Українська мистецька родина у вимірі національних образотворчих традицій (на матеріалі виставки родини Сірих «Династія. Три епохи мистецтва»)
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.19.2023.294875Ключові слова:
українське образотворче мистецтво, творча родина, родинна виставка, міфотворчістьАнотація
На матеріалі родинної виставки черкаських художників Сірих розкрити особливості творчості української мистецької родини як простору глибинного архетипносимволічного діалогу у діахронії та синхронії культурного розвитку. Методологія дослідження спирається на культурологічний і аксіологічний підходи та біографічний метод, які дозволяють розгорнути дослідження художніх світів членів родини, осмислити взаємодії індивідуального та спільного. Вперше здійснено спробу розглянути «екзистенційний міфореалізм» української мистецької родини, що розвивається у часі та в контекстах архетипносимволічних вимірів національної культури, на основі чого формується «спільне мислення» та екзистенція єдності. У процесі дослідження зроблено висновок, що філософськомистецтвознавча аналітика діяльності української мистецької родини включає в себе передумови появи спільного поля візуальних образів, формально-змістовні характеристики яких залежать від історико-культурних контекстів їх виникнення, вкорінення в національні образотворчі традиції, індивідуального естетичного досвіду. Художня творчість Валентина Сірого, Оксани Сірої, Максима Сірого і Романа Сірого розкривається в особливій екзистенції єдності усталених архетипів і символів національної культури. «Екзистенційний міфореалізм» родини Сірих проявляється в візуальних образах, в історичних та світоглядних аспектах української міфотворчості.
Посилання
Belen, A. (2002). Mystetska simia Sirykh [The Artistic Family of Siryi]. Pedahohichnyi visnyk, 4, 79–81 [in Ukrainian].
Bohush, M. (2018, December 4). Yakutovych Academy: resurs demifolohizatsii mystetstva [Yakutovych Academy: A Resource for Demythologizing of Art]. Art Ukraine. Retrieved from https://artukraine.com.ua/a/yakutovych-academy--resurs-demifologizacii-mistectva/ [in Ukrainian].
Vasyleha, V. (2010). Valentyn Siryi: monumentalist-khudozhnyk [Valentyn Siryi: A Monumentalist Artist]. Rytm, 1, 46 [in Ukrainian].
Vasyleha, V. (2010). Siryi Valentyn Pavlovych. Rytm, 3, 42–43 [in Ukrainian].
Halian, H. (2016). Rozpovidi pro mystetsku rodynu Krychevskykh: kulturolohichni narysy [The Stories of the Krychevsky Art Family: Cultural Essays]. Poltava: ASMI [in Ukrainian].
Gladun, O. (2014). Muzei yak vizualnyi tekst kultury [Museum as a Visual Text of Culture]. Muzeinyi almanakh, 4–5, 95–97 [in Ukrainian].
Saienko, N. & Maidanets-Barhylevych, O. (Eds.) (2021). Zolote pereveslo: Mystetska dynastiia Saienkiv u muzeiakh Ukrainy [The Golden Balance: The Sayenko Art Dynasty in Ukrainian Museums]. Kyiv: ADEF-Ukraina [in Ukrainian].
Mishchenko, H. (2004, December 1). Odukhotvorenist [Spirituality]. Kultura i zhyttia, 4 [in Ukrainian].
Mishchenko, H. (2004). Ukrainskist portreta Valentyna Siroho [Ukrainianness of Valentyn Siryi’s Portrait]. Obrazotvorche mystetstvo, 2, 85 [in Ukrainian].
Mystetski tradytsii dynastii Saienkiv u konteksti ukrainskoi obrazotvorchosti XX — pochatku XXI stolit (do 120-richchia vid dnia narodzhennia ukrainskoho mysttsia Oleksandra Saienka). (2020). [Artistic Traditions of the Sayenko Dynasty in the Context of Ukrainian Fine Arts of the Twentieth and Early Twenty-First Centuries (on the Occasion of the 120th Anniversary of the Birth of Ukrainian Artist Oleksandr Sayenko)]. Kharkiv: Kontrast [in Ukrainian].
Nadiezhdin, A. (2021). Mystetskyi shliakh u spadok: khudozhni svity rodyny Nadiezhdinykh [An Inherited Artistic Path: The Artistic Worlds of the Nadezhdin Family]. In Suchasne ukrainske mystetstvo: kontsepty, stratehii, vizualni praktyky: zbirnyk materialiv VII Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (11–12 lystopada 2021 roku) (pp. 106–111). Cherkasy: FOP Hordiienko [in Ukrainian].
Pushonkova, O. (2018). Arkhaizatsiia vizualnosti v estetychnykh praktykakh Postsuchasnosti [Archaization of Visuality in the Aesthetic Practices of Postmodernity]. Cherkasy: FOP Hordiienko [in Ukrainian].
Protsiv, L. (2017). Istoriia muzychnoi pedahohiky v Ukraini: fenomen mystetskykh dynastii [History of Music Pedagogy in Ukraine: The Phenomenon of Artistic Dynasties]. Musical Art in the Educological Discourse, 2, 73–77 [in Ukrainian].
Remeniaka, O. (2008). “Ukrainskyi paradoks”: sproba orhanizatsii obrazotvorchoho materialu v kontseptsiiu vystavky [“Ukrainian Paradox”: An Approach to Organizing Visual Materials into an Exhibition Concept]. Contemporary Art, 5, 237–249 [in Ukrainian].
Rohotchenko, O. (2009). Realistychnyi nerealizm rodyny Nadiezhdinykh: Notatky hliadacha [Realistic Unrealism of the Nadezhdin Family: Notes From the Viewer]. МIST: Art, History, Modernity, Theory, 6, 282–294 [in Ukrainian].
Ruban-Kravchenko, V. (2004). Krychevski i ukrainska khudozhnia kultura XX stolittia [The Krychevskys and Ukrainian Artistic Culture of the Twentieth Century]. Kyiv: Krynytsia [in Ukrainian].
Stasiuk, H. (2009). Literaturna dynastiia yak teoretyko-metodolohichna problema [Literary Dynasty as a Theoretical and Methodological Problem]. Slovo i Chas, 5, 62–70 [in Ukrainian].
Gudimov, P. (Ed.) (2018). Yakutovychi: dovilnyi konspekt. Zhyttia i tvorchist rodyny Yakutovychiv. Kolo. Aktualni vydannia i proekty [The Yakutovychs: An Introductory Synopsis. The Life and Work of the Yakutovych Family. The Circle. Current Publications and Projects]. Kyiv: Artbook [in Ukrainian and English].
Yatsiv, R. (2000). Myron Yatsiv. 1929–1996. Zhyttia i tvorchist: albom-monohrafiia [Myron Yatsiv. 1929–1996. Life and Work: A Monograph Album]. Lviv [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.