Борис Лятошинський і митці Львова: епістолярні примітки до біографії митця
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.18.2022.273815Ключові слова:
Борис Лятошинський, епістолярна спадщина, лист, композитори Львова, спілка радянських композиторів УкраїниАнотація
У статті на прикладі листів Бориса Лятошинського розглянуто культурно-мистецькі взаємини митців Києва та Львова. Досліджено роль Бориса Лятошинського у збереженні їх нього творчого обличчя в умовах радянських культурних наративів. Особливо трагічною склалася творча ситуація у зв’язку з горезвісною постановою 1948 р. «Про оперу «Велика дружба» Вано Мураделі». На підставі листування реконструйовано творчі постаті українських та митців галицької композиторської школи — Василя Барвінського, Адама Солтиса, Романа Симовича, Юзеф Коффлєра та Тадеуша Зігфрида Кассерна.
Епістолярна спадщина Б. Лятошинського засвідчує, що тема Львова червоною ниткою проходить його творчою дорогою, залучаючи в орбіту нашої уваги як особисті стосунки з містом (приїзди, спілкування з творчою елітою), так і деякі колізії (причому, часто з драматичним присмаком), що стосувалися творів митця. Жодне місто України не притягувало так митця, як Львів, де він намагався репрезентувати вдумливому слухачеві свої твори, спілкуватись з духовно близькими йому особистостями.
В історії української музики описані і введені у науковий обіг трагічні сторінки несприйняття й переслідування наймасштабніших творів Б. Лятошинського — Другої і Третьої симфоній. Доля першої видається чи не найтрагічнішою в українській музичній культурі радянських часів.
Розглянувши епістолярій великого українського митця, підсумуємо, що львівські музиканти завжди підтримували митця у важкі роки, цінуючи його непересічний талант. Навзаєм — відверта, ніжна любов до Львова, його глибокої інтелектуальної атмосфери, людей і вміння підтримувати справжню дружбу духовно споріднених сердець.
Посилання
Kiyanovska, L (2003). Syn stolittya. Mykola Kolessa v ukrayins'kiy kul'turi XX viku (Son of the century. Mykola Kolessa in Ukrainian culture of the 20th century). Lviv.
Collective letter of composers of Lviv addressed to B. Liatoshinsky after a concert at the Lviv State Philharmonic, where his «Ukrainian Quintet» was performed. 15.03.1948), Archives of the B. M. Liatoshinskyi Memorial Cabinet-Museum.
Letter from A. Kos-Anatolskyi to B. Liatoshinskyi. 07/16/1963 // Archive of the B. M. Liatoshinskyi Memorial Cabinet-Museum.
Letter from A. Rudnytskyi to B. Liatoshinsky. 1960s // Archive of the B. M. Lyatoshynskyi Memorial Cabinet-Museum.
Letter of B. Liatoshinsky to R. Glier. 05/01/1940. Lyatoshyns'kyy Borys. Epistolyarna spadshchyna: u 2 t. (Borys Liatoshinskyi. Epistolary heritage: in 2 volumes ), v. 1 Kyiv: Zadruga, 2002.
Letter of B. Liatoshinsky to R. Glier. 02.03.1941. Lyatoshyns'kyy Borys. Epistolyarna spadshchyna: u 2 t. (Borys Liatoshinskyi. Epistolary heritage: in 2 volumes ), v. 1 Kyiv: Zadruga, 2002.
Letter of B. Liatoshinsky to R. Glier. 03.11.1947. Lyatoshyns'kyy Borys. Epistolyarna spadshchyna: u 2 t. (Borys Liatoshinskyi. Epistolary heritage: in 2 volumes ), v. 1 Kyiv: Zadruga, 2002.
Letter of B. Liatoshinsky to R. Glier. 12/31/1947 Lyatoshyns'kyy Borys. Epistolyarna spadshchyna: u 2 t. (Borys Liatoshinskyi. Epistolary heritage: in 2 volumes ), v. 1 Kyiv: Zadruga, 2002.
Letter dated 03.12.1947. Zhytomyrskyy D. Vtoraya symfonyya Lyatoshynskoho y Kontsert Revutskoho (Liatoshinsky›s second symphony and Revutsky›s concert). Musikalnaya gazeta. Moscow, 1937. No. 2.
Letter from M. Kolessa to B. Liatoshinsky. 1960s // Archive of the B. M. Lyatoshynskyi Memorial Cabinet-Museum.
Letter from T. Kassern to B. Liatoshinsky. Lviv, March 17, 1940 // Archives of the B. M. Liatoshinskyi Memorial Cabinet-Museum.
Letter from T. Mayerskyi to B. Liatoshinsky. Lviv, 1948 // Archive of the B. M. Liatoshinskyi Memorial Cabinet-Museum.
Liatoshinsky, B. (1986) Vospomynanyya. Pys'ma. Materyaly: v 2-kh chastyakh (Memories. letters Materials: in 2 parts. Part 1: Memories). Musical Ukraine, Kyiv.
Transcript of the Plenum of the SC of the USSR // Sankt-Peterburgskoe go¬sudarstvennoe kazennoe uchrezhdeniye (Central state-owned archive of literature and art of St. Petersburg» (TsGALI St. Petersburg), fund 9709, op. 1, case 394.
Shamaeva, K. (1996) Z epistolyarnoyi spadshchyny Borysa Lyatoshyns'koho// Zapys¬ky Naukovoho tovarystva im. T. H. Shevchenka (From the epistolary heritage of Boris Liatoshinsky // Records of the T. G. Shevchenko Scientific Society . Proceedings of the musicological commission) v ССХХХІІ. Lviv.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.