Імерсивне середовище як інструмент зміни людиноцентричної оптики
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.19.2023.294885Ключові слова:
Імерсивні середовища, VR/AR, антропоцентризм, взаємостосунки людини і природи, екоцид, позалюдська агентністьАнотація
Стаття присвячена науковій проблемі теоретичного опрацювання та контекстуалізації імерсивного середовища, реалізованого у фізичному просторі галереї чи музеї, site-specific роботи, а також у VR та AR, які працюють на зміну антропоцентричної оптики. Метою дослідження є виявлення особливостей формування імерсивного середовища та практик створення проєктів VR та AR в українському сучасному мистецтві, ідентифікація творчості українських митців, що відбувається за межами країни на перетині новітніх ідей в європейській культурі з фокусом на взаємостосунках людини і природи. Завданням є опрацювання теоретичних засад суб’єктності природи та розвитку імерсивних середовищ, огляд і аналіз проєктів, що використовують дигітальні технології задля створення імерсії. Методологія роботи полягає в теоретичних пошуках та польових дослідженнях на перехресті екологічної теми та імерсивних технологій і розробці авторських експериментів в рамках дослідження «Аналітичні інструменти для аудіовізуального перекладу метаболоміки» впливу навколишнього середовища на генотип в контексті змін клімату в Iméra — Інституті перспективних досліджень в Марселі. Як основний метод використовується комплексний підхід до висвітлення питань розвитку глибинної екології та теорії симбіозу, візуальні і фотометричні методи, аналіз концепцій, просторової структури та мистецьких реалізацій.
Розглянуто особливості створення імерсивного середовища у фізичному просторі у проєктах «Космогонія», «Homage to Leonardo», «”Сад божественних пісень” за філософією Григорія Сковороди», «Homage to Matisse», «Гая», «Океан», «Простір Океан: І омили мене води до душі моєї», проєкті «Екоцид», що розглядає вплив триваючої війни на екологію, для їх залучення до національного мистецтвознавчого дискурсу. Поняття «позалюдської агентності» подано як імператив суб’єктності природи. Проаналізовано можливості молекулярної соніфікації в метаболоміці. Подано короткий огляд VR-проєктів «Invasions 1.2.3», «Атмосферний ліс» і «Перша доба» та AR-проєкту «Рослинне царство, рослинна анархія». Фестивалі OVNi в Ніцці, Scientifica # 2 в Марселі, Ars Elecronica в Лінці, RIXC в Ризі, UNESCO City of Media Arts у Карлсруе та «Імерсивна Венеція» розглянуто як майданчики конструювання «майбутньої цивілізації». Виявлено інструментальність імерсивних середовищ задля зміни антропоцентричної оптики.
Посилання
Guattari, Félix. Les Trois Écologies. Paris: Galilée, 1989. Р. 54.
Latour, Bruno. Facing Gaia. Eight Lectures on the New Climatic Regime. Translator: Catherine Porter. Polity Press, July 2017. 300 p.
Haraway, Donna J. Staying with the trouble: making kin in the Chthulucene, Duk e University Press, 19 septembre 2016. 312 p.
McKeithen, Will. Book Review: Staying with the trouble: making kin in the Chthulucene // Gender, Places & Culture, Vol. 24, No. 10, 2017. Р. 1517–1519. URL: https://doi.org/10.1080/0966369X.2017.1336302 (last accessed: 31.08.2023).
Latour, Bruno (2022) Is Europe’s soil changing beneath our feet? War ecology: a new paradigm/ Issue #2, Sep. 2022. Р. 92–97.
Naess, Arne. Ecology, Community and Lifestyle/ Cambridge University Press, 2003. 223 р.
Serres, Michel. The Natural Contract. University of Michigan Press, 1997. 125 p.
Bessette, Juliette & Perez, Thierry. Oksana Chepelyk : L’Océan. «Immersive Environments: Espace Oсean» catalogue. Marseille: Corep, 2023. P. 4–5.
Xudozhny`k ob'yekt chy` sub'yekt evolyuciyi: dy`skusiya // MSUMK Art Forum «Kosmogoniya v my`stecztvi». Lucz`k, 5 travnya 2023. URL: https://www.facebook.com/msumk/videos/783912873347817/ (last accessed: 31.08.2023).
Bauman, Z. Tekuchaya sovremennost. SPb.: Piter, 2008. 240 s.
Lovelock, James (2000). Gaia: A New Look at Life on Earth. Oxford University Press. 176 p.
Abram, David. The Spell of the Sensuous: Perception and Language in a More-thanHuman World. Vintage Books; Random House, 1996. 315 р.
Pavlenko Yu. V. (1999). Etapy` ta shlyaxy` rozvy`tku doxry`sty`yans`ky`x viruvan` davn`ogo naselennya Ukrayiny` // Naukovi zapy`sky`. 1999. Tom 13: Teoriya ta istoriya kul`tury`. S. 39–47.
Abram, David. Becoming Animal: An Earthly Cosmology. New York: Pantheon Books, 2010. 336 p. Vernadskiy, V. I. Biosfera i noosfera. M: Nauka, 1989. 261 c.
Snyder, Timothy. Russia's genocide handbook: Thinking about... 8.04.2022. URL: https://snyder.substack.com/p/russias-genocide-handbook (last accessed: 31.08.2023).
Celeux-Lanval, Maïlys. 5 Vidéos scotchantes à découvrir au festival OVNi: BeauxArts. 17 novembre 2022. URL: https://www.beauxarts.com/expos/5-videos-scotchantes-a-decouvrir-aufestival-ovni/ (last accessed: 31.08.2023).
Ukrayinka, Lesya. Lisova pisnya. Ky`yiv: Apriori, 2021. 160 s.
Grenier Marie, Idan Tal, Chevaldonné Pierre, Pérez Thierry (2023). Mediterranean marine keystone species on the brink of extinction. Global Change Ecology: 20 January 2023. doi.org/10.1111/gcb.16597
Latour, Bruno. Is Europe’s soil changing beneath our feet? War ecology: a new paradigm. Issue #2. Sep. 2022. P. 92–97.
Faget, Daniel. Éloge vagabond de la Méditerranée. Philippe Rey, 2020. 352 p. ISBN: 978-2-84876-811-3
Pérez Thierry, Greff Stephane, Zubia Mayalen, Payri Claude, Thomas Olivier. Chemogeography of the red macroalgae Asparagopsis: metabolomics, bioactivity, and relation to invasiveness. Metabolomics, 2017, 13, pp.1–13/33. DOI:10.1007/s11306-017-1169-z
Kakhidze, Alevtina. Manifesta Biennale 14. 2022. URL: https://manifesta14.org/participant/alevtina-kakhidze/ (last accessed: 31.08.2023).
Poincaré, H. Sur le problème de trois corps et les équation de la dynamique, Acta Mathematica 13, 1890. 1–270. ISSN 0001-5962. DOI: 10.1007/BF02392506
Bredberi, Rej. I vdary`v grim…: Fantasty`chne opovidannya // Nauka i suspil`stvo / Per. z angl. Lary`sy` Mayevs`koyi. 1986. # 11. S. 64–71.
Lorenz, Edward N. The predictability of a flow which possesses many scales of motion. Tellus. XXI (3): June 1969. 289–297. DOI:10.1111/j.2153-3490.1969.tb00444.x
Lacroix, Denis & Thierry Pérez, Thierry. The ocean, crucial for our future. The Ocean Revieled. Editors: Agathe Euzen, Françoise Gaill, Denis Lacroix, Philippe Cury. Paris: CNRS Éditions, 2017. 323 p. ISBN: 978-2-271-11907-0
Spray, Martin. Art and Ecology. The Journal for the post-industrial age. September 16, 2014. URL: https://theecologist.org/2014/sep/16/art-and-ecology-now (last accessed: 31.08.2023).
Brown, Andrew. Art and Ecology Now. Thames & Hudson, 2014. 256 р.
Thomas, Olivier P. & Pérez, Thierry. Marine biomolecules: a source of sustainable development. The Ocean Revieled. Editors: Agathe Euzen, Françoise Gaill, Denis Lacroix, Philippe Cury. Paris: CNRS Éditions, 2017. 323 pp. ISBN: 978-2-271-11907-0
Babak Mahjour, Jordan Bench, Rui Zhang, Jared Frazier, Tim Cernak. Molecular Sonification for Molecule to Music Information Transfer. Royal Societe of Chemistry. 14 March, 2023. 520-530 pp. DOI: https://doi.org/10.1039/D3DD00008G
Moreteau, Constance. Oksana Chepelyk «Immersive Environments: Espace Oсean» catalogue, Marseille: Corep, 2023. P. 2–3.
Merad Coliac, Nadia. Lumière vivante — Théorie et pratique de la bioluminescence. L'Harmattan, 19/08/2019. 406 p. ISBN 978-2-343-17413-6
State of the ART(ist). Winners 2022. Ars Electronica, Linz, 2022. URL: https://ars.electronica.art/stateoftheartist/en/winners2022/ (last accessed: 31.08.2023).
«Invasions 1.2.3» Alevtina Kakhidze (UA). Ars Electronica, Linz, 2023. URL: https://ars.electronica.art/stateoftheartist/en/invasions-1-2-3/ (last accessed: 31.08.2023).
Rilov Gil, Mazaris Antonios D., Stelzenmüller Vanessa, Helmuth Brian, Wahl Martin, Guy-Haim Tamar, Mieszkowska Nova, Ledoux Jean-Baptiste, Katsanevakis Stelios (2019). Adaptive marine conservation planning in the face of climate change: What can we learn from physiological, ecological and genetic studies? Global Ecology and Conservation 17, 2019. https://doi.org/10.1016/j.gecco.2019.e00566
Pinarbas¸i K., Galparsoro I., Borja A., Stelzenmüller V., Ehler C. N., Gimpel A. Decision
support tools in marine spatial planning: present applications, gaps and future perspectives. Mar.
Pol. 83, 83-91. DOI:10.1016/j.marpol.2017.05.031
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.