Національні образи та символи у візуальній мові українського кінематографа в роботах зарубіжних дослідників

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8813.18.2022.269722

Ключові слова:

український кінематограф, візуальна мова кіно, національні образи та символи кінематографа

Анотація

У статті висвітлюється осмислення національних образів та символів у візуальній мові кінематографа України, яке є органічною частиною загальноєвропейського та світового контексту кіно, в наукових дослідах зарубіжних авторів (в англомовному дискурсі). Зокрема, в публікації доведено, що осмислення заявленої проблеми відбувається через дослідження символічної образності українського кіно (пошук символічних «вузлів» та форм репрезентації), історико-порівняльний дискурс та комплексний напрямок. Вказано, що в роботах. Б. Береста, Дж. Фьоста, Дж. Гурга та інших вчених символізм візуальної мові українського кінематографа репрезентований лінійно. У працях О. Прессітч, А. Нарушите, Рж. Сандалл, С. Льюіса, С. Брауер та ін. національні образи та символи в кінематографічній мові розглядаються як об’єкти компаративних практик порівняння та співставлення з паралельними національними просторами європейського кіно (польського, країн Балтії, інших). У роботах К. Португес, К. Фармера, М. де Валка, К. Челлі, зорієнтованих на пошук універсальних схем аналізу європейського та світового кіно, вітчизняному кінематографу відводиться вторинна роль. В їхніх дослідах національні образи та символи у візуальній мові українського кінематографа виконують інструментальну роль, що дозволяє визначати більш типологічні та системні процеси у розвитку європейського кіно.

Посилання

Bekus N. Constructed ‘Otherness’? Poland and the Geopolitics of Contested Belarusian Identity // Europe-Asia Studies. 2017. Vol. 69. P. 242–261. DOI: 10.1080/09668136.2017.1295022 (last accessed: 26.11.2022).

Berest В. Istoriia ukrains’koho kina. New York: Shevchenko Scientific Society, 1962. 271 p.

Brouwer S. Tsar Peter, Mazepa and Ukraine: A Love Triangle. Iurii Illienko’s A Prayer for hetman Mazepa // Contested Interpretations of the Past in Polish, Russian, and Ukrainian Film: Screen as Battlefield / Ed. by S. Brouwer. Leiden; Boston: Brill Rodopi, 2016. P. 143–162 [Series: Studies in Slavic Literature and Poetics; vol. 60].

Celli C. Ukrainian Dualism // National Identity in Global Cinema: How Movies Explain the World. New York: Palgrave Macmillan, 2011. Р. 129–148.

De Valk M., Arnold S. The Film Handbook. London: Routledge, 2013. 352 p.

Farmer K. Culture and Symbolism: The Myth of National Moral Patrimony // Ukrainian Nationalism in the Post-Stalin Era. 1980. P. 78–121 [Series: Studies in Contemporary History; volume 4]. DOI: 10.1007/978-94-009-8907-8_3 (last accessed: 26.11.2022).

First J. Making Soviet melodrama contemporary: conveying ‘emotional information’in the era of Stagnation // Studies in Russian and Soviet Cinema. 2008. Vol. 2, № 1. P. 21–42.

First J. Ukrainian cinema: Belonging and identity during the Soviet Thaw. London: Bloomsbury Publishing, 2015. 264 p.

First J. Scenes of belonging: Cinema and the nationality question in Soviet Ukraine during the long 1960s. University of Michigan. 2008. 372 p.

Gurga J. Remembering (in) Ukrainian cinema of the 1960s: Rolan Serhiienko’s «White Clouds» (1968) // Studies in Russian and Soviet Cinema. 2012. Vol. 5, № 3. P. 353–370. DOI: 10.1386/srsc.5.3.353_1 (last accessed: 26.11.2022).

Gurga J. Ukrainian Cinema: Belonging and Identity During the Soviet Thaw by First, Joshua // Slavonic and East European Review: Modern Humanities Research Association. 2016. Vol. 94. P. 739–741. DOI: 10.5699/slaveasteurorev2.94.4.0739 (last accessed: 26.11.2022).

Lewis S. Border trouble: Ethnopolitics and cosmopolitan memory in recent Polish cinema // East European Politics and Societies and Cultures. 2019. Vol. 33, № 2. P. 522–549. DOI: 10.1177/0888325418815248 (last accessed: 26.11.2022).

Milerius N., Narušytė A., Davoliūtė V., Brašiškis L. In Between Hauntology and Representation: Spectres of War in Sergei Loznitsa’s Reflections and Deimantas Narkevičius’ Legend Coming True // Everyday Representations of War in Late Modernity. Palgrave Macmillan, 2022. P. 187–217 [Series: Identities and Modernities in Europe]. DOI: 10.1007/978-3-031-07135-5_7 (last accessed: 26.11.2022).

Nebesio B. Zaporozhets za Dunaiem (1938): The Production of the First Ukrainian Language Feature Film in Canada // Journal of Ukrainian Studies. 1991. Vol. 16, № 1–2. P. 115–129.

Nebesio B. Shadows of Forgotten Ancestors: Storytelling in the Novel and the Film Literature/Film Quarterly. 1994. Vol. 22, № 1. P. 42–49.

Nebesio B. A compromise with literature? Making Sense of Intertitles in the Silent Films of Alexander Dovzhenko // Canadian Review of Comparative Literature / Revue Canadienne de Littérature Comparée. 1996. Vol. 23, № 3. P. 679–700.

Nebesio B. Questionable Foundations for a National Cinema: Ukrainian Poetic Cinema of the 1960s // Canadian Slavonic Papers. 2000. Vol. 42, № 1–2. P. 35–46. DOI: 10.1080/00085006.2000.11092236 (last accessed: 26.11.2022).

Portuges C., Hames P. Cinemas in transition in Central and Eastern Europe after 1989. Philadelphia, PA: Temple University Press. 2013. 279 p.

Pressitch O. Civil War as Musical Comedy: The Representation of the Ukrainian Revolution in the Soviet Film Wedding in Malinovka (1967) // Australian and New Zealand Journal of European Studies. 2021. Vol. 5, № 2. P. 83–91. DOI: 10.30722/anzjes.vol5.iss2.15142 (last accessed: 26.11.2022).

Revutsky V. Boris Berest, Istoriia ukraïns’ koho kina.“Shevchenko Scientific Society Ukrainian Studies”, Vol. VII. New York: Shevchenko Scientific Society, 1962 // Slavic Review. 1963. Vol. 22, Issue 2. Р. 385–386. DOI: https://doi.org/10.2307/3000730 (last accessed: 26.11.2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-29

Як цитувати

ДЕМИДЕНКО, М. (2022). Національні образи та символи у візуальній мові українського кінематографа в роботах зарубіжних дослідників. Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО, (18), 141–150. https://doi.org/10.31500/2309-8813.18.2022.269722

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА СУЧАСНОГО МИСТЕЦТВА