Національні образи та символи у візуальній мові українського кінематографа в роботах зарубіжних дослідників
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.18.2022.269722Ключові слова:
український кінематограф, візуальна мова кіно, національні образи та символи кінематографаАнотація
У статті висвітлюється осмислення національних образів та символів у візуальній мові кінематографа України, яке є органічною частиною загальноєвропейського та світового контексту кіно, в наукових дослідах зарубіжних авторів (в англомовному дискурсі). Зокрема, в публікації доведено, що осмислення заявленої проблеми відбувається через дослідження символічної образності українського кіно (пошук символічних «вузлів» та форм репрезентації), історико-порівняльний дискурс та комплексний напрямок. Вказано, що в роботах. Б. Береста, Дж. Фьоста, Дж. Гурга та інших вчених символізм візуальної мові українського кінематографа репрезентований лінійно. У працях О. Прессітч, А. Нарушите, Рж. Сандалл, С. Льюіса, С. Брауер та ін. національні образи та символи в кінематографічній мові розглядаються як об’єкти компаративних практик порівняння та співставлення з паралельними національними просторами європейського кіно (польського, країн Балтії, інших). У роботах К. Португес, К. Фармера, М. де Валка, К. Челлі, зорієнтованих на пошук універсальних схем аналізу європейського та світового кіно, вітчизняному кінематографу відводиться вторинна роль. В їхніх дослідах національні образи та символи у візуальній мові українського кінематографа виконують інструментальну роль, що дозволяє визначати більш типологічні та системні процеси у розвитку європейського кіно.
Посилання
Bekus N. Constructed ‘Otherness’? Poland and the Geopolitics of Contested Belarusian Identity // Europe-Asia Studies. 2017. Vol. 69. P. 242–261. DOI: 10.1080/09668136.2017.1295022 (last accessed: 26.11.2022).
Berest В. Istoriia ukrains’koho kina. New York: Shevchenko Scientific Society, 1962. 271 p.
Brouwer S. Tsar Peter, Mazepa and Ukraine: A Love Triangle. Iurii Illienko’s A Prayer for hetman Mazepa // Contested Interpretations of the Past in Polish, Russian, and Ukrainian Film: Screen as Battlefield / Ed. by S. Brouwer. Leiden; Boston: Brill Rodopi, 2016. P. 143–162 [Series: Studies in Slavic Literature and Poetics; vol. 60].
Celli C. Ukrainian Dualism // National Identity in Global Cinema: How Movies Explain the World. New York: Palgrave Macmillan, 2011. Р. 129–148.
De Valk M., Arnold S. The Film Handbook. London: Routledge, 2013. 352 p.
Farmer K. Culture and Symbolism: The Myth of National Moral Patrimony // Ukrainian Nationalism in the Post-Stalin Era. 1980. P. 78–121 [Series: Studies in Contemporary History; volume 4]. DOI: 10.1007/978-94-009-8907-8_3 (last accessed: 26.11.2022).
First J. Making Soviet melodrama contemporary: conveying ‘emotional information’in the era of Stagnation // Studies in Russian and Soviet Cinema. 2008. Vol. 2, № 1. P. 21–42.
First J. Ukrainian cinema: Belonging and identity during the Soviet Thaw. London: Bloomsbury Publishing, 2015. 264 p.
First J. Scenes of belonging: Cinema and the nationality question in Soviet Ukraine during the long 1960s. University of Michigan. 2008. 372 p.
Gurga J. Remembering (in) Ukrainian cinema of the 1960s: Rolan Serhiienko’s «White Clouds» (1968) // Studies in Russian and Soviet Cinema. 2012. Vol. 5, № 3. P. 353–370. DOI: 10.1386/srsc.5.3.353_1 (last accessed: 26.11.2022).
Gurga J. Ukrainian Cinema: Belonging and Identity During the Soviet Thaw by First, Joshua // Slavonic and East European Review: Modern Humanities Research Association. 2016. Vol. 94. P. 739–741. DOI: 10.5699/slaveasteurorev2.94.4.0739 (last accessed: 26.11.2022).
Lewis S. Border trouble: Ethnopolitics and cosmopolitan memory in recent Polish cinema // East European Politics and Societies and Cultures. 2019. Vol. 33, № 2. P. 522–549. DOI: 10.1177/0888325418815248 (last accessed: 26.11.2022).
Milerius N., Narušytė A., Davoliūtė V., Brašiškis L. In Between Hauntology and Representation: Spectres of War in Sergei Loznitsa’s Reflections and Deimantas Narkevičius’ Legend Coming True // Everyday Representations of War in Late Modernity. Palgrave Macmillan, 2022. P. 187–217 [Series: Identities and Modernities in Europe]. DOI: 10.1007/978-3-031-07135-5_7 (last accessed: 26.11.2022).
Nebesio B. Zaporozhets za Dunaiem (1938): The Production of the First Ukrainian Language Feature Film in Canada // Journal of Ukrainian Studies. 1991. Vol. 16, № 1–2. P. 115–129.
Nebesio B. Shadows of Forgotten Ancestors: Storytelling in the Novel and the Film Literature/Film Quarterly. 1994. Vol. 22, № 1. P. 42–49.
Nebesio B. A compromise with literature? Making Sense of Intertitles in the Silent Films of Alexander Dovzhenko // Canadian Review of Comparative Literature / Revue Canadienne de Littérature Comparée. 1996. Vol. 23, № 3. P. 679–700.
Nebesio B. Questionable Foundations for a National Cinema: Ukrainian Poetic Cinema of the 1960s // Canadian Slavonic Papers. 2000. Vol. 42, № 1–2. P. 35–46. DOI: 10.1080/00085006.2000.11092236 (last accessed: 26.11.2022).
Portuges C., Hames P. Cinemas in transition in Central and Eastern Europe after 1989. Philadelphia, PA: Temple University Press. 2013. 279 p.
Pressitch O. Civil War as Musical Comedy: The Representation of the Ukrainian Revolution in the Soviet Film Wedding in Malinovka (1967) // Australian and New Zealand Journal of European Studies. 2021. Vol. 5, № 2. P. 83–91. DOI: 10.30722/anzjes.vol5.iss2.15142 (last accessed: 26.11.2022).
Revutsky V. Boris Berest, Istoriia ukraïns’ koho kina.“Shevchenko Scientific Society Ukrainian Studies”, Vol. VII. New York: Shevchenko Scientific Society, 1962 // Slavic Review. 1963. Vol. 22, Issue 2. Р. 385–386. DOI: https://doi.org/10.2307/3000730 (last accessed: 26.11.2022).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.