Експресія страху, жаху і відчаю у живопису Ф. Бекона: «Три етюди до фігур біля підвалин Розп’яття» (1944)

Автор(и)

  • ЮЛІЯ АЗАРОВА

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8813.15.2019.185919

Ключові слова:

живопис Англії (ХХ століття), творчість Френсіса Бекона (1909–1992), експресіонізм

Анотація

У статті представлений детальний аналіз одного із знакових полотен Ф. Бекона — «Три етюди до фігур біля підвалин Розп’яття» (1944), а також його пізньої варіації — «Другої версії “Триптиха 1944”», написаної в 1988 році. Застосовуючи іконологічний метод, автор показує специфіку художньої інтенції Бекона, пов’язану з гротескним зображенням складних екзистенційних станів страху, жаху й відчаю. Вивчаючи мальовничу мову Бекона, автор робить акцент на просторовій організації картини, колірній палітрі, колористичному вирішенні. Розглядаючи семантику фігур, автор висуває гіпотезу про антинарративний характер твору. Спираючись на роботи сучасних мистецтвознавців (М. Харрісон, Л. Фікаччі, Д. Сильвестр, Дж. Рассел), автор виявляє основні джерела натхнення «Триптиха» Бекона («La Coiffure» Е. Дега, «Герніка» і «Анатомія: три жінки» П. Пікассо,«Купальниці» П. Сезанна). При цьому автор підкреслює, що Бекон, наслідуючи ідеї попередників, не зупиняється на наслідуванні, а йде далі, створює свій style flamboyant, «палаючий стиль», який приносить йому заслужену славу.

Залучаючи оцінки провідних арт-критиків (Л. Гоуінг, Г. Мелвілл, С. Хантер), автор зазначає, що «Триптих» Бекона служить поворотною віхою в мистецтві ХХ століття тому, що він акумулює в собі негативний καιρός. Фантасмагорія неживого «світу — привиду», «світу — руїни», «світу — попелу», яку Бекон майстерно розігрує в своїй картині, показує глядачеві, як світ відчужується від людини, а людина — від світу.

Біографія автора

ЮЛІЯ АЗАРОВА

Azarova Y. O.

Посилання

Delez Zh. Frensis Bekon: logika oschuscheniya. M.: Machina, 2011. 176 s.

Littel Dzh. Triptih: tri etyuda o Frensise Bekone. M.: Ad Marginem, 2013. 144 s.

Fikachchi L. Frensis Bekon. M.: Art-rodnik, 2008. 96 s.

Ayrton M. Art // Spectator. 1945. 13 April. P. 334–335.

Cork R. Face to Face: Interviews with Artists. London: Tate Publishing, 2015. Р. 30–39.

Demetrion J. Foreword // In: “Francis Bacon. The Exhibition Catalogue” [with foreword by J. Demetrion, essays by L. Gowing and S. Hunter]. Washington: Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, and Smithsonian Institution, 1990. P. 7–9.

Farr D. After word // In: “Francis Bacon: A Retrospective Exhibition Catalogue” [with contributions by D. Farr, M. Peppiatt and S. Yard]. New Haven: Yale Center of British Art, and New York: Harry Abrams Publishing, 1999. P. 210–217.

Gowing L. Francis Bacon: The Human Presence // In: “Francis Bacon. The Exhibition Catalogue” [with foreword by J. Demetrion, essays by L. Gowing and S. Hunter]. Washington: Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, and Smithsonian Institution, 1990. P. 11–26.

Gowrie G. Francis Bacon’s Painting // In: “Francis Bacon. The Exhibition Catalogue”. London: British Council and Marlborough Fine Art, 1988. P. 5–25.

Harrison M. In Camera: Francis Bacon: Photography, Film and the Practice of Painting. London: Thames and Hudson, 2005. 256 p.

Hyman J. Francis Bacon: a Life in Painting. London: Simon & Shuster, 2009. 88 p.

Hunter S. Metaphor and Meaning in Francis Bacon // In: “Francis Bacon. The Exhibition Catalogue” [with foreword by J. Demetrion, essays by L. Gowing and S. Hunter]. Washington: Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, and Smithsonian Institution, 1990. P. 27–38.

Meades J. Raw, Embarrassing, Nihilistic // New Statesman. 1988. 6 February. P. 24.

Melville R. Francis Bacon // Horizon. December 1949 — January 1950. Vol. 20. P. 419–423.

Mortimer R. At the Levebre // New Statesman and Nation. 1945. 14 April. P. 239.

Peppiat M. Francis Bacon: Anatomy of Enigma. London: Weidenfeld & Nicholson, 2012. 448 p.

Peppiat M. Francis Bacon: Studies for a Portrait. New Haven: Yale University Press, 2008. 272 p.

Russell J. Francis Bacon. New York: Norton, 1971. 242 p.

Schmied W. Francis Bacon: Commitment and Conflict. Munich: Prestel, 1996. 200 p.

Sylvester D. Looking Back at Francis Bacon. London: Thames and Hudson, 2000. 272 p.

Sylvester D. The Brutality of Fact: Interviews with Francis Bacon. London & New York: Thames and Hudson, 1987. 207 p

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-05

Як цитувати

АЗАРОВА, Ю. (2019). Експресія страху, жаху і відчаю у живопису Ф. Бекона: «Три етюди до фігур біля підвалин Розп’яття» (1944). Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО, (15), 43–56. https://doi.org/10.31500/2309-8813.15.2019.185919

Номер

Розділ

Статті