Про кризу критики та public art
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.17.2021.248451Ключові слова:
криза критики, публічне мистецтво, сучасне мистецтво, авангард, кіч, культуріндустрія, ідеологія артринкуАнотація
Від зламу міленіумів політично незаангажована світова аналітична думка констатує тотальну гуманітарну ентропію, що небезпечно віддзеркалилася глибокою кризою в теорії та практиці мистецтва. Відповідно, на теперішній час помітно примножуються лави тих науковців, які схильні вбачати в поверхових фактах різкого зростання обсягів друкованої продукції глянцевих часописів та банальних буклетів, — що супроводжують артпроєкти галерей або акції паблікарта, які інвестуються приватними фондами і центрами, — передчасну смерть арткритицизму, котрий перевтілився, за висловом Джеймса Елкінса, у «непролазні хащі залишених без відповіді куп плутаних питань». Мистецькі практики, призвичаївшись існувати в умовах глобального артринку, перебувають в не менш важкому кризовому стані. Маніпулятивне тлумачення поняття публічності та орієнтування паблікарта на суспільно-політичну та соціально-виховну проблематику, що виправдовує феноменологія речі, призводить до скочування артвислову на щабель кітчу. Фетишизація артоб’єкту як товару сприяє культивації інструментальної свідомості митців. Публічні візуальні практики, формально наслідуючи історичному авангарду, намагаються розчинитися в повсякденних проблемах буття, перетворюючи артоб’єкти на опредметнені/реїфіковані політичні та соціокультурні інвективи або на нейтральний абстрактний дизайн, де домінуючим критерієм валідності духу часу як квазісучасності стає незвичність інноваційного вирішення лексичного виразу. Феноменологія речі легітимує будь які експериментування, але не в змозі подолати кризу теорії і практики, що втягує культурно-мистецьке буття суспільства у пролонгований стан гістерезису.
Посилання
Kozzelek R. Mynule maybutnye. Pro semantyku istorychnoho chasu / Per. z nim. Kyyiv: Dukh i litera, 2005.
Buchloh B., Foster H., Fraser A., et al. Round Table: The Present Conditions of Art Criticism // October 100 (Spring 2002). Р. 200–228. URL: https://www.mitpressjournals.org/doi/pdf/10.1162/016228702320218475 (last accessed: 03.12.2021).
Bovaird Tony. Public Art in Urban Regeneration: An Economic Assessmen / Urban Regeneration. A challenge for Public Art. Barcelona: Publicacions de la Unviersitat de Barcelona, 2005.
Bürger Peter. Theory of the Avant-Garde. Manchester University Press, University of Minnesota Press, Minneapolis, 1984.
Chaudhuri A. The real meaning of Rhodes Must Fall // The Guardian. 16.03.2016. URL: https://www.theguardian.com/uk-news/2016/mar/16/the-real-meaning-of-rhodes-must-fall (last accessed: 03.12.2021).
Decentring the Avant-Garde / Editors: Per Bäckström and Benedikt Hjartarson. Brill | Rodopi, 2014. doi: 10.1163/9789401210379
Enzensberger H. M. Die Aporien der Avantgarde // Merkur. # 171. Maiheft 1962. URL: https://www.merkur-zeitschrift.de/autoren/die-aporien-der-avantgarde/ (last accessed: 03.12.2021).
Enzensberger H. M. Einzelheiten II. Poesie und Politik. Frankfurt: Suhrkamp, 1962
Foster Hal. Smash the Screen // London Review of Books, Vol. 40, № 7. 5 April, 2018. Р. 40–41. URL: https://vpered.wordpress.com/2018/10/11/foster-smash/ (last accessed: 03.12.2021).
Foster H. What’s the problem with critical art? // London Review of Books, Vol. 35, № 19. 10 October, 2013. Р. 14–15. URL: https://www.lrb.co.uk/the-paper/v35/n19/hal-foster/what-s-the-problem-with-critical-art (last accessed: 03.12.2021).
Greenberg Clement. Avant-Garde and Kitsch // Partisan Review, 1939. URL: http://www.sharecom.ca/greenberg/kitsch.html (last accessed: 03.12.2021).
Groys В. Logik der Sammlung: Am Ende des musealen Zeitalters. München, Wien: Carl Hanser Verlag, 1997. Р. 81–91.
Kunst und Lebenspraxis. Interview Mit Peter Bürger von Isabelle Graw. Peter Bürger (1936–2017) // Texte zur Kunst. 19 September 2017. URL: https://www.textezurkunst.de/articles/peter-buerger-kunst-undlebenspraxis/(last accessed: 03.12.2021).
Kwon M. One Place after Another: Site-Specific Art and Locational Identity. Cambridge: MIT Press, 2002.
Newman M. The Specificity of Criticism and Its Need for Philosophy / The State of Art Criticism. Edited by Michael Newman and James Elkins. New York, London: Taylor & Francis Group, 2008.
Purdy D. Avant-Garde and Neo-Avant-Garde: An Attempt to Answer Certain Critics of «Theory of the Avant-Garde» (Peter Bürger) // New Literary History. 2010, № 41. Р. 695–715.
Remesar A. Urban Regeneration. A challenge for Public Art. Barcelona: Publicacions de la Unviersitat de Barcelona, 2005.
Rose P. Speculative Philosophy and the Tyranny of the Practical // Academia Letters. January 2021. doi:10.20935/AL168
Schreyach Michael. The Recovery of Criticism // The State of Art Criticism / Edited by Michael Newman and James Elkins. New York, London: Taylor & Francis Group, 2008. Р. 3–12.
Senie H., Webster S. Critical Issues in Public Art: Content, Context, and Controversy. New York: IconEditions,1 992.
Smith Kathryn. One Million and Forty-Four Years (and Sixty-Three Days). Stellenbosch: Published by SMAC Gallery, Supported by the University of Stellenbosch Department of Visual Arts, 2007.
The State of Art Criticism / Edited by Michael Newman and James Elkins. New York, London: Taylor & Francis Group, 2008. URL: https://aklatangbayan.files.wordpress.com/2013/06/state_of_art_criticism.pdf (last accessed: 03.12.2021).
Williams R. Communications and Community // Gable R. (ed.), Resources of Hope. London: Verso, 1989.
Wroblewski Filip. The art without Art // Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego MCCCXXX. Prace Etnograficzne, 2013, tom 41, z 2. S. 113–119. doi:10.4467/22999558.PE.13.009.1038
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.