Український стінопис 1960–1980-х років: еволюція художньої мови
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.18.2022.269727Ключові слова:
стінопис, соціалістичний реалізм, радянський модернізм, ідеологія, індивідуальність художникаАнотація
Стаття присвячена аналізу одного з найпарадоксальніших явищ художньої культури пізньорадянської доби- монументально-декоративному мистецтву, яке попри програмну соціально-політичну заангажованість стало частиною « радянського модернізму», поєднавши соціальну утопію з різноманіттям формально-пластичних, стилістичних, естетичних спрямувань, де відобразилися пошуки нової національної та індивідуально-авторської художньої мови та образності. Показово, що саме стінопис та архітектура започаткували процеси естетичного оновлення, що стали прикметами суспільно-політичної відлиги в СРСР. Зберігаючи головні завдання « ленінського плану монументальної пропаганди», стінопис в Україні перетворився на певну «естетичну нішу», де знайшли прояв широке звернення до мотивів народного мистецтва та різних спрямувань модернізму, а разом з тим і розробка нових сюжетно-композиційних схем пізньорадянської іконографії. Еволюція стінопису – від переважно площинно- декоративних рішень 1960-х років до складних образно-просторових побудов 1970-1980-х, розширення технік стінопису ( мозаїки, фрески, вітражі, сграфіто, мозаїчний рельєфи, енкаустика, різні види розпису та ін.) відбила показові процеси в радянському мистецтві, де через стінопис в суспільний простір входили нові образи, мови та естетика, що суттєво розширювали його офіційні канонічні виміри.
Посилання
Nikiforov Yevgen. Decommunized: Ukrainian Soviet mosaics / edited by Olga Balashova, Lizaveta German. Kyiv; Berlin: Osnovy; DOM, 2017. 250 р.
Alla Gors`ka. Dusha ukrayins`kogo shistdesyatny`cztva / upor. L. Ognyeva. K.: Smolosky`p, 2015. 712 s.
Gors`ka Alla. Chervona tin` kaly`ny`: ly`sty`, spogady`, statti. K.: Spalax LTD, 1996. 240 s.
Anryuschenko E. Prometey pod betonom. Kak sozdavalas, pogibala i vozrozhdaetsya «Stena pamyati» v Kieve // Nastoyaschee vremya. 7 sentyabrya 2020. URL: https://www.currenttime.tv/a/prometei-podbetonom/30824721.html (last accessed: 22.10.2022).
Bazazyants S. Sreda imonumentalnoe iskusstvo vkoordinatah 80-hgodov // Dekorativnoe iskusstvo SSSR, 1986. S. 2–5.
Berezyuk T. «Karta pam’yati»: problemy` spivisnuvannya tvoriv monumental`nogo my`stecztva // Obrazotvorche my`stecztvo. 2021. # 4. S. 38–41.
Vayl P., Genis A. 60-e: Mir sovetskogo cheloveka. 2-e izdanie. Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie, 1998. 328 s.
Govdya P., Pashhenko O. Z pozy`cij realizmu // My`stecztvo. 1963. # 1. S. 23–24.
Gors`ka A. Notatky` 1960-x rokiv // CzDAMAM. F. 1165. Op. 1. Spr. 37. 210 s.
Gry`gorov V. Transformaciyi u stinopy`sax ta mozayikax Ky`yeva na zlami 1950–1960-x rr. i yixnij vply`v na rozvy`tok monumental`nogo zhy`vopy`su // Ukrayins`ka Akademiya my`stecztv: Doslidny`cz`ki ta naukovo-metody`chni praci. 2019. Vy`p. 28. S. 90–97.
Dmitrieva N. Stankovizm i monumentalnost // Dekorativnoe iskusstvo SSSR. 1961. # 1. S. 1–3.
Zen`kova M. Ky`yivs`ka shkola monumental`nogo my`stecztva 1960–1970 rr. Visny`k L`vivs`koyi nacional`noyi akademiyi my`stecztv. 2017. Vy`p. 32. S. 177–188.
Karagocz`ky`j R. Drama shistdesyatny`kiv // Obrazotvorche my`stecztvo. 1991. # 1. S. 1–3.
Kirichenko S. Ob etom shla rech na plenume // Tvorchestvo. 1959. # 4. S. 2.
Konspekt urbanista: Oleksandr Burlaka pro doslidzhennya radyans`kogo modernizmu // Xmarochos: sajt. URL: https://hmarochos.kiev.ua/2014/12/05/konspekt-urbanista-oleksandr-burlaka-pro-doslidzhennyaradyanskogo-modernizmu/ last accessed: 10.2022).
Laponogov S. A. Pravo na oshibku // Pravda Ukrainyi. 1988. 18 iyunya.
Lebedeva V. Sovetskoe monumentalnoe iskusstvo shestidesyatyih godov. Moskva: Nauka, 1973. 234 s.
Lopuxov O. Chas tvory`ty` // My`stecztvo. 1963. # 2. S. 3–4.
Molyar Ye. Stan zberezhennya radyans`kogo monumental`nogo my`stecztva. Yaky`j vin? // Obrazotvorche my`stecztvo. 2021. # 4. S. 34–37.
Os` shho pid betonom // Kul`tura i zhy`ttya. 1988. 4 veresnya.
Postanovlenie Tsentralnogo Komiteta KPSS i Soveta Ministrov SSSR ot 4noyabrya 1955 goda # 1871 «Ob ustranenii izlishestv v proektirovanii istroitelstve». URL: http://www.sovarch.ru/postanovlenie55 (last accessed: 22.10.2021).
Prokofev V. Monumentalnoe i stankovoe // Tvorchestvo. 1961. # 5. S. 8–12.
Sklyarenko G. Hudozhnik i gorod. Problemyi formirovaniya arhitekturno-hudozhestvennogo ansamblya. K.: Naukova dumka, 1990. 104 s.
Sotsrealisticheskiy kanon: sbornik statey / pod obsch. red. H. Gyuntera i E. Dobrenko. Sankt-Peterburg: Akademicheskiy proekt, 2000. 1040 s.
Stenograma 2-go z’yizdu xudozhny`kiv Ukrayiny`. 3 kvitnya 1956 — 7 kvitnya 1956 // CzDAMLM. F. 581. Opy`s 1. Spr. 524-a. 376 s.
Chernov O., Ivanov S. Usi vidtinky` mariupil`s`ky`x mozayik: Monumental`ny`j putivny`k. Melitopil`: Vy`davny`chy`j budy`nok Mely`topil`s`koyi mis`koyi drukarni. 2020. 64 s.
Yurchak A. Eto byilo navsegda, poka ne konchilos. Poslednee sovetskoe pokolenie. Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie, 2014. 664 s.
Yakushenko O. Sovetskaya arhitektura i Zapad: otkryitie i assimilyatsiya zapadnogo opyita v sovetskoy arhitekture kontsa 1950–1960-h godov // Laboratorium. Moskva, 2016. # 8 (2). S. 76–102.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.