Гендер-тема в мистецтві нових медіа

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8813.18.2022.269720

Ключові слова:

медіа-мистецтво, гендер, технології, сучасне мистецтво, опера, посткіно

Анотація

У статті досліджено мистецькі проєкти, в яких актуалізовано питання гендеру. Означене здійснено з позиції постгуманістичних уявлень через вивчення впливу розвитку технологій на сучасні соціокультурні процеси. Так, проаналізовано проєкти, створені в різних жанрових площинах, зокрема посткіно («Night Walk for Edinburgh», «A Total Jizzfest»), спрямовані на зміни гендерних уявлень у суспільстві, опера Еллен Перлман «Emotionally intelligent» Artificially Intelligent Brainwave Opera» (AIBO), в якій заявдяки залученню штучного інтелекту в ролі дійової особи підсилюється гендерна опозиція. Підтримці жіночої творчості присвячено проєкт Female Laptop Orchestra (FLO), який завдяки залученню інформаційно-комунікаційних засобів поєднує в своїй діяльності створення музики з дослідженням. Важливим аспектом розглянутих проєктів визначено інтерактивність, що реалізована шляхом залучення глядача у процес їх творення.

Виявлено, що, з одного боку, цифровий віртуальний простір дозволив зменшити значення соціальних ролей або гендерної приналежності, тим самим нівелювавши стереотип щодо опозиції між маскулінністю та фемінністю автора. З іншого боку, з розвитком технологій машинного навчання поступово оприявнюється нове протиставлення між людиною-автором та штучним інтелектом у тій самій якості.

Біографії авторів

Асматі Чібалашвілі, Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України

Кандидат мистецтвознавства, старший науковий співробітник,
Заступник директора з наукової роботи

Поліна Харченко, Національна академія мистецтв України

Кандидат педагогічних наук, доцент, старший науковий співробітник, учений секретар відділення теорії та історії мистецтв

Посилання

Berkoy Allison. “Interview with Ellen Pearlman about AIBO, an ‘Emotionally Intelligent’ Artificial Intelligent Brainwave Opera. part 2.”, August 29, 2021. URL: https://thetheatretimes.com/interview-withellenpearlman-about-aibo-an-emotionally-intelligent-artificial-intelligent-brainwave-opera-part-2 (last accessed: 25.08.2022).

Brown N. About FLO // FLO: Female Laptop Orchestra. URL: https://femalelaptoporchestra.wordpress. com/ (last accessed: 05.08.2022).

Ceuterick Maud. Affirmative Aesthetics and Wilful Women: Gender, Space and Mobility in Contemporary Cinema. Palgrave Macmillan Cham, 2020. 185 р. DOI: 10.1007/978-3-030-37039-8

Chattopadhay Tamo. Role of men and boys in promoting gender equality: advocacy brief Role of men and boys in promoting gender equality: advocacy brief / Asia-Pacific Programme of Education for All (APPEAL), United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Bangkok: UNESCO Bangkok, 2004. Connecting women around the world. Interview with Female Laptop Orchestra // HANGAR.ORG: Centre de producció i recerca artística. URL: https://hangar.org/en/blocs/bloc-audio-formal/english-connectingwomen-around-the-world-interview-with-female-laptop-orchestra/ (last accessed: 02.08.2022).

Fukuyama Francis. Our Posthuman Future: Consequences of the Biotechnology Revolution. London: Profile Books, 2003. 272 p.

Gray Chris Hables. Cyborg Citizen: Politics in the Posthuman Age. New York; London: Routledge & Kegan Paul, 2001.

Haraway Donna J. Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature. New York; London: Routledge, 1990.

LaBonte Hillary. Analyzing Gender Inequality in Contemporary Opera // Doctor of Musical Arts Dissertations. 34. 2019. URL: https://scholarworks.bgsu.edu/dma_diss/34/ (last accessed: 15.08.2022).

Maya Zalbidea Paniagua. Reading and Teaching Gender Issues In Electronic Literature and New Media Art. Madrid, 2011. URL: https://elmcip.net/sites/default/files/media/critical_writing/attachments/reading_and_teaching_gender_issues_in_electronic_literature_and_new_media_art.pdf (last accessed: 27.07.2022).

Batler Dzhudit. Genderny`j klopit. Feminizm ta pidry`v tozhsamosti / Per. z angl. D. Korol`, M. Mezhevikina, L. Kurina za red. M. Dmy`triyevoyi. K.: Entis, 2003. 223 s.

Zubavina I. B. Ontologiya virtual`nogo prostoru: Ekranoznavchi zshy`tky` / In-t problem suchas. my`stecz. NAM Ukrayiny`. Odesa: Vy`davny`chy`j dim «Gel`vety`ka», 2021. 376 s.

Chepely`k O. V. My`stecz`ka vizual`nist`: Vidobrazhennya gendernoyi problematy`ky` v ukrayins`komu suchasnomu my`stecztvi // MIST: My`stecztvo, istoriya, suchasnist`, teoriya. 2009. Vy`p. 6. S. 399–410.

Shelkovina A. V. Genderna sub’yekty`vnist` v art-prakty`kax radyans`kogo ta postradyans`kogo prostoru // Visny`k Xarkivs`kogo nacional`nogo universy`tetu imeni V. N. Karazina. Seriya: Teoriya kul`tury` i filosofiya nauky`. 2014. Vy`p 50. # 1092.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-29

Як цитувати

Чібалашвілі, А., & Харченко, П. (2022). Гендер-тема в мистецтві нових медіа. Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО, (18), 123–130. https://doi.org/10.31500/2309-8813.18.2022.269720

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА СУЧАСНОГО МИСТЕЦТВА