Дискурс «академічне — експериментальне»: теорія та практика
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.18.2022.269731Ключові слова:
дискурс, академічна освіта, художник, експериментальне мистецтво, емпіричний досвід, технологіїАнотація
Експеримент властивий художнім практикам від найдавніших часів до сучасності, він пов’язаний зі зміною художнього бачення (перцепції) митця, пізнанням в межах внутрішнього досвіду, психологією художнього мислення та авторською картиною світу. Оцінка ролі художнього експерименту в розвитку образотворчого мистецтва та мистецької освіти означує проблему, окреслену дискурсом «академічне-експериментальне», відтак її дослідження в руслі наукової теорії та практики. За період ХІХ — початок ХХІ століття експериментальність у мистецтві набула чітких ознак, а методи її провадження формують дослідницьке поле — пошук і розвиток засобів виразності, міжвидової специфіки, індивідуальної манери та вироблення нових методів творчості митця, формуванні нових знань.
Дослідження експериментального мистецтва в полі його генерації, репрезентації, комунікації, залучає ресурси науки та технологій, що сприяє розумінню художнього процесу в руслі трансформацій художніх практик, їх впливу на сучасну мистецьку освіту. Відтак, дослідницька компетентність є однією з цілей мистецької освіти, в дослідницьких роботах художників-практиків, які здобувають науковий ступінь доктора філософії за спеціальністю 023 — образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація, окрім теоретичної артикуляції загальної панорами мистецтва, доцільно було б зосередитись на творчій лабораторії митця, його експериментах, поглибити знання в цій сфері. Методологія роботи ґрунтується на міждисциплінарному підході, культурно-історичному, компаративному аналізі, її практичне значення полягає у поглибленому вивченні сучасних художніх процесів, підґрунтям яких є актуалізований художній експеримент
Посилання
Авраменко О. Нові моделі функціонування образотворчості в Україні 1991-2005 років. Нариси з історії образотворчого мистецтва України ХХ ст. / Редкол.: В. Сидоренко (голова) та ін.; ІПСМ АМУ. В 2-х кн. К.: Інтертехнологія, 2006. Кн. 2. С. 220–238.
Адорно В. Теодор. Эксперимент (ІІ). Серйозность и безответственность. Эстетическая теория / Пер. с нем. А.В.Дранова. М.: Республика, 2001. (Философия искусства). 527 с.
Озадовська Л. Експеримент. Філософський енциклопедичний словник / В. І. Шинкарук (голова редкол.) та ін.; Л. В. Озадовська, Н. П. Поліщук (наук. ред.); І. О. Покаржевська (худож. оформл.). Київ: Абрис, 2002. С. 190-191.
Петрова О. Дві моделі художньої свідомості в мистецтві України на зламі ХХ-ХХІ століть / Петрова О. Третє Око. Мистецькі студії. Монографічна зб. статей. К.: Фенікс. 2015. С. 33–47.
Скринник-Миська Дарина. Системно-історичний аналіз історії мистецтва: періодизація художнього процесу у теорії А. Данто. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв: зб. наук. пр. за ред. Даниленка В.Я. – Х.: ХДАДМ, 2015. № 2. С. 90–98.
Юр М. Міжвидова транзитивність як прийом формування сучасного просторово-пластичного зображення. Сучасне мистецтво. 2013. Вип. 9. С. 184–191.
Юр М. Поліморфізм художньої мови сучасного мистецтва. МІСТ: Мистецтво, історія, сучасність, теорія. 2013. Вип. 9. С. 285–291.
Юр М.В. Метамодель українського живопису: монографія. Вінниця: ТОВ «ТВОРИ», 2019. 428 с.
Alva Noë. Experience and Experiment in Art. Journal of Consciousness Studies, 7, No. 8–9, 2000, P. 123–135.
Catherine Bernard, «In the Turbine of Experimentation: Tate Modern and the New (?) Rationale of Collective Performance», Angles [Online], 6 | 2018, Online since 01 April 2018, connection on 26 November 2021. URL: http://journals.openedition.org/angles/1024; https://doi.org/10.4000/angles.1024
Danto A. The End of Art: A Philosophical Defence / Arthur Danto. History and Theory. Vol. 37., No 4., Theme Iss. 37. 1998. URL: http://www. jstor.org/stable/2505400
Gamper, Michael. Introduction to “Wir sind Experimente: wollen wires auch sein!”: Experiment und Literatur II: 1790-1890, edited by Michael Gamper, Martina Wemli, and Jörg Zimmer, 9-23. Göttingen: Wallstein, 2010. 448 s.
Godfried-Willem Raes. Experimental Art as Research. Artistic Experimentation in Music An Anthology / Edited by: Darla Crispin & Bob Gilmore. Leuven University Press. Belgium, 2014. P. 55-60.
Jakobson, Roman. The Dominant. Twentieth century literary theory: a reader / edited by K.M. Newton. -2nd ed. St. Martin›s Press, Scholarly and Reference Division. New York, N.Y., 1997. P. 6.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.