Неоавангардні тенденції нонконформістського мистецтва 1980-х (одеський АПТАРТ)
(одеський АПТАРТ)
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.17.2021.248422Ключові слова:
нонконформізм в СРСР, одеський АПТАРТ, модернізм, неоавангардАнотація
На початку 1980-х років нонконформістський мистецький рух Одеси, що розвивався з середини 1950-х, поповнився новою генерацією художників. Їхні пошуки у мистецтві значно відрізнялись від творчих задач старших колег, що призвело до появи окремої течії всередині нонконформізму, яка пізніше дістала назву АПТАРТ. Розрізнення полягали переважно у світогляді митців, естетиці, тематиці, художніх техніках. Мистецтво нової генерації було ближчим до західного неоавангардизму, тоді як старші колеги тяжіли до модернізму. Наявність двох різних добре окреслених течій у середині нонконформізму, явища самого по собі контркультурного щодо офіційної культури, вирізняло художній процес в Одесі 1980-х років від інших міст України. Саме ці особливості художнього життя того часу ще недостатньо висвітлені та проаналізовані. У тексті розглядається та частина творчості художників одеського АПТАРТу, в якій найвиразніше присутні елементи неоавангардної естетики, що, відповідно, позначилося й на художніх засобах. З урахуванням досвіду останніх досліджень уточнені терміни, які безпосередньо торкаються тематики роботи: нонконформізм, неофіційне мистецтво, авангардизм, модернізм, неоавангардизм.
Посилання
Avramenko O. Zminy` parady`gmy` funkcionuvannya obrazotvorchogo my`stecztva v Ukrayini 1950– 2005 rokiv // Nary`sy` z istoriyi obrazotvorchogo my`stecztva Ukrayiny` XX st.: u 2 kn. / IPSM NAMU. Ky`yiv, 2006. Kn. 2.
Alekseev N. Ryadyi pamyati. Moskva, 2008.
Alekseev N. Poseredine vosmidesyatyih // Rodnik. 1989. # 1. S. 3.
Anufriev S. Solnechnyie zaychiki // Art line. 1998. # 7. S. 8.
Anufriev S. Hronika kvartiryi 25 na Solnechnoy 7/9 // Persha kolektsIya: katalog [b. m.], 2003. S. 126.
Anufriev Sergey v intervyu s E. Godinoy // Iskusstvo Odessyi 80-h.: 2 elektron. opt. diska (CD-R). Odessa, 2000. Disk 1.
Vy`sheslavs`ky`j G. Apt-Art v Odesi // My`stecz`ka mapa Ukrayiny`. Odesa: zhy`vopy`s, grafika, skul`ptura. Ky`yiv, 2009. S. 56–59.
Vy`sheslavs`ky`j G. Kolo Pavla Bedzira ta jogo vply`v na suchasne my`stecztvo Uzhgoroda // Xudozhnya kul`tura. Aktual`ni problemy`: nauk. visny`k / IPSM NAMU. Ky`yiv, 2005. Vy`p. 2.
Vy`sheslavs`ky`j G. Nonkonformizm: andergraund ta «neoficijne my`stecztvo» // Xudozhnya kul`tura. Aktual`ni problemy`: nauk. visny`k / IPSM NAMU. Ky`yiv, 2006. Vy`p. 3.
Vy`sheslavs`ky`j G. Postmodernists`ki tendenciyi v suchasnomu vizual`nomu my`stecztvi Ukrayiny` kincya 1980 — pochatku 1990 rr. // Suchasne my`stecztvo: nauk. zb. / IPSM NAMU. Ky`yiv, 2007. Vy`p. IV. S. 95–98.
Vy`sheslavs`ky`j G., Sy`dor-Gy`belinda O. Terminologiya suchasnogo my`stecztva: oznachennya, neologizmy`, zhargonizmy` suchasnogo vizual`nogo my`stecztva Ukrayiny`: slovny`k. Ky`yiv: Terra Incognita, 2010. 413 s.
Voytsehov L. v intervyu c Besprozvannyim V. // Iskusstvo Odessyi 80-h: 2 elektron. opt. diska (CD-R). Odessa, 2000. Disk 1.
Voytsehov L. Proektyi. Kiev, 2016.
Gavrosh O. Pavlo Bedzir pro KGB, koxanok, jogu ta bilogo konya // Stary`j zamok. 1999. 1 ly`pnya.
Golub O. Andergraund: potyag, shho ruxayet`sya z my`nulogo v majbutnye // Suchasnist`. 2001. # 6.
Golubovskiy E. Tam vse Evropoy dyishit, veet… // Chernyiy kvadrat nad Chernyim morem: materialyi k istorii avangardnogo iskusstva Odessyi, XX vek. Odessa, 2001.
Golubovskiy E., Demenok E. Smutnaya alchba: almanah: v 3 kn. Odessa, 2010–2012.
Gorbachov D. «Vin ta ya buly` ukrayinci» // Malevy`ch ta Ukrayina: antol., uporyad. D. Gorbachov. Ky`yiv, 2006.
Gorbachov D., Papeta V. Ukrayins`ky`j avangard // Istoriya ukrayins`kogo my`stecztva: u 5 t. Ky`yiv, 2007. T. 5: My`stecztvo XX stolittya. S. 112–131.
Dy`mshy`cz` E. Ukrayins`ky`j zhy`vopy`s kincya 1950-x — pochatku 1990-x rokiv // Nary`sy` z istoriyi obrazotvorchogo my`stecztva Ukrayiny` XX st.: u 2 kn. / IPSM NAMU. Ky`yiv, 2006. Kn. 2.
Korogods`ky`j R. Drama shistdesyatny`kiv // Obrazotvorche my`stecztvo. 1991. # 1.
Kotova O. Neoficijne my`stecztvo Odesy` 60–80-x rokiv v ukrayino-rosijs`komu kul`turnomu konteksti // MIST (my`stecztvo, istoriya, suchasnist`, teoriya): zb. nauk. pracz` / IPSM NAMU. Ky`yiv, 2004. Vy`p. 2.
Kraus R. Podlinnost avangarda i drugie modernistskie mifyi. Moskva, 2003. S. 19–90.
Lagutenko O. Ukrayins`ka grafika pershoyi trety`ny` XX stolittya. Ky`yiv, 2006.
Lobanovs`ky`j B. Ky`yivs`ki anaxorety` // Vizantijs`ky`j angel. 1997. # 3.
Lobanovs`ky`j B. Ukrayins`ky`j zhy`vopy`s u labetax perebudov // Realizm ta socialisty`chny`j realizm v ukrayins`komu zhy`vopy`si radyans`kogo chasu. Ky`yiv, 1998. S. 11–89.
Malevich K. O novyih sistemah v iskusstve // K. Malevich. Sobranie sochineniy: v 5 t. Moskva, 1995. T. 1. S. 176.
Medvedyeva O. Istoriografiya nonkonformizmu v ukrayins`komu obrazotvorchomu my`stecztvi 60-x rr. XX st. // My`stecztvoznavchi zapy`sky`: zb. nauk. pracz`. Ky`yiv, 2002. Vy`p. 1 (2).
Morozov A. Avangard — postavangard, modernizm — postmodernizm: problemyi terminologii: kruglyiy stol // Voprosyi iskusstvoznaniya. 1995. # 1–2.
Pavlova T. Veer v kulake // Galereya. 2005. # 1 (21).
Protas M. Vidrodzhennya kul`tury` plasty`chnogo my`slennya v ukrayins`kij plasty`ci 1955–1985 rokiv // Nary`sy` z istoriyi obrazotvorchogo my`stecztva Ukrayiny` XX st.: u 2 kn. / IPSM NAMU. Ky`yiv, 2006. Kn. 2.
Rakitin V. Drugoe iskusstvo: svoboda i hudozhestvennyiy idealizm // «Drugoe iskusstvo». Moskva 1956–76; k hronike hudozhestvennoy zhizni: v 2 t. Moskva, 1991. T. 2. S. 5–13.
Rashkovecz`ky`j M. Nepry`rodny`j dobir // Nepry`rodny`j dobir: katalog vy`stavky`. Odesa, 1997. S. 13.
Rezun Larisa (Zvezdochetova) v intervyu s V. Besprozvannyim // Iskusstvo Odessyi 80-h: 2 elektron. opt. diska (CD-R). Odessa, 2000. Disk 2.
Savitskaya L. Iskusstvo Ukrainyi v 1890–1910 godyi. Harkov, 2006.
Sy`dorenko V. Avangard v epoxu totalitary`zmu // V. Sy`dorenko. Vizual`ne my`stecztvo vid avangardny`x zrushen` do novitnix spryamuvan`. Ky`yiv, 2008.
Sy`dorenko V. Rol` nonkonformizmu u zberezhenni zasad vil`noyi tvorchosti // V. Sy`dorenko. Vizual`ne my`stecztvo vid avangardny`x zrushen` do novitnix spryamuvan`. Ky`yiv, 2008.
Smy`rna L. Stolittya nonkonformizmu. Ky`yiv, 2017.
Smy`rna L. Ukrayins`ky`j my`stecz`ky`j nonkonformizm: istory`chny`j i svitoglyadny`j vy`mir // Nary`sy` z istoriyi obrazotvorchogo my`stecztva Ukrayiny` XX st.: u 2 kn. / IPSM NAMU. Ky`yiv, 2006. Kn. 2.
Taranenko A., Mihaylovskaya E. Smehovaya Akademiya Leonida Voytsehova (intervyu s L. Voytsehovyim). URL: http://www.boiler.odessa.net/russian/raz2/n1r2s03.htm (dead link).
Tarnavs`ky`j O. Vidome j pozavidome. Ky`yiv, 1999. S. 78–84.
Turchin V. S. Po labirintam avangarda. Moskva, 1993.
Fedoruk O. Ukrayins`ky`j avangard // Nary`sy` z istoriyi obrazotvorchogo my`stecztva Ukrayiny` XX st.: u 2 kn. / IPSM NAMU. Ky`yiv, 2006. Kn. 1. S. 162–222.
Apollinaire G. Chroniques d’art, 1902–1918. Paris, 1960.
Greenberg Cl. Avant-garde et kitsch // Art et culture. Paris, 1988.
Habermas J. La modernité, un projet inachevé // Critique. 1981. Octobre. n°413.
Hadjinicolaou N. Sur l’idéologie de l’avantgardisme // Histoire et critique des arts. Paris, 1986.
Marcadé V. Art L’Ukraine. Geneve, 1990. P. 176–191.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.