Артистична гра та сміх як спосіб жити у мистецтві

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8813.19.2023.294889

Ключові слова:

сміховий інстинкт, нова реальність, артистична свідомість, ігрові маніфестації, трансформація очевидного, карнавальний двійник, антивоєнний сміх, колаж, перформанс, живопис, перевизначення творів, творча свобода, творчий екстремізм

Анотація

У статті йдеться про дуальність раціонального, розсудливого світосприйняття та опозиційно-ірраціонального, а саме сміхового та театралізованого способу перетлумачувати реальність та про життя в цій «іншій реальності». Наголошено, що інстинкт гри, театралізованості, сміхова налаштованість з найдавніших часів (у доісторичні епохи) була й досі залишається проявом свободи особистості. Інстинкт гри як прояв культурного самоусвідомлення представлено ознакою психологічного та психічного здоров’я. Варіанти переосмислення раціонального життя в рамцях «сміхового інстинкту» розглянуто в огляді творчих підходів до дійсності Сергія Параджанова (його колажування), у сценічних прийомах Богдана Ступки. Вперше в українському мистецтвознавстві розглянуто «сміх» Люсьєна Дульфана — художника з Одеси, а з 1980-х років — нью-йоркця. Простежено також одеський «сміховий космос» у творах Сергія Божка та Ігоря Гусєва (їхня антивоєнна творчість 2022 року). Під кутом зору «карнавального двійника» унаочнено живопис Владислава Шерешевського. Також відзначено негативістські, цинічні прояви сміху та гри у творах окремих представників українського актуального мистецтва. У статті проаналізовано позитивну роль сміху у творах українських художників 2022–2023 років у їхньому протесті проти путінізму. На прикладі творчості Сергія Параджанова проілюстровано прогностичне значення артистичних жестів, які, порушуючи закон спадкоємності, унормованості в мистецтві, у творчих спалахах (моментах біфуркації), розхитують стару систему художнього мислення, пропонуючи новизну. Сміховиння у цій ситуації є провідником прогностичності. У статті показано, як креативна театралізованість світосприйняття, перетворення трагічного на комічне жартома, у грі та сміховинні здатна врятувати особистість не тільки від куцого прагматизму в побуті, а й від трагічного самопочуття в періоди важких випробувань, зокрема у протистоянні варварству війни.

Біографія автора

Ольга Петрова, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Доктор філософських наук, професор кафедри культурології факультету гуманітарних наук Національного університету «Києво-Могилянська академія»;

професор, головний науковий співробітник Інституту проблем сучасного мистецтва НАМ України

Посилання

Bakhtin, M. (1990). Tvorchestvo Fransua Rable i narodnaya kultura srednevekovya i Renessansa [Rabelais and His World]. 2d ed. Moskva: Hudozhestvennaya literature [in Russian].

Huizinga, J. (1997). Homo Ludens. Stati po istorii kultury [Homo Ludens. A Study of the Play Element in Culture]. Moscow: Progress-Tradiciya [in Russian].

Petrova, O. (2022). Smikh, avtor, tvir. Z ukrainskoi vizualnosti 1960–2000-kh [Laughter, Author, Work. From Ukrainian Visuals of the 1960s–2000s]. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].

Bettencurt, A. (2023). From Olga Petrova’s personal correspondence with Lucien Dulphan.

Bergson, H. (1994). Smikh. Narys pro znachennia komichnoho [Laughter. An Essay on the Meaning of the Comic]. Ed. K. Sigov, trans. Y. Yeremenko. Kyiv: Dukh i Litera [in Ukrainian].

Freud, S. Ostroumie i ego otnoshenie k bessoznatelnomu [Wit and Its Relation to the Unconscious]. St. Petersburg; Moscow: Universitetskaya kniga [in Russian].

Petrova, O. (2004). Mystetstvoznavchi refleksii. Istoriia, teoriia ta krytyka obrazotvorchoho mystetstva 70-kh rokiv XX stolittia — pochatku XXI stolittia [Art Studies Reflections. History, Theory and Criticism of the Visual Arts of the 70s of the Twentieth Century — the Beginning of the Twenty-First Century]. Kyiv: Kyiv-Mohyla Academy Publishing House [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-28

Як цитувати

Петрова, О. (2023). Артистична гра та сміх як спосіб жити у мистецтві. Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО, (19), 208–213. https://doi.org/10.31500/2309-8813.19.2023.294889

Номер

Розділ

УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА: ПОСТКОЛОНІАЛЬНІ ВІЗІЇ