«Межа зусиль національного постеклектизму»: Український арт-гурт останньої чверті хх століття в культурному контексті доби
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.15.2019.185914Ключові слова:
арт-об’єднання «Вольова грань національного постеклектизму», творчість Олега Тістола, творчість Костянтина Реунова, українське мистецтво 1980–1990-х, сквотАнотація
Проаналізовано програму діяльності київського арт-об’єднання «Вольова грань національного постеклектизму» (1987-й — початок 1990-х) в контексті історії українського мистецтва перехідного часу: від перебудови до перших років незалежності. Показано, що в той час не так мистецтвознавці, як художники-практики прокладали нові інтелектуальні лінії узагальнення і осмислення суспільних подій, самі творці ставали біля керма художнього тлумачення дійсності, її перетворення і пояснення для себе й глядача тих явищ, які здійснюються «тут і тепер». Виявлено, що важливим для художників «Вольової межі...» було концептуальне, ідейне наповнення творчості, його принципова маніфестність: О. Тістол, К. Реунов, М. Маценко, Я. Бистрова і М. Скугарьова мали власну творчу концепцію, дотримувалися її в своїх роботах, що виділяє їх творчість цього часу серед інших представників «Нової хвилі». З’ясовано, що, з одного боку, творчість художників «Вольової межі...» була відгалуженням «Нової хвилі», вписуючись в це явище по ряду ознак (віталізм, мальовнича експресивність, схильність до гри й міфологізації); з іншого боку, «Вольова грань...» зайняла окрему нішу в зазначеному художньому процесі, характеризується спрямованістю на національну проблематику, актуалізацію питання національної ідентичності та здійснила своєрідне художньо-культурологічне дослідження в цій сфері засобами не мистецтвознавства, а самого візуального мистецтва.
Посилання
Abramovy`ch I. Tvorchist` Olega Tistola v konteksti suchasnogo ukrayins`kogo my`stecztva // Suchasne my`stecztvo: nauk. zb. / IPSM NAM Ukrayiny`. Ky`yiv: Feniks, 2016. S. 7–16.
Avramenko O. Zminy` parady`gmy` funkcionuvannya obrazotvorchogo my`stecztva v Ukrayini 1950-x — 2005-go rokiv // Nary`sy` z istoriyi obrazotvorchogo my`stecztva Ukrayiny` XX stolittya: V 2 kn. Ky`yiv: Intertexnologiya, 2006. Kn. 2. S. 193–239.
Akinsha K. Poetika surzhika, ili Kotleta po-kievski // Dekorativnoe iskusstvo. 1989. # 3. S. 24–27.
Vy`sheslavs`ky`j G. A. «Nova xvy`lya» u vizual`nomu my`stecztvi Ukrayiny` kincya 1980-x — pochatku 1990-x (sociokul`turny`j aspekt): Avtoref. dy`s. … kand. my`stecztvoznav.: 26.00.01 / IPSM NAM Ukrayiny`. Ky`yiv, 2014. 18 s.
Grishina O. Oleg Tistol: «Ya sebya chuvstvuyu v ssyilke na severe — pogoda svyazana so smyislom moey zhizni». URL: https://www.gismeteo.ua/tistol.html (link not available).
Kravchenko A. Oleg Tistol: biografiya v tsitatah // Antikvar. Kiev, 2012. # 12 (69). S. 138–143.
Marty`nyuk O. Oleg Tistol i problema kubizmu // Art Ukraine. 2013. # 3/5 (34/36). S. 16–21.
Oleg Tistol. M 1 : 2. Katalog vy`stavky` / Kurator M. Macenko / Dymchuk Gallery. Ky`yiv: b. v, 2013. 76 s.
Petrova O. My`stecztvoznavchi refleksiyi: Istoriya, teoriya ta kry`ty`ka obrazotvorchogo my`stecztva 70-x rokiv XX stolittya — pochatku XXI stolittya: Zbirka statej. Ky`yiv: Vy`d. dim «KM Akademiya», 2004. 400 s.: il.
Petrova O. Tretye oko: My`stecz`ki studiyi: Monografichna zbirka statej / IPSM NAM Ukrayiny`. Ky`yiv: Feniks, 2015. 480 s.: il.
Sviblova O. V poiskah schastlivogo kontsa // Rodnik. Moskva, 1990. # 5 (41). S. 38–44.
Sy`dorenko V. Vizual`ne my`stecztvo vid avangardny`x zrushen` do novitnix spryamuvan`: Rozvy`tok vizual`nogo my`stecztva Ukrayiny` XX–XXI stolittya. Ky`yiv: VX[studio], 2008. 188 s.
Sklyarenko G. Proizvedeniya Olega Tistola: mifyi i illyuzii natsionalnogo prostranstva // Volya k bezmernomu: Opyit postizheniya metafizicheskogo / avt. idei i kurator A. Klimenko. Kiev: Oranta, 2008. S. 70–72.
Sklyarenko G. Suchasne my`stecztvo Ukrayiny`: Portrety` xudozhny`kiv. Vy`d. 2-e, dop. Ky`yiv: ArtHuss, 2016. 376 s.: il.
Smy`rna L. Stolittya nonkonformizmu v ukrayins`komu vizual`nomu my`stecztvi. Ky`yiv: Feniks, 2017. 480 s.: il.
Solovjov O. Turbulentni shlyuzy`: Zb. Statej / IPSM AMU. Ky`yiv: Intertexnologiya, 2006. 192 s.: il.
Filyuk E. Oleg Tistol: «Esli tyi sposoben sebya adekvatno otsenivat, u tebya est shans byit interesnyim miru» // Art Ukraine. 2013. 26 marta. URL: http://artukraine.com.ua/a/oleg-tistol-esli-tysposoben-sebya-adekvatno-ocenivat-u-tebya-est-shans-byt-interesnym-miru (last accessed: 07.09.2019).
Esterkina I. Oleg Tistol: «U hudozhnika rabochiy organ — golova» // Art Ukraine. 2013. 17 sent. URL: http://artukraine.com.ua/a/oleg-tistol-u-hudozhnika-rabochiy-organ-golova (last accessed: 07.09.2019).
Yakovlenko K. «Vol`ova gran`»: My`stecztvo, shho poslugovuyet`sya surzhy`kom // Kory`dor. 2017. 11 zhovtnya. URL: http://www.kory-dor.in.ua/ua/stories/mistetstvo-jake-poslugovuyetsyasurzhikom.html (last accessed: 07.09.2019).
Abramovych I. Olexander Gnilitsky on the New Wave: Artist in the late 1980s through early 1990s // Suchasne mystecztvo: nauk. zb. / IPSM NAM Ukrayiny. Kyyiv: Feniks, 2018. S. 17–34.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Ігор АБРАМОВИЧ
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.