Українська мистецька родина у вимірі національних образотворчих традицій (на матеріалі виставки родини Сірих «Династія. Три епохи мистецтва»)
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.19.2023.294875Ключові слова:
українське образотворче мистецтво, творча родина, родинна виставка, міфотворчістьАнотація
На матеріалі родинної виставки черкаських художників Сірих розкрити особливості творчості української мистецької родини як простору глибинного архетипносимволічного діалогу у діахронії та синхронії культурного розвитку. Методологія дослідження спирається на культурологічний і аксіологічний підходи та біографічний метод, які дозволяють розгорнути дослідження художніх світів членів родини, осмислити взаємодії індивідуального та спільного. Вперше здійснено спробу розглянути «екзистенційний міфореалізм» української мистецької родини, що розвивається у часі та в контекстах архетипносимволічних вимірів національної культури, на основі чого формується «спільне мислення» та екзистенція єдності. У процесі дослідження зроблено висновок, що філософськомистецтвознавча аналітика діяльності української мистецької родини включає в себе передумови появи спільного поля візуальних образів, формально-змістовні характеристики яких залежать від історико-культурних контекстів їх виникнення, вкорінення в національні образотворчі традиції, індивідуального естетичного досвіду. Художня творчість Валентина Сірого, Оксани Сірої, Максима Сірого і Романа Сірого розкривається в особливій екзистенції єдності усталених архетипів і символів національної культури. «Екзистенційний міфореалізм» родини Сірих проявляється в візуальних образах, в історичних та світоглядних аспектах української міфотворчості.
Посилання
Belen` A. I. My`stecz`ka sim'ya Siry`x // Pedagogichny`j visny`k. 2002. # 4. S. 79–81.
Bogush M. Yakutovych Academy: resurs demifologizaciyi my`stecztva // Art Ukraine. URL: https://artukraine.com.ua/a/yakutovych-academy--resurs-demifologizacii-mistectva/ (last accessed: 19.04.2023).
Vasy`lega V. Valenty`n Siry`j: monumentalist-xudozhny`k // Ry`tm. 2010. # 1. S. 46: il.
Vasy`lega V. Siry`j Valenty`n Pavlovy`ch // Ry`tm. 2010. # 3. S. 42–43: il.
Galyan G. Rozpovidi pro my`stecz`ku rody`nu Kry`chevs`ky`x: kul`turologichni nary`sy`. Poltava: ASMI, 2016. 89 s., il.
Gladun O. Muzej yak vizual`ny`j tekst kul`tury` // Muzejny`j al`manax. Naukovi materialy`: statti, ese / Cherkas`ky`j oblasny`j xudozhnij muzej; red. O. Gladun, O. Pushonkova. Cherkasy`: Chabanenko Yu. A, 2014. # 4–5. S. 95–97.
Zolote pereveslo: My`stecz`ka dy`nastiya Sayenkiv u muzeyax Ukrayiny` / avt. koncepciyi i uporyad. N. Sayenko, O. Majdanecz`-Bargy`levy`ch. Ky`yiv: VD ADEF-Ukrayina, 2021. 312 s.: il.
Mishhenko G. Oduxotvorenist` // Kul`tura i zhy`ttya. 2004. 1 grudnya. S. 4.
Mishhenko G. Ukrayins`kist` portreta Valenty`na Sirogo // Obrazotvorche my`stecztvo. 2004. # 2. S. 85.
My`stecz`ki trady`ciyi dy`nastiyi Sayenkiv u konteksti ukrayins`koyi obrazotvorchosti XX — pochatku XXI stolit`: zb. nauk. st. (do 120-richchya vid dnya narodzhennya ukrayins`kogo my`stcya Oleksandra Sayenka). Xarkiv: Kontrast, 2020. 240 s.: il.
Nadyezhdin A. M. My`stecz`ky`j shlyax u spadok: xudozhni svity` rody`ny` Nadyezhdiny`x // Suchasne ukrayins`ke my`stecztvo: koncepty`, strategiyi, vizual`ni prakty`ky`: zbirny`k materialiv VII Vseukrayins`koyi naukovo-prakty`chnoyi konferenciyi (11–12 ly`stopada 2021 roku). Cherkasy`: FOP Gordiyenko, 2021. S. 106–111.
Pushonkova O. Arxayizaciya vizual`nosti v estety`chny`x prakty`kax Postsuchasnosti. Cherkasy`: FOP Gordiyenko, 2018. 372 s.
Prociv L. Istoriya muzy`chnoyi pedagogiky` v Ukrayini: fenomen my`stecz`ky`x dy`nastij // Muzy`chne my`stecztvo v osvitologichnomu dy`skursi. 2017. # 2. S. 73–77.
Remenyaka O. «Ukrayins`ky`j paradoks»: sproba organizaciyi obrazotvorchogo materialu v koncepciyu vy`stavky` // Suchasne my`stecztvo: nauk. zb. / Akademiya my`stecztv Ukrayiny`; Insty`tut problem suchasnogo my`stecztva NAMU. Ky`yiv: AKTA, 2008. S. 237–249.
Rogotchenko O. O. Realisty`chny`j nerealizm rody`ny` Nadyezhdiny`x: Notatky` glyadacha // MIST: My`stecztvo, istoriya, suchasnist`, teoriya. 2009. Vy`p. 6. S. 282–294.
Ruban-Kravchenko V. Kry`chevs`ki i ukrayins`ka xudozhnya kul`tura XX stolittya. K.: Kry`ny`cya, 2004. 704 s.
Stasyuk G. Literaturna dy`nastiya yak teorety`ko-metodologichna problema // Slovo i chas. 2009. # 5. S. 62–70.
Yakutovy`chi: dovil`ny`j konspekt. Zhy`ttya i tvorchist` rody`ny` Yakutovy`chiv // Kolo. Aktual`ni vy`dannya i proekty` / uporyad. Pavlo Gudimov. Ky`yiv: Artbuk, 2018. 96 s.: il.
Yaciv R. My`ron Yaciv. 1929–1996. Zhy`ttya i tvorchist`: al`bom-monografiya. L`viv [b. v.], 2000. 357 s.: il.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.