Графічне мистецтво України як констатація війни

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8813.19.2023.294878

Ключові слова:

архів, графічне мистецтво, архівування війни, образ, символ

Анотація

У статті розглядається специфіка графічного мистецтва як засобу архівування війни. Хронологічні межі дослідження охоплюють період від початку повномасштабного вторгнення і дотепер. Це зумовлено активною рефлексією мистецтва на аномальні та нетипові умови соціокультурного середовища. Потужною базою для дослідження, окрім теоретичних праць, стали не менш важливі експозиційні проєкти, присвячені темі війни. Предметом дослідження виступає графіка як вид образотворчого мистецтва та особливості його рефлексії на війну. Основний акцент дослідження графічного мистецтва зосереджений на його технічній складовій. З’ясовано, що технічне різноманіття графіки забезпечує її поліфункціональність та здатність до архівування історичних подій через образотворче мистецтво. Встановлено основні відмінності між архівуванням та документацією війни. Визначено основні чинники, які забезпечують розвиток графічного мистецтва під час війни. Окремо проведено аналіз ідейно-тематичного змісту творів сучасних українських митців, що працюють з різними графічними матеріалами та техніками, стилями та жанрами. Визначено, що головні теми графічних творів розкривають різноманітні події та символи війни, а зображення її героїв та жертв наповнюють твори глибоким змістом та сенсами. Методологічні засади дослідження ґрунтуються на принципі історизму та системності, які забезпечують об’єктивний теоретичний підхід.

Біографія автора

Сергій Гулєвич, Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України

Аспірант

Посилання

Biletskyi, P. (1973). Mova obrazotvorchykh mystetstv [The Language of the Visual Arts]. Kyiv: Radianska shkola [in Ukrainian].

Busel, V. (2005). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Large Explanatory Dictionary of the Modern Ukrainian Language]. Kyiv: Perun [in Ukrainian].

Hegel, G. (2000). Fenomenologiya duha [Phenomenology of Spirit]. Moscow: Nauka [in Russian].

Holub, O. (2022). Ornamentalnist yak znakovyi mesedzh u tvorakh voiennoho periodu [Ornamentation as a Significant Message in the Wartime Works]. Obrazotvorche mystetstvo, 1–2, 32–33 [in Ukrainian].

Belichko, N. & Lahutenko, O. (2006). Hrafika [Graphics]. Encyclopedia of Modern Ukraine. Kyiv: Institute of Encyclopedic Research of the National Academy of Sciences of Ukraine. Retrieved from https://esu.com.ua/article-26851 [in Ukrainian].

Kant, I. (1966). Sochineniya v shesti tomah [Works in Six Volumes]. Vol. 5. Eds. V. Asmus, A. Gulyga & T. Ojzerman. Moscow: Mysl [in Russian].

Dokumentuvannia (2005). [Documenting]. Slovnyk.UA: Portal ukrainskoi movy ta kultury. Retrieved from https://slovnyk.ua/index.php?swrd=документування [in Ukrainian].

Marchynsky, A. (2022, May 14). Filosofiia za chasiv viiny [Philosophy in Times of War]. Polskie Radio. Retrieved from https://www.polskieradio.pl/398/8124/artykul/2958195,філософіяза-часів-війни [in Ukrainian].

Fedoruk, O. (2022). Neskorena Ukraina peremahaie [Unconquered Ukraine Is Winning]. Obrazotvorche mystetstvo, 1–2, 22–24 [in Ukrainian].

Cherniavskyi, K. (2022). Natsionalna spilka khudozhnykiv i viina [The National Union of Artists and the War]. Obrazotvorche mystetstvo, 1–2, 6–9 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-28

Як цитувати

Гулєвич, С. (2023). Графічне мистецтво України як констатація війни. Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО, (19), 200–207. https://doi.org/10.31500/2309-8813.19.2023.294878

Номер

Розділ

УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА: ПОСТКОЛОНІАЛЬНІ ВІЗІЇ