Імерсивне середовище як інструмент зміни людиноцентричної оптики
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.19.2023.294885Ключові слова:
Імерсивні середовища, VR/AR, антропоцентризм, взаємостосунки людини і природи, екоцид, позалюдська агентністьАнотація
Стаття присвячена науковій проблемі теоретичного опрацювання та контекстуалізації імерсивного середовища, реалізованого у фізичному просторі галереї чи музеї, site-specific роботи, а також у VR та AR, які працюють на зміну антропоцентричної оптики. Метою дослідження є виявлення особливостей формування імерсивного середовища та практик створення проєктів VR та AR в українському сучасному мистецтві, ідентифікація творчості українських митців, що відбувається за межами країни на перетині новітніх ідей в європейській культурі з фокусом на взаємостосунках людини і природи. Завданням є опрацювання теоретичних засад суб’єктності природи та розвитку імерсивних середовищ, огляд і аналіз проєктів, що використовують дигітальні технології задля створення імерсії. Методологія роботи полягає в теоретичних пошуках та польових дослідженнях на перехресті екологічної теми та імерсивних технологій і розробці авторських експериментів в рамках дослідження «Аналітичні інструменти для аудіовізуального перекладу метаболоміки» впливу навколишнього середовища на генотип в контексті змін клімату в Iméra — Інституті перспективних досліджень в Марселі. Як основний метод використовується комплексний підхід до висвітлення питань розвитку глибинної екології та теорії симбіозу, візуальні і фотометричні методи, аналіз концепцій, просторової структури та мистецьких реалізацій.
Розглянуто особливості створення імерсивного середовища у фізичному просторі у проєктах «Космогонія», «Homage to Leonardo», «”Сад божественних пісень” за філософією Григорія Сковороди», «Homage to Matisse», «Гая», «Океан», «Простір Океан: І омили мене води до душі моєї», проєкті «Екоцид», що розглядає вплив триваючої війни на екологію, для їх залучення до національного мистецтвознавчого дискурсу. Поняття «позалюдської агентності» подано як імператив суб’єктності природи. Проаналізовано можливості молекулярної соніфікації в метаболоміці. Подано короткий огляд VR-проєктів «Invasions 1.2.3», «Атмосферний ліс» і «Перша доба» та AR-проєкту «Рослинне царство, рослинна анархія». Фестивалі OVNi в Ніцці, Scientifica # 2 в Марселі, Ars Elecronica в Лінці, RIXC в Ризі, UNESCO City of Media Arts у Карлсруе та «Імерсивна Венеція» розглянуто як майданчики конструювання «майбутньої цивілізації». Виявлено інструментальність імерсивних середовищ задля зміни антропоцентричної оптики.
Посилання
Guattari, F. (1989). Les Trois Écologies [The Three Ecologies]. Paris: Galilée [in French].
Latour, B. (2017). Facing Gaia. Eight Lectures on the New Climatic Regime. Trans. C. Porter. Polity Press.
Haraway, D. J. (2016). Staying With the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Duke University Press.
McKeithen, W. (2017). Book Review: Staying With the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Gender, Places & Culture, 24 (10), 1517–1519. DOI:10.1080/0966369X.2017.1336302
Latour, B. (2022, September). Is Europe’s Soil Changing Beneath Our Feet? Green: Géopolitique, Réseaux, Énergie, Environnement, Nature, 2, 85–89.
Naess, A. (2003). Ecology, Community and Lifestyle. Cambridge University Press.
Serres, M. (1997). The Natural Contract. University of Michigan Press.
Bessette, J. & Perez, T. (2023). Oksana Chepelyk: L’Océan. In Immersive Environments: Espace Oсean: Catalogue (pp. 4–5). Marseille: Corep.
Khudozhnyk obiekt chy subiekt evoliutsii: dyskusiia. (2023, May 5). [Artist as Object or Subject of Evolution: A Discussion]. Cosmogony in Art: The Korsaks Museum of Contemporary Ukrainian Art Forum. Retrieved from https://www.facebook.com/msumk/videos/-783912873347817/ [in Ukrainian].
Bauman, Z. (2008). Tekuchaya sovremennost [Liquid Modernity]. St. Petersburg: Piter [in Russian].
Lovelock, J. (2000). Gaia: A New Look at Life on Earth. Oxford University Press.
Abram, D. (1996). The Spell of the Sensuous: Perception and Language in a More-thanHuman World. Vintage Books; Random House.
Pavlenko, Y. (1999). Etapy ta shliakhy rozvytku dokhrystyianskykh viruvan davnoho naselennia Ukrainy [Stages and Developmental Ways of Prechristian Beliefs of Ancient Ukrainian Population]. Scientific Notes of NaUKMA. Vol. 13: Theory and History of Culture, 39–47 [in Ukrainian].
Abram, D. (2010). Becoming Animal: An Earthly Cosmology. New York: Pantheon Books.
Vernadskij, V. (1989). Biosfera i noosfera. [Biosphere and Noosphere]. Moscow: Nauka [in Russian].
Snyder, T. (2022, April 8). Russia’s Genocide Handbook: Thinking About... Snyder Substack. Retrieved from https://snyder.substack.com/p/russias-genocide-handbook
Celeux-Lanval, M. (2022, November 17). 5 Vidéos scotchantes à découvrir au festival OVNi [5 Thrilling Videos at the Ovni Festival]. BeauxArts. Retrieved from https://www.beauxarts.com/expos/5-videos-scotchantes-a-decouvrir-au-festival-ovni/ [in French].
Ukrainka, Lesia (2021). Lisova pisnia [The Forest Song]. Kyiv: Apriori [in Ukrainian].
Grenier, M., Idan, T., Chevaldonné, P. & Pérez, T. (2023). Mediterranean Marine Keystone Species on the Brink of Extinction. Global Change Ecology, 29 (7), 1681–1683. DOI:10.1111/gcb.16597
Latour, B. (2022, September). Is Europe’s Soil Changing Beneath Our Feet? Green: Géopolitique, Réseaux, Énergie, Environnement, Nature, 2, 85–89.
Faget, D. (2020). Éloge vagabond de la Méditerranée [In Praise of the Mediterranean]. Philippe Rey [in French].
Pérez, T., Greff, S., Zubia, M., Payri, C. & Thomas, O. (2017). Chemogeography of the Red Macroalgae Asparagopsis: Metabolomics, Bioactivity, and Relation to Invasiveness. Metabolomics, 13, 1–13. DOI:10.1007/s11306-017-1169-z
Kakhidze, A. (2022, July 22). Voicing Resistance. Manifesta Biennale 14. Retrieved from https://manifesta14.org/participant/alevtina-kakhidze/
Poincaré, H. (1890). Sur le problème de trois corps et les équation de la dynamique [On the Three-Body Problem and the Equation of Dynamics]. Acta Mathematica, 13, 1–270. DOI:10.1007/BF02392506
Bradbury, R. (1986). I vdaryv hrim…: Fantastychne opovidannia [A Sound of Thunder]. Trans. L. Maievska. Nauka i suspilstvo, 11, 64–71 [in Ukrainian].
Lorenz, E. N. (1969). The Predictability of a Flow Which Possesses Many Scales of Motion. Tellus A: Dynamic Meteorology and Oceanography, XXI (3), 289–297. DOI:10.1111/j.2153-3490.1969.tb00444.x
Lacroix, D. & Pérez, T. (2017). The Ocean, Crucial for Our Future. In The Ocean Revealed (p. 277). Eds. A. Euzen, F. Gaill, D. Lacroix, P. Cury. Paris: CNRS Éditions.
Spray, M. (2014, September 16). Art and Ecology. Ecologist. Retrieved from https://theecologist.org/2014/sep/16/art-and-ecology-now
Brown, A. (2014). Art and Ecology Now. Thames & Hudson.
Thomas, O. P. & Pérez, T. (2017). Marine Biomolecules: A Source of Sustainable Development. The Ocean Revealed (pp. 288–289). Eds. A. Euzen, F. Gaill, D. Lacroix, P. Cury. Paris: CNRS Éditions.
Mahjour, B., Bench, J., Zhang, R., Frazier, J. & Cernak, T. (2023). Molecular Sonification for Molecule to Music Information Transfer. Digital Discovery, 2, 520–530. DOI:10.1039/D3DD00008G
Moreteau, C. (2023). Oksana Chepelyk. Immersive Environments: Espace Oсean: Catalogue (pp. 2–3). Marseille: Corep, 2023.
Merad Coliac, N. (2019). Lumière vivante — Théorie et pratique de la bioluminescence [Living Light: Theory and Practice of Bioluminescence]. L’Harmattan [in French].
State of the ART(ist): Winners. (2022). Ars Electronica. Retrieved from https://ars.electronica.art/stateoftheartist/en/winners2022/
Kakhidze, A. (2022). Invasions 1.2.3. Ars Electronica. Retrieved from https://ars.electronica.art/stateoftheartist/en/invasions-1-2-3/.
Rilov, G., Mazaris, A. D., Stelzenmüller, V., Helmuth, B., Wahl, M., Guy-Haim, T., Mieszkowska, N., Ledoux, J.-B. & Katsanevakis S. (2019). Adaptive Marine Conservation Planning in the Face of Climate Change: What Can We Learn From Physiological, Ecological and Genetic Studies? Global Ecology and Conservation, 17. DOI:10.1016/j.gecco.2019.e00566
Pinarbas¸i, K., Galparsoro, I., Borja, A., Stelzenmüller, V., Ehler, C. N. & Gimpel A. (2017). Decision Support Tools in Marine Spatial Planning: Present Applications, Gaps and Future Perspectives. Marine Policy, 83, 83–91. DOI:10.1016/j.marpol.2017.05.031
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.