Особливості формування камерно-інструментальної виражальності Бориса Лятошинського 1910–1920 років: від салонного стилю до симфонічного драматизму
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.17.2021.248430Ключові слова:
камерно-інструментальна творчість, Романс для віолончелі та фортепіано, «Жалобна прелюдія», Соната для скрипки і фортепіано, авторська виражальність, Борис ЛятошинськийАнотація
Проаналізовано особливості формування камерно-інструментального почерку Бориса Лятошинського 1910– 1920 років у контексті становлення авторської виражальності. Також здійснено комплексний аналіз творчої особистості Бориса Лятошинського у ранній (1910-ті) та модерний (1920-ті) життєві періоди з метою окреслення культурно-історичних умов існування митця у трагічний час другої половини 1910-х, впливів непростої соціокультурної ситуації на коло образно-значеннєвих характеристик творчості композитора. Простежено, що у 1910-х композитор більшою мірою потужно модифікував усталені засоби і прийоми композиторської пізньоромантичної виражальності, а у 1920-х палітра камерно-інструментальної творчості стала площиною симфонічних пошуків митця. Саме на ній Лятошинський апробовує своє творче кредо композитора-симфоніста з відповідною образно-значеннєвою, за суттю екзистенційною драматургією задуму.
Посилання
Belza, I. (1972). Fortepiannye proizvedeniya Lyatoshinskogo [Liatoshynsky’s musical works for piano]. In Liatoshynskyi, B. Sochineniya dlya fortepiano (pp. 5–6). Moskva: Muzyka.
Bulat, T. (1987). Romansy B. N. Lyatoshinskogo (obrazno-tematicheskaya i stilevaya evolyuciya zhanra) [The romances by Borys Liatoshynsky (imagery, theme, style evolution of the genre)]. In Boris Nikolaevich Lyatoshinskij: sb. statei (pp. 73–84). Kyiv: Muzichna Ukraina.
Diachkova, O. (1995). Vokalnyi tsykl B. Liatoshynskoho “Misiachni tini” (do pytannia pro poetychnu orhanizatsiiu) [Misiachni tini vocal cycle by Borys Liatoshynsky (on the issue of poetic organization)]. In Muzychnyi svit Borysa Liatoshynskoho: zb. material. (pp. 62–67). Kyiv: Tsentrmuzinform.
Gomon, T. (2010). Tvorchist Borysa Liatoshynskoho 10-kh rokiv XX stolittia v aspekti formuvannia ukrainskoho modernistskoho mystetstva [Borys Liatoshynsky’s 1910s’ legacy: Development of Ukrainian modernist art]. Kultura i suchasnist: almanakh; zb. st., 1, 178–184.
Gomon, T. (2016). Zhanrovo-stylova panorama kamerno-vokalnoi tvorchosti B. M. Liatoshynskoho 1910-kh rokiv na materiali avtohrafiv Kabinetu-muzeiu kompozytora [Genre and style outline of the vocal chamber legacy of Borys Liatoshynsky of the 1910s. Based in the manuspript materials of the composer’s CabinetMuseum]. In Mytets — kultura — vymiry chasu. Mizhnarodni naukovi chytannia 2016 v Muzei Borysa Liatoshynskoho v Zhytomyri: zb. st. (pp. 130–143). Zhytomyr: O. O. Yevenok.
Gomon, T. (2020). Vid avtora-uporiadnyka [Word from the compiling author]. In Liatoshynskyi Borys. Romans dlia violoncheli ta fortepiano (pp. 5–9). Kyiv: IPSM NAM Ukrainy.
Hrysenko, L. (1995). B. Liatoshynskyi i ukrainska poeziia [Borys Liatoshynsky and Ukrainian poetry]. Muzychnyi svit Borysa Liatoshynskoho: zb. material (pp. 56–58). Kyiv: Tsentrmuzinform.
Hrysenko, L. (1963). Rol orhannoho punktu i ostynato u tvorchosti B. M. Liatoshynskoho [The role of pedal point and ostinato in the legacy of Borys Liatoshynsky]. In Naukovo-metodychni zapysky: zb. st. (pp. 24–39). Kyiv: Mystetstvo.
Hurenko, Yu. (1975). Romansy 20-kh rokiv [The romances of the 1920s]. Muzyka, 1, 8–9.
Kopytsia, M. (2000). Lysty Maistra do Marharyty [The Master’s correspondence to Margarita]. Muzyka, 6, 7–9.
Kopytsia, M. (2001). Diialnist R. M. Hliiera v Kyievi: dzhereloznavchyi aspekt [Reinhold Glière’s Kyiv period: The aspect of source criticism]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 2(11), 132–137.
Kopytsia, M. (2002). Dramaturhichni kolizii symfonii Borysa Liatoshynskoho: navchalno-metod. posibnyk [Dramatic collisions of Borys Liatoshynsky’s symphony]. Kyiv: NMAU im. P. I. Chaikovskoho.
Kopytsia, M. (2008). Epistolohiia v labiryntakh muzychnoi istorii: monohrafiia [Epistology in the labyrinths of musical history: A monograph]. Kyiv: Avtohraf.
Kopytsia, M. (2009). Epistolohichni dokumenty istorii ukrainskoi muzyky: metodolohiia, teoriia, praktyka [Personal correspondence in the history of Ukrainian music: methodology, theory, practice] [Doctoral dissertation, Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine].
Kozarenko, O. (2000). Fenomen ukrainskoi natsionalnoi muzychnoi movy: monohrafiia [The phenomenon of Ukrainian national musical language: A monograph]. Lviv: Vyd-vo NTSh.
Novakovych, M. (2012). Kanon ukrainskoho muzychnoho modernizmu (na prykladi tvorchosti Borysa Liatoshynskoho): monohrafiia [The canon of Ukrainian musical modernism (on the basis of Borys Liatoshynsky’s legacy)]. Lutsk: PVD Tverdynia.
Pidsukha, O. (1995). Do problemy stylovykh poshukiv B. Liatoshynskoho v 20-ti roky XX st. v konteksti yevropeiskykh stylovykh tendentsii chasu [On the issue of Borys Liatoshynsky’s style experiments of the 1920s in the context of European style trends of the time]. In Muzychnyi svit Borysa Liatoshynskoho: zb. material. (pp. 26–29). Kyiv: Tsentrmuzinform.
Rzhevska, M. (2005). Na zlami chasiv: muzyka Naddniprianskoi Ukrainy pershoi tretyny XX st. u sotsiokulturnomu konteksti epokhy [A turning point in history: The music of Naddnipryanshchyna of the early twentieth century in the sociocultural context of the era]. Kyiv: Avtohraf.
Samokhvalov, V. (1977). Cherty simfonizma B. Lyatoshinskogo [Symphonic features of Borys Liatoshynsky]. Kyiv: Muzichna Ukraina.
Savchuk, I. (2000). Ekzystentsiini motyvy svitobachennia Borysa Liatoshynskoho (ekskurs 20-kh rokiv) [Existential motifs of Borys Liatoshynsky’s worldview (1920s overview)]. Kyivske muzykoznavstvo, 5, 150–158.
Savchuk, I. (2002). Postat maistra v ob’iektyvi ekzystentsialnoho dialohu kulturnykh tradytsii [The figure of the master in the focus of existential dialog of cultural traditions]. Naukovyi visnyk NMAU im. P. I. Chaikovskoho: zb. st., 16, 217–224.
Savchuk, I. (2005). Ekzystentsialnyi mif pro modernistskoho myttsia. Smyslovi kody kamerno-vokalnoi tvorchosti Borysa Liatoshynskoho ta Ihoria Belzy [The existential myth about a modernist artist. The codes of vocal chamber legacy of Borys Liatoshynsky and Igor Belza]. Naukovyi visnyk NMAU im. P. I. Chaikovskoho, 36(1), 43–52.
Savchuk, I. (2012). Kamerna muzyka 1920-kh v Ukraini: sproba filosofskoho osmyslennia [Chamber music in Ukraine in the 1920s: An attempt of philosophical evaluation]. Kyiv: Feniks.
Savchuk, I. (2015). “Borys Liatoshynskyi. Romansy 1920-kh”: nota bene u postvydavnychykh komentariakh [Borys Liatoshynsky. The romances of thw 1920s: Nota bene in post-publication commentary]. Mystetstvoznavstvo Ukrainy, 15, 119–134.
Shamaieva, K. Muzychne zhyttia Zhytomyra v 1919–1921 rokakh [Musical life in Zhytomyr in 1919–1921]. In Myttsi. Osvita. Chas: z arkhivnykh dzherel: zb. st. (pp. 48–61). Zhytomyr: Vydavets M. H. Kosenko.
Tsarevych, I. (1972). Kamerno-instrumentalni ansambli B. Liatoshynskoho, stvoreni u 20-kh rokakh [Instrumental chamber ensemble of Borys Liatoshynsky of the 1920s]. Ukrainske muzykoznavstvo, 7, 103–118.
Tsarevych, I. (1978). Nadrukovano vpershe [The first publication]. Muzyka, 4, 4.
Tsarevych, I. (1985). Pershyi tvir (do 90-richchia B. M. Liatoshynskoho) [The very first musical work (to Borys Liatoshynsky’s 90th birth anniversary)]. Muzyka, 1, 5–7.
Tsarevych, I. (1987). Strunnyj kvartet re minor soch. 1 B. N. Lyatoshinskogo (materialy k tvorcheskoj biografii kompozitora) [String Quartet D minor op. 1 by Borys Liatoshynsky (materials for the composer’s bio)]. In Kopytsia, M. D. (Ed.) Boris Nikolaevich Lyatoshinskij: sb. st. (pp. 126–130). Kyiv: Muzichna Ukraina.
Tsarevych, I. (1995a). Borys-Iaksa z Liatoshyna [Borys-Iaksa from Liatoshyn]. Muzyka, 1, 9–11.
Tsarevych, I. (1995b). “Ukrainskyi kvintet” B. M. Liatoshynskoho (deiaki problemy vykonannia) [Ukrainian Quintet by Borys Liatoshynsky (performance challenges)]. In Muzychnyi svit Borysa Liatoshynskoho: zb. materiali (pp. 68–69). Kyiv: Tsentrmuzinform.
Zaporozhets, N. (1960). B. N. Lyatoshinskij: monografiya [Borys Liatoshynsky: A monoraph]. Moscow: Sov. kompozitor.
Zolochevskyi, V. (1964). Lado-harmonichni osnovy ukrainskoi radianskoi muzyky [Basic mode and harmony of Ukrainian Soviet music]. Kyiv: Naukova dumka, 1964. 164 s. S. 16.
Paustovsky, K. (1985). Nachalo nevedomogo veka. Vremya bolshih ozhidanij: povesti [The start of an unchartered era. The time of great expectations: Novels]. Kyiv: Dnіpro.
Savytska, N. (1995). Do problemy stylovykh poshukiv B. Liatoshynskoho v 20-ti roky XX st. v konteksti yevropeiskykh stylovykh tendentsii chasu [On the problem of ]. In Muzychnyi svit Borysa Liatoshynskoho: zb. material. (pp. 26–29). Kyiv: Tsentrmuzinform.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.