко окреслених кордонів і сприймається глядачем зсередини.
Було простежено історію розвитку ленд-арту як прояву художньої творчості, що є окремою частиною візуальної культури і одночасно характерною для конкретного історичного періоду формою свідомості численної спільноти митців.
Ленд-арт набув поширення у США наприкінці 1960-х та в Європі у 1970-х. В Україні — у 1990–2000-х роках.
У процесі цього дослідження було створено і обґрунтовано типологію творів ленд-арту на основі розгляду їх семантико-тематичного спрямування, що нерозривно пов’язано з художніми прийомами і специфікою художнього образу. Було виокремлено наступні категорії: неоритуальний, соціальний і цитатний типи творів ленд-арту. Розгляд кожного типу супроводжено аналізом його ідейних і естетичних особливостей, здійснено опис відповідних ленд-арт-композицій українських митців. У роботі було розглянуто інституціоналізацію спільноти майстрів ленд-арту в Україні в історичному вимірі. Вперше зібрано і проаналізовано інформацію про численні ініціативи щодо створення пленерів, фестивалів, симпозіумів.
Посилання
Mykhailovska O. Seriia performansiv «Der Winter Kaput» i «Manna» Petra Starukha [Mykhailovska O. «Der Winter Kaput» and «Manna» performance series by Petro Starukh] // Terra Incognita: International magazine for contemporary art. 1995. No. 3–4. S. 71–72.
Melnyk V. Beautiful Karpaty [Malnyk V. Beautiful Carpathians] // Konferentsiia z problematyky «suchasnoho» mystetstva (novi media): Konf. «Kruhlyi stil I» 19–22 serpnia 1998 r. [Proceedings of the Conference «Round Table» on the issues of contemporary art (new media), August 19–22nd, 1998]. Ivano-Frankivsk; Yaremche, 1998. S. 45–46.
Vysheslavskyi H. Mizhnarodnyi lend-art-sympozyum u Mohrytsi [Vysheslavskyi H. International land art symposium in Mohrytsia] // Halereia [Gallery]. 2008. No. 3/4 (35/36). S. 22–24.
Vysheslavskyi H. Ukrainskomu lend-artu 36 rokiv [Vysheslavskyi H. Ukrainian land art turns 36] // Halereia [Gallery]. 2008. No. 3/4 (35/36). S. 9–15.
Kohan N. Mogritsa’2008 (XI mezhdunarodnyiy lend-art-simpozium v Mogritse) Lend-art — molodezhnyiy proekt [Kokhan N. Mohrytsia’2008 (11th International land art symposium in Mohrytsia)] // Galereya [Gallery]. 2008. No. 3/4 (35/36). S. 25–28.
Myronenko V. Synesteziia vitru [Myronenko V. Synaesthesia of wind] // Halereia [Gallery]. 2008. # 3/4 (35/36). S. 16–18.
Nykytiuk O. Bahatoholossia Sheshorskoho festyvaliu [Nykytiuk O. Multichantness of the Sheshory festival] // Halereia [Gallery]. 2008. No. 3/4 (35/36). S. 22–24.
Filonenko O. Lend-art Volodymyra Bakhtova [Filonenko O. Land art by Volodymyr Bakhtov] // Halereia [Gallery]. 2008. No. 3/4 (35/36). S. 19–21.
Nykytiuk O. Transmifichni proektsii. 2008–2009 [Nykytiuk O, Transmythic projections] // Halereia [Gallery]. 2009. # 1/2 (37/38). S. 8–10.
Hurenko A. Viziia mozhlyvostei [Hurenko A. Vision of the possibilities] // Metronom [Metronome]. 2001. No. 3. S. 21–25.
Bevza P. Dovkillia — kontseptsiia, shcho nadaie miry recham [Bevza P. Environment: concept that gives measure to things] // Metronom [Metronome]. No. 4. 2002. C. 2–3.
Suzuki T. Obiekty v dovkilli [Suzuki T. Objects in the environment] // Metronom [Metronome]. 2002. # 4. C. 4–5.
Mystetstvo dovkillia: Ukraina 1989–2010: Albom / upor. P. Bevza, H. Hidora [Art of the environment: Ukraine 1989–2010: An album / compiled by P. Bevza, H. Hidora]. Kyiv: Sofiia-A, 2010. 200 s.
Kreidianyi period / Cretaceous: VI Mizhnarodnyi lend-art sympozium «Prostir Pokordonnia»: Mohrytsia, 2002: Kataloh [Crataceous: 6th International land art symposium «Borderline space»: Mohrytsia, 2002: Catalogue]. Kyiv: Soviart, 2002. 20 s.
Desiata vitrospektsiia: Mizhnarodnyi festyval «Vesnianyi viter»: Kataloh [10th Wind-spection: «Springtime wind» International festival: Catalogue]. Kyiv, 2005. 12 s.
Terra Futura, 1908–2008: Festyval suchasnoho mystetstva: istoriia futuryzmu na Khersonshchyni, khroniky festyvaliu [Terra Futura, 1908–2008: Contemporary art festival: Futurism history on the lands of Kherson region, festival chronicles]. Kherson, 2008. 72 c.
Bez chasu: XI mizhnarodnyi lend-art sympozium «Prostir pokordonnia»: Mohrytsia, 2008: Kataloh [Timeless: 11th International land art symposium «Borderline space»: Mohrytsia, 2008: Catalogue]. Kyiv, 2008. 16 s.
Vitrospektsiia 13: Mizhnarodnyi festyval «Vesnianyi viter»: Kataloh [Wind-spection’13: «Springtime wind» International festival: Catalogue]. Kyiv, 2008. 18 s.
Envaironment-proekt «Transhresii» [«Transgressions» environment project]. Lviv, 2009. 12 s.
Lend-art festyval Khortytsia — Vyrva’2010 yly Zemlia pakhnet solntsem [Khortytsia — Vyrva’2010 land art festival, or Land smells like sun]. Kherson: YD «Keramyst», 2010. 24 s.
III molodizhnyi lend-art proekt «Shliakhy»: XIII lend-art sympozium «Prostir pokordonnia»: Mohrytsia, 2010: Kataloh [3rd International land art project «The paths»: 13th land art symposium «Borderline space»: Mohrytsia, 2010: Catalogue]. [Sumy], 2010. 12 s.
Mifohenez — Mizhnarodnyi zymovyi festyval lend-artu u Vinnytskii oblasti «Aplikatsiia dukhu»: Kataloh [Genesis of myths: «Application of the spirit» International winter land art festival in the Vinnytsia region: Catalogue]. Vinnytsia, [n.d.]. 100 s.
Beardsley J. Eartbworks and beyond: contemporary art in the landscape. New York, 1984. 144 p.
Cauquelin A. Le site et le paysage. Paris, 2002. 194 p.
Calvesi M. Le Nouvel Art italien // L’Italie aujour — d’hui. Regards sur la peinture italienne de 1970-1985: Cat. d’expo. Nice, 1985. 210 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Сучасне мистецтво
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.