Гендер-тема в мистецтві нових медіа
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.18.2022.269720Ключові слова:
медіа-мистецтво, гендер, технології, сучасне мистецтво, опера, посткіноАнотація
У статті досліджено мистецькі проєкти, в яких актуалізовано питання гендеру. Означене здійснено з позиції постгуманістичних уявлень через вивчення впливу розвитку технологій на сучасні соціокультурні процеси. Так, проаналізовано проєкти, створені в різних жанрових площинах, зокрема посткіно («Night Walk for Edinburgh», «A Total Jizzfest»), спрямовані на зміни гендерних уявлень у суспільстві, опера Еллен Перлман «Emotionally intelligent» Artificially Intelligent Brainwave Opera» (AIBO), в якій заявдяки залученню штучного інтелекту в ролі дійової особи підсилюється гендерна опозиція. Підтримці жіночої творчості присвячено проєкт Female Laptop Orchestra (FLO), який завдяки залученню інформаційно-комунікаційних засобів поєднує в своїй діяльності створення музики з дослідженням. Важливим аспектом розглянутих проєктів визначено інтерактивність, що реалізована шляхом залучення глядача у процес їх творення.
Виявлено, що, з одного боку, цифровий віртуальний простір дозволив зменшити значення соціальних ролей або гендерної приналежності, тим самим нівелювавши стереотип щодо опозиції між маскулінністю та фемінністю автора. З іншого боку, з розвитком технологій машинного навчання поступово оприявнюється нове протиставлення між людиною-автором та штучним інтелектом у тій самій якості.
Посилання
Berkoy Allison. “Interview with Ellen Pearlman about AIBO, an ‘Emotionally Intelligent’ Artificial Intelligent Brainwave Opera. part 2.”, August 29, 2021. URL: https://thetheatretimes.com/interview-withellenpearlman-about-aibo-an-emotionally-intelligent-artificial-intelligent-brainwave-opera-part-2 (last accessed: 25.08.2022).
Brown N. About FLO // FLO: Female Laptop Orchestra. URL: https://femalelaptoporchestra.wordpress. com/ (last accessed: 05.08.2022).
Ceuterick Maud. Affirmative Aesthetics and Wilful Women: Gender, Space and Mobility in Contemporary Cinema. Palgrave Macmillan Cham, 2020. 185 р. DOI: 10.1007/978-3-030-37039-8
Chattopadhay Tamo. Role of men and boys in promoting gender equality: advocacy brief Role of men and boys in promoting gender equality: advocacy brief / Asia-Pacific Programme of Education for All (APPEAL), United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Bangkok: UNESCO Bangkok, 2004. Connecting women around the world. Interview with Female Laptop Orchestra // HANGAR.ORG: Centre de producció i recerca artística. URL: https://hangar.org/en/blocs/bloc-audio-formal/english-connectingwomen-around-the-world-interview-with-female-laptop-orchestra/ (last accessed: 02.08.2022).
Fukuyama Francis. Our Posthuman Future: Consequences of the Biotechnology Revolution. London: Profile Books, 2003. 272 p.
Gray Chris Hables. Cyborg Citizen: Politics in the Posthuman Age. New York; London: Routledge & Kegan Paul, 2001.
Haraway Donna J. Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature. New York; London: Routledge, 1990.
LaBonte Hillary. Analyzing Gender Inequality in Contemporary Opera // Doctor of Musical Arts Dissertations. 34. 2019. URL: https://scholarworks.bgsu.edu/dma_diss/34/ (last accessed: 15.08.2022).
Maya Zalbidea Paniagua. Reading and Teaching Gender Issues In Electronic Literature and New Media Art. Madrid, 2011. URL: https://elmcip.net/sites/default/files/media/critical_writing/attachments/reading_and_teaching_gender_issues_in_electronic_literature_and_new_media_art.pdf (last accessed: 27.07.2022).
Batler Dzhudit. Genderny`j klopit. Feminizm ta pidry`v tozhsamosti / Per. z angl. D. Korol`, M. Mezhevikina, L. Kurina za red. M. Dmy`triyevoyi. K.: Entis, 2003. 223 s.
Zubavina I. B. Ontologiya virtual`nogo prostoru: Ekranoznavchi zshy`tky` / In-t problem suchas. my`stecz. NAM Ukrayiny`. Odesa: Vy`davny`chy`j dim «Gel`vety`ka», 2021. 376 s.
Chepely`k O. V. My`stecz`ka vizual`nist`: Vidobrazhennya gendernoyi problematy`ky` v ukrayins`komu suchasnomu my`stecztvi // MIST: My`stecztvo, istoriya, suchasnist`, teoriya. 2009. Vy`p. 6. S. 399–410.
Shelkovina A. V. Genderna sub’yekty`vnist` v art-prakty`kax radyans`kogo ta postradyans`kogo prostoru // Visny`k Xarkivs`kogo nacional`nogo universy`tetu imeni V. N. Karazina. Seriya: Teoriya kul`tury` i filosofiya nauky`. 2014. Vy`p 50. # 1092.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.