Артистична гра та сміх як спосіб жити у мистецтві

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8813.19.2023.294889

Ключові слова:

сміховий інстинкт, нова реальність, артистична свідомість, ігрові маніфестації, трансформація очевидного, карнавальний двійник, антивоєнний сміх, колаж, перформанс, живопис, перевизначення творів, творча свобода, творчий екстремізм

Анотація

У статті йдеться про дуальність раціонального, розсудливого світосприйняття та опозиційно-ірраціонального, а саме сміхового та театралізованого способу перетлумачувати реальність та про життя в цій «іншій реальності». Наголошено, що інстинкт гри, театралізованості, сміхова налаштованість з найдавніших часів (у доісторичні епохи) була й досі залишається проявом свободи особистості. Інстинкт гри як прояв культурного самоусвідомлення представлено ознакою психологічного та психічного здоров’я. Варіанти переосмислення раціонального життя в рамцях «сміхового інстинкту» розглянуто в огляді творчих підходів до дійсності Сергія Параджанова (його колажування), у сценічних прийомах Богдана Ступки. Вперше в українському мистецтвознавстві розглянуто «сміх» Люсьєна Дульфана — художника з Одеси, а з 1980-х років — нью-йоркця. Простежено також одеський «сміховий космос» у творах Сергія Божка та Ігоря Гусєва (їхня антивоєнна творчість 2022 року). Під кутом зору «карнавального двійника» унаочнено живопис Владислава Шерешевського. Також відзначено негативістські, цинічні прояви сміху та гри у творах окремих представників українського актуального мистецтва. У статті проаналізовано позитивну роль сміху у творах українських художників 2022–2023 років у їхньому протесті проти путінізму. На прикладі творчості Сергія Параджанова проілюстровано прогностичне значення артистичних жестів, які, порушуючи закон спадкоємності, унормованості в мистецтві, у творчих спалахах (моментах біфуркації), розхитують стару систему художнього мислення, пропонуючи новизну. Сміховиння у цій ситуації є провідником прогностичності. У статті показано, як креативна театралізованість світосприйняття, перетворення трагічного на комічне жартома, у грі та сміховинні здатна врятувати особистість не тільки від куцого прагматизму в побуті, а й від трагічного самопочуття в періоди важких випробувань, зокрема у протистоянні варварству війни.

Біографія автора

Ольга Петрова, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Доктор філософських наук, професор кафедри культурології факультету гуманітарних наук Національного університету «Києво-Могилянська академія»;

професор, головний науковий співробітник Інституту проблем сучасного мистецтва НАМ України

Посилання

Bahtin M. M. Tvorchestvo Fransua Rable i narodnaya kultura srednevekovya i Renessansa. 2-e izd. Moskva: Hudozh. literatura, 1990, 543 s.

Geyzinga Y. Homo Ludens. Stati po istorii kulturyi. M.: Progress-Traditsiya, 1997. 191 s.

Petrova Ol`ga. Smix, avtor, tvir. Z ukrayins`koyi vizual`nosti 1960-2000-x / In-t problem suchas. my`stecz. NAM Ukrayiny`. Ky`yiv: Feniks, 2022. 240 s.

An Bettenkurt. Z osoby`stogo ly`stuvannya O. Petrovoyi z L. Dul`fanom. 2023.

Bergson A. Smix. Nary`s dlya znachennya komichnogo / Uporyad. K. Sigov; per. z fr. Ye. Yeremenko. K.: Dux i Litera, 1994. 165 s.

Freyd Z. Ostroumie i ego otnoshenie k bessoznatelnomu. SPb; Moskva: Univer. kniga, 1997. 318 s.

Petrova O. M. My`stecztvoznavchi refleksiyi. istoriya, teoriya ta kry`ty`ka obrazotvorchogo my`stecztva 70-x rokiv XX stolittya — pochatku XXI stolittya: zb. st. / Nacz. un-t «Ky`yevoMogy`l. akad.». K.: Vy`davy`. dim «KM Akad.», 2004. 392 s.: il.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-28

Як цитувати

Петрова, О. (2023). Артистична гра та сміх як спосіб жити у мистецтві. Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО, (19), 206–211. https://doi.org/10.31500/2309-8813.19.2023.294889

Номер

Розділ

УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА: ПОСТКОЛОНІАЛЬНІ ВІЗІЇ