Райхспалата культури: ідеологія, структура та взаємодія з митцем у Третьому Райху

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8813.19.2023.294900

Ключові слова:

культурна політика, тоталітарний режим, державна ідеологія

Анотація

У пропонованій статті зроблена спроба проаналізувати діяльність однієї з ключових управлінських структур Третього Райху — так званої Райхспалати культури. Основна увага зосереджена на таких аспектах, як ідеологічний вплив культури та формування через культуру єдиного консолідованого «духу нації». Відзначається, що підґрунтям для нацистських ідеологів слугувала філософська традиція осмислення цінностей і значення німецької культури, яка підтримувала уявлення про унікальність «національного культурного духу». У статті розглядаються організаційні механізми контролю за культурними процесами у Третьому Райху. Проаналізовано, як складний бюрократичний апарат, що об’єднував сім палат, контролював буквально всі сфери культури — від книговидавництва до кінематографу, від аматорських колективів до професійних театрів та концертних залів.

Одним із способів культурної консолідації для Райхспалати культури стала взаємодія з митцями: вони мали в обов’язковому порядку увійти до Райхспалати культури, за виключенням митців єврейського походження, в іншому ж випадку вони не могли займатися своєю професійною діяльністю. На прикладі творчої долі окремих митців означено різні шляхи взаємодії митців із тоталітарним режимом — від співпраці до культурного спротиву та творчості в екзилі. У висновках зазначається стратегічний характер діяльності Райхспалати культури, її орієнтованість на урізноманітнення форм впровадження певних ідей через розгалужену бюрократичну систему, що була сформована для трансляції державної ідеології.

Біографія автора

Катерина Суглобіна, Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України

Аспірантка

Посилання

Dahm, V. (1986). Anfänge und Ideologie der Reichskulturkammer [The Origins and Ideology of the Reich Chamber of Culture]. Viertelsjahrhefte für Zeitgeschichte, 1, 53–84 [in German].

Ellis, D. W. (1970). Music in the Third Reich: National Socialist Aesthetic Theory as Governmental Policy. Ph.D. diss., University of Kansas.

Geiger, F. (2004). Musik in zwei Diktaturen. Verfolgung von Komponisten unter Hitler und Stalin [Music in Two Dictatorships. Persecution of Composers under Hitler and Stalin]. Bärenreiter [in German].

Hinkel, H. (1937). Handbuch der Reichskulturkammer (The Handbook of the Reich Chamber of Culture). Berlin: Deutscher Verlag für Politik und Wirtschaft [in German].

Schrieber, K.-F. (1934). Die Reichskulturkammer (The Reich Chamber of Culture). Berlin: Junker und Dünnhaupt Verlag [in German].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-21

Як цитувати

Суглобіна, К. (2024). Райхспалата культури: ідеологія, структура та взаємодія з митцем у Третьому Райху. Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО, (19), 79–85. https://doi.org/10.31500/2309-8813.19.2023.294900

Номер

Розділ

СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО: ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА