Суспільно-культурна парадигма тоталітарного й індиферентного в пластичних мистецтвах України 1940–1960 років
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.13.2017.142283Анотація
У 1940–1960-х роках в українській скульптурі, як і в решті видів, підвидів, напрямків образотворчого мистецтва утвердився офіційний стиль соціалістичного реалізму. Твори української скульптури зазначеного періоду дозволяють зробити висновки, що цей вид мистецтва був найбільш спорідненим тоталітарним проявам пластичного цеху довоєнної Німеччини і Росії. Завданням скульптурних творів було виховання нового покоління радянських людей і увіковічення подвигів. Отже, можна констатувати, що від другої половини 30-х років ХХ століття в українській радянській скульптурі остаточно сформувався напрямок легального розвитку. Засади соціалістичного реалізму підтримували насамперед досягнення російського класицизму та реалістичні традиції у римській імперській пластиці. Жорстка нормативність використання в творчих скульптурних роботах офіційно пропонованих зразків в умовах ідеологічного тоталітарного тиску призводить до деформації пластичного мислення
Посилання
Halyna Kal’chenko: Al›bom [Halyna Kalchenko: An album] / upor. I. I. Verba [I. Verba, ed.]; ser.: «Khudozhnyky radyans›koyi Ukrayiny» [«Artists of Soviet Ukraine»]. Kyyiv: Mystetstvo, 1969. C. 6.
Degot E. Russkoe iskusstvo XX veka [Russian art of the 20th century]. Moskva: Trilistnik, 2002. S. 108.
Domogatskiy V. O skulpture. Teoreticheskie rabotyi: Issledovaniya, stati, pisma hudozhnika [On sculpture. Theoretical works: Research papers and correspondence by the artist]. Moskva, 1984. 368 s.
Markin Yu. P. Iskusstvo Tretego reyha [Art of the Third Reich]. Moskva: RIP-holding, 2012. 382 s.
Emanuyil Mys›ko: Al›bom [Emmanuil Mysko: An album] / avt.-upor. V. P. Pavlov; ser.: «Khudozhnyky Ukrayiny» [V. Pavlov, ed.]. Kyyiv: Mystetstvo, 1978. 115 s.
Istoriya ukrayins›koho mystetstva: U 5 t. [History of Ukrainian art: In 5 volumes] / NAN Ukrayiny; IMFE im. M. T. Ryl›s›koho [National Academy of sciences of Ukraine; M. Rylsky Institute of art, folklore studies and ethnography]. Kyyiv, 2007. T. 5: Mystetstvo XX stolittya [20th century art]. C. 351.
Izobrazitelnoe iskusstvo sovetskoy Ukrainyi: Albom [Fine art of Soviet Ukraine: An album]. Moskva: Sovetskiy hudozhnik, 1956. C. 25.
Kavaleridze Ivan: Sb. st. i vospominaniy [Kavaleridze Ivan: Collected papers and memoirs] / Sost. i primech. E. S. Gluschenko [notes and compilation by E. Gluschenko]. Kiev: Mistetstvo, 1988. C. 29.
Markin Yu. Iskusstvo Tretego reyha [Art of the Third Reich] // Dekorativnoe iskusstvo [Decorative art]. 1989. S. 30–38.
Narysy z istoriyi obrazotvorchoho mystetstva Ukrayiny XX stolittya: U 2 kn. [Outline of the fine art history of 20th century Ukraine: In 2 volumes] / IPSM AMU. Kyyiv: Intertekhnolohiya, 2006. Kn. 1. 544 s.
Protas M. O. Stanovlennya ukrayins›koyi shkoly skul›ptury pershoyi tretyny XX stolittya [Formation of the Ukrainian school of sculpture of the early 20th century] // Narysy z istoriyi obrazotvorchoho mystetstva Ukrayiny XX stolittya: U 2 kn. [Outline of the fine art history of 20th century Ukraine: In 2 volumes] / IPSM AMU. Kyyiv: Intertekhnolohiya, 2006. Kn. 1. C. 485.
Rohotchenko O. Sotsialistychnyy realizm i totalitaryzm [Socialist realism and totalitarianism] / IPSM AMU. Kyyiv: Feniks, 2007. 608 s.
Yanko D. Tvorets› krasy: Do 90-richchya vid dnya narodzhennya skul›ptora O. Koval›ova [Creator of beauty: On the 90th birth anniversary of sculptor O. Kovaliov] // Dnipro [Dnieper]. 2005. # 11–12. S. 117–123.
Sak L. Maks Hel›man [Max Helman]. Kyyiv: Mystetstvo, 1975. 77 s.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Олексій Роготченко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.