Фейкологія: функції і типи контрфактуальних художніх практик
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.17.2021.248466Ключові слова:
контрфактуальні художні практики, фікція, фейкологія, конспірологія, постправдаАнотація
Стаття досліджує тему контрфактуальних художніх практик другої половини ХХ — початку ХХІ століття. Розроблено класифікацію фікціональних художніх проєктів за функціями/типами на прикладах українського та світового мистецтва. Дається характеристика кожної з функцій та детальний опис референтних проєктів. Вводиться авторський термін, який до того не мав наукового означення в гуманітаристиці, зокрема поняття «фейкологія», що описує фіктивну науку, яка досліджує контрфактуальні практики, методи і стратегії сучасного мистецтва, які працюють з цією тематикою.
Посилання
Roese N. Counterfactual thinking // Psychological Bulletin. 1997. № 121. P. 133–148.
Slovny`k ukrayins`koyi movy`: v 11 tt. / AN URSR. Insty`tut movoznavstva; za red. I. K. Bilodida. K.: Naukova dumka, 1970–1980.
Sholette G. Dark Matter Art and Politics in the Age of Enterprise Culture. London: Pluto Press, 2011. 256 p.
Lambert-Beatty C. Make-Believe: Parafiction and Plausibility // October magazine. 2009. No. 129. P. 51–84.
Solovjov O. Turbulentni shlyuzy`: zb. Statej / Insty`tut problem suchasnogo my`stecztva AMU. K.: Intertexnologiya, 2006.
Parkomuna. Misce. Spil`nota. Yavy`shhe. K.: Publish Pro, 2018.
Kononchuk L. Kognitivnaya kartografiya v epohu post-dok: «Flower Power. Arhiv» // Hudozhestvennyiy zhurnal. 2019. # 109. URL: http://moscowartmagazine.com/issue/93/article/2076 (last accessed: 02.11.2021).
Chengyin Y. An Essential Critique of ‘New Wave’ Art // Literature and Art Newspaper. June 2, 1990.
Cayley J. His Books. In Spears, Katherine (ed.). Tianshu: Passages in the Making of a Book. London: Quaritch, 2009.
Lomov B. F., Surkov E. N. Antitsipatsiya v strukture deyatelnosti. M.: Nauka, 1980. 279 s.
Steyerl H. Politics of Art: Contemporary Art and the Transition to Post-Democracy // e-flux. 2010. # 21. URL: https://www.e-flux.com/journal/21/67696/politics-of-art-contemporary-art-and-the-transition-topost-democracy/ (last accessed: 05.12.2021).
When fact is fiction. Documentary art in the post-truth era, Nele Wynants (ed.) // Valiz. 2020. 224 p.
Traynor I. EU will collappse in 2060 according to “museum of the future” art project // The Guardian, 9.05.2013. URL: https://www.theguardian.com/world/2013/may/09/european-union-collapse-2018-museum-art-project (last accessed: 05.12.2021).
Plutarh. Solon / Per. S. I. Sobolevskogo // Sravnitelnyie zhizneopisaniya: v 2 t. / Izd. podgot. S. S. Averintsev, M. L. Gasparov, S. P. Markish. M., 1994. T. 1. S. 93–114.
Sherrie Levine (edited by Howard Singerman) // October Files. Vol. 23. Cambridge: MIT Press, 2018.
Foster H., Krauss R., Bua I. A., Dzhoslit D., Buhlo B. H. D. Iskusstvo s 1900 goda. Modernizm, antimodernizm, postmodernizm // Ad Marginem, 2015. 816 s.
Fuko M. Slova i veschi. Arheologiya gumanitarnyih nauk. SPb., 1994, 404 s.
Dostliyev A. Proyekt “Okupaciya” // personal`ny`j sajt xudozhny`ka. URL: http://dostliev.org/occupation.html (last accessed: 05.12.2021).
Broomberg A. Chanarin O. Alias. Krakow: Fundacja Sztuk Wizualnych, 2011. 320 p.
Ronduda L. Strategie subwersywne w sztukach medialnych. Realizacje found footage i video scratch Józefa Robakowskiego. URL: http://video.wrocenter.pl/tekst/m2m/strategie-subwersywne-w-sztukachmedialnych-realizacje-found-footage-i-video-scratch-jozefa-robakowskiego
Korchagin K. Lemuriyskaya vremennаya voyna»: zachem Nik Land i ego kollegi otpravili Uilyama Berrouza v dalekoe proshloe? // NOZH. 2020. URL: https://knife.media/time-wars/ (last accessed: 05.05.2020).
Vy`najdennya trady`ciyi / za red. Ery`ka Gobsbauma i Terensa Rejndzhera / per. Z angl. My`kola Kly`mchuk. K.: Nika-Centr, 2005. 448 s.
Barikin A. Рarallel Рresents. Еhe Art of Pierre huyghe. Cambridge: MIT Press, 2012. 278 p.
Sushy`ns`ky`j O. Avstro-Greciya: parafikciya ta mifotvorchi mexanizmy` giperaciyi // Xudozhnya kul`tura. Aktual`ni problemy`. Vy`p. 17 (1). S. 118–127. doi:10.31500/1992-5514.17(1).2021.235231
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.