Зміни тематики, естетики та функцій публічних зображень у Києві через вплив соціокультурних процесів у суспільстві 1990–2010-х років
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.17.2021.248447Ключові слова:
монументальний живопис, графітізм, муралізм, синтез мистецтв, вплив соціокультурних процесівАнотація
На хвилі стрімкого розвитку в останні десятиліття публічного мистецтва і, зокрема, графітізму та муралізму, значно зросла зацікавленість до них серед культурологів, мистецтвознавців, архітекторів, соціологів і фахівців з планування міського середовища. Різноманітним аспектам існування візуального публічного мистецтва присвячені численні праці, що з’явилися на Заході та в Україні. Ця стаття доповнює корпус напрацьованих знань аналізом впливу соціокультурних процесів у суспільстві на зміни, які відбувалися у монументальному живописі, графітізмі та муралізмі у Києві протягом 1990–2010-х років. Виявлені досліджені та окреслені особливості кожного історичного етапу цього впливу, а теоретичний аналіз проілюстровано описом найбільш характерних творів. Більшість з них докладно розглянуті. Простежені зміни у тематиці, естетиці та функціях публічних зображень. Крім того, оновлені, з урахуванням змін у мистецтві та останніх досягнень у його аналізі, суттєві для цієї роботи дефініції, як-от муралізм та графітізм.
Посилання
Alternativnaya kultura: Entsiklopediya / sost. D. Desyaterik. Ekaterinburg: Izdatelstvo «Ultra. Kultura», 2005. 240 s.
Balzak L. Monumentalnaya propaganda // Galereya. 2011. # 1–2. S. 46–47.
By`stry`cz`ky`j Ye. Nacionalizm ta leg`ity`maciya postkomunisty`chnoyi vlady` // Politologiya postkomunizmu: Polity`chny`j analiz postkomunisty`chny`x suspil`stv / zag. red.: Ye. By`stry`cz`ky`j, V. Poloxalo, S. Makeyev, O. Dergachov. Ky`yiv: Polity`chna dumka, 1995. C. 51–66. URL: http://litopys.org.ua/polpost/r1a2.htm (data zvernennya: 30.07.2021).
Borev Yu. Estetika: uchebnik. Moskva: Politizdat, 1975. 399 c.
Bulavina N., Py`ly`penko I. Social`ni aspekty` suchasny`x my`stecz`ky`x prakty`k. Suchasne my`stecztvo: zb. nauk. pr. / IPSM NAM Ukrayiny`. Ky`yiv: Feniks, 2010. Vy`p. VII. S. 253–260.
Vzaimodeystvie i sintez iskusstv: sbornik / AN SSSR, Nauchnyiy sovet po istorii mirovoy kulturyi, Komissiya kompleksnogo izucheniya hudozhestvennogo tvorchestva; redkol.: D. D. Blagoy i dr. Leningrad: Nauka. Leningr. otd-nie, 1978. 269 s.
Vy`sheslavs`ky`j G., Sy`dor-Gibely`nda O. Terminologiya suchasnogo my`stecztva: oznachennya, neologizmy`, zhargonizmy` suchasnogo vizual`nogo my`stecztva Ukrayiny`. Ky`yiv: Terra Incognita, 2010. 413 s.
Dzyuba I., Zhuly`ns`ky`j M. Na vichnomu shlyaxu do Shevchenka // Shevchenko T. G. Povne zibrannya tvoriv: u 12 t. Ky`yiv: Naukova dumka, 2001. T. 1. S. 9–66.
Dil G. Maks Ernst. Moskva: Slovo, 1995. 96 s.
Kagan M. Morfologiya iskusstva. Istoriko-teoreticheskoe issledovanie vnutrennego stroeniya mira iskusstv: monografiya: v 3 chastyah: Leningrad: Iskusstvo. 1972. 440 c.
Kapustin V. Za stsenoy Maydana. Kiev: Veles, 2014. 160 s.
Kostareva I. Post-graffiti: kak strit-art stanovitsya predmetom muzeynogo iskusstva // Design Mate. URL: https://design-mate.ru/read/megapolis/post-graffiti (data zvernennya: 30.07.2021).
Lotman Yu. Kanonicheskoe iskusstvo kak informatsionnyiy paradoks. Problema kanona v drevnem i srednevekovom iskusstve Azii i Afriki: sb. st. / otv. red. I. F. Murian. Moskva: Nauka, 1973. S. 16–22.
Musiyenko N. Public art u prostori suchasnogo mista: Ky`yivs`ka prakty`ka // Suchasni problemy` doslidzhennya, restavraciyi ta zberezhennya kul`turnoyi spadshhy`ny`: zb. nauk. pr. / Nacz. akad. my`stecztv Ukrayiny`, In-t problem suchasnogo my`stecztva. Ky`yiv: Ximdzhest, 2010. Vy`p. 7. S. 136–149. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Spdr_2010_7_14 (data zvernennya: 30.07.2021).
Onux Ye. Sociopat u diyi // Ukrayins`ky`j ty`zhden`. 2017. # 37. S. 50.
Pry`lucz`ka A. Ye. Smert` sy`mvolu epoxy`: Monumental`ne my`stecztvo v rakursi cinnisny`x transformacij sociumu // Gumanitany`j chasopy`s. 2015. # 3/4. S. 92–98.
Sy`dor-Gibely`nda O. Grafiti // Vy`sheslavs`ky`j G., Sy`dor-Gibely`nda O. Terminologiya suchasnogo my`stecztva: oznachennya, neologizmy`, zhargonizmy` suchasnogo vizual`nogo my`stecztva Ukrayiny`. Ky`yiv: Terra Incognita, 2010.
Sklyarenko G. Cya zavzhdy` nova istoriya // Terra Incognita. 1994. # 1. S. 29–31.
Chepely`k O. Nebesny`j dialog nad vichny`m mistom // Dzerkalo ty`zhnya. 2007. # 22. URL: https://zn.ua/ukr/ART/nebesniy_dialog_nad_vichnim_mistom.html (data zvernennya: 30.07.2021).
Shy`lo O. V., Ivashko O. D. Monumental`ne my`stecztvo i strit-art v suchasnomu mis`komu prostori // Naukovy`j visny`k budivny`cztva: zb. nauk. pr. / Xark. nacz. texn. un-t bud-va ta arxit. 2016. # 2. S. 74–78.
Shugurov P. Monumentalnoe iskusstvo i public art // 33 1: sayt. 2009. URL: http://www.33plus1.ru/Decor/Fine_Monumental_Art/ARTICLE/090215_Shugurov_Monumental_Public-art.htm/ (data zvernennya: 30.07.2021)
Shhodenny`k Majdanu. Majdan vid pershoyi osoby`. My`stecztvo na bary`kadax: zbirny`k / upor. T. Kovtunovy`ch, T. Pry`valko; Ukr. in-t nacz. pam›yati. Ky`yiv: Feniks, 2016. 304 s.: il.
Gralińska-Toborek A. Street Art and Space. Aesthetic Energy of the City: Experiencing Urban Art and Space / ed.: Agnieszka Gralińska-Toborek, Wioletta Kazimierska-Jerzyk. Lodz: Lodz University Press, 2016. P. 85–102.
Lacy S. Mapping the Terrin: New Genre Public Art. Washington: Bay Press, 1994. 296 p.
Young I. M. Justice and the Politics of Difference. Princeton: Princeton University Press, 2012. 304 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.