Ландшафт війни в Україні у візуальних проєктах і мистецьких практиках 2022–2023 років (кейс-аналіз дискурсу)
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.19.2023.294890Ключові слова:
російсько-українська війна, візуальне мистецтво, «жорстокий оптимізм» Лорен Берлант, концепція «нульової мови»Анотація
З’ясовано, що від 24 лютого 2022 року дискурс візуального мистецтва в Україні характеризується значним фокусом на перегляді та переосмисленні теми війни, що триває в країні з 2014 року. Проаналізовано форми художньої репрезентації війни в Україні на прикладі візуальних проєктів та мистецьких практик у вимірі екзистенційного спротиву жорстокій реальності. Розглянуто кореляції між мистецьким дискурсом та образною темою війни, яка стала невід’ємною частиною мистецького ландшафту. Події в Україні 2022–2023 років пропонується аналізувати в парадигмі «жорстокого оптимізму», що підтверджується проаналізованими мистецькими проєктами Олександра Кроліковського, Федора Александровича, Катерини Яковленко, Антона Логова та інших. Важливим аспектом дослідження є виокремлення сутнісних характеристик нової образності та мови у візуальному мистецтві. Це дозволяє стверджувати про реалізацію концепції «нульової мови», яка позбавлена конвенційних форм виразності, але втілює об’єктивацію зображуваних знаків і мотивів, пов’язаних з архетипними структурами і танатологічним дискурсом. Продемонстровано, що використання танатологічного дискурсу у візуальних мистецьких практиках стало поштовхом до пошуку нової життєвості у патологічній реальності військової «некрофілії». Мистецький дискурс набуває об’єктивного підґрунтя, з чіткою демаркаційною лінією між живим і мертвим, своїм і чужим, жорстоким і оптимістичним.
Посилання
Alexandrovich, F. (2023, January 20). Post on Facebook. Retrieved from https://www.facebook.com/krulatuikot/posts/pfbid0gFGESvuus34jb4zU4J8ch853dXPR7oziCvGcX s8yU3T9b6wYxg854QHdMadAu4FMl [in Ukrainian].
Berlant, L. (2011). Cruel Optimism. London: Duke University Press.
Danilova, I. (2023, April 18). Pavel Lembersky — Nearing Victory — Curated by Irina Danilova. 1F mediaproject. Retrieved from: https://www.1fmediaproject.net/2023/04/18/pavellembersky-nearing-victory-curated-by-irina-danilova/
Smyrna, L. (2022, April). Interview with Alexander Krolikowski. From the author’s archives.
Smyrna, L. (2023, September). Interview with Fedir Alexandrovich. From the author’s archives.
Koltsova, D. (2023, January 1). Post on Facebook. Retrieved from https://www.facebook.com/darya.koltsova/posts/pfbid075urnjNuidkrcEhiDvqUcLfud4Sof6sMao6kohDhidkvt1RMKkeLRZxwy5bq1G7al [in Ukrainian].
Koltsova, D. (2022, May 10). Lullaby Performance: Instagram Post. Retrieved from https://www.instagram.com/p/CdV5HoyNT4o/ [in English and Ukrainian].
Krigel, M. (2023, February 27). U povoiennii Ukraini budut liudy, yaki zakhochut uzurpuvaty peremohu i pryvlasnyty sobi krainu — filosof Volodymyr Yermolenko [In post-war Ukraine, there will be people who will want to usurp the victory and appropriate the country for themselves — philosopher Volodymyr Yermolenko]. Ukrainska pravda. Retrieved from: https://www.pravda.com.ua/articles/2023/02/27/7387878/ [in Ukrainian].
Kutsenko, S. (2021, November 22). Fedir Alexandrovich: “Iak znaity vykhid z labiryntu Minotavra?” [Fedir Alexandrovich: “How to Find a Way Out of the Minotaur’s Labyrinth?”]. Spilno. Retrieved from https://spilno.org/interview/yak-znaity-vykhid-z-labiryntu-minotavra [in Ukrainian].
Melnyk, V. (2022, October 29). “My navit ne rozumily, shcho z tsymy liudmy robyly.” Istoriia myttsia, yakyi volonteryv u Vyshhorodskomu morzi [“We Didn’t Even Understand What They Were Doing to These People.” The Story of an Artist Who Volunteered at the Vyshhorod Morgue]. Vikna. Retrieved from https://vikna.tv/istorii/rozpovidi/aleksander-krolikovskivolonteryv-u-morzi-vyshgoroda-istoriya/ [in Ukrainian].
Nychai, L. (2022, December 9). Book of the Dead by Alexander Krolikowski (UA, 2022): Post on Facebook. Retrieved from https://www.facebook.com/photo/?fbid=5929304547105017&-set=pb.100000765916507.-2207520000
Kravtsov, N. (2022, November 29). Performance Russian Red: Post on Insragram. Retrieved from https://www.instagram.com/p/CljzGvwNqi1
The Naked Room Kyiv (2023, June 2). Nikita Kravtsov: “All the Works I Created Have Political Overtones.” Post on Instagram. Retrieved from https://www.instagram.com/p/Cs6YLbVt5xH/
Chernychko, A. (2022, August 29). Vsi boiatsia, a ya diakuiu: Kateryna Yakovlenko pro vystavku u svoii zruinovanii kvartyri v Irpeni [Everyone Is Afraid, but I Am Grateful: Kateryna Yakovlenko About the Exhibition in Her Destroyed Apartment in Irpin]. Bird in Flight. Retrieved from https://birdinflight.com/nathnennya-2/dosvid/20220829-kateryna-yakovlenko.html [in Ukrainian].
Shchokan, H. (2023, May 23). “Seriiu robit pro viinu rozpochav zobrazhenniam anheliv” — khudozhnyk Anton Logov [“I Started a Series of Works About the War With the Image of Angels” — Artist Anton Logov]. Gazeta.ua. Retrieved from https://gazeta.ua/articles/culture/_seriyurobit-pro-vijnu-rozpochav-zobrazhennyam-angeliv-hudozhnik-anton-logov/1089780 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.