Дослідження феномена мандрівного філософа Григорія Сковороди засобами сучасного візуального мистецтва
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.19.2023.294901Ключові слова:
мандрівний філософ, українське бароко, ментальність, художні візії, сучасне мистецтво, філософія Григорія Сковороди, ідентифікація культури, візуалізація концепційАнотація
В статті розглядається феномен мандрівного філософа часів українського бароко Григорія Сковороди та досліджується українська ментальність засобами актуальних художніх візій в рамках артпроєкту «…І підіймайся!», присвяченого 300-річчю зі дня його народження. В проєкті були представлені різні художні підходи до візуалізації обраних аспектів — від традиційного наративного до абстрактного. В статті продемонстровано, як проєкт розкрив важливі аспекти спадку мислителя та довів, що його ідеї можуть бути актуальними для розуміння сучасних питань і викликів, стимулюючи діалог між різними поколіннями та допомагаючи краще розуміти, як минуле може впливати на сучасні художні висловлювання та сприяти поглибленню обговорення важливих тем сьогодення через призму філософської спадщини Сковороди.
Посилання
Arsen Savadov. Anhely: seriia fotohrafii. 1997–1998. (2021, September 17). [Arsen Savadov. Angels: A Series of Photographs. 1997–1998]. Pinchuk Art Center Research Platform. Retrieved from https://archive.pinchukartcentre.org/works/arsen-savadov-1997-1998-angeli-seriyafotog [in Ukrainian].
Burlaka, V. (2015, March 24). “Staffazh” simvolicheskogo v fotoproektah Arsena Savadova — implantaciya iskusstva v telo realnosti [“Staffage” of the Symbolic in Arsen Savadov’s Photographic Projects: Implantation of Art in the Body of Reality]. Art Ukraine. Retrieved from https://artukraine.com.ua/a/staffazh-simvolicheskogo-v-fotoproektakh-arsena-savadova--implantaciya-iskusstva-v-telo-realnosti/ [in Russian].
Dusan, Y. (2013, July 2). Anatolii Kryvolap: “Ne varto vykydaty naimenshi proiavy emotsii na polotno i vvazhaty tse shedevrom” [Anatolii Kryvolap: “You Shouldn’t Throw the Slightest Manifestation of Emotion Onto the Canvas and Consider It a Masterpiece”]. Vysokyi zamok. Retrieved from https://wz.lviv.ua/interview/123371-anatolii-kryvolap-ne-varto-vykydaty-naimenshiproiavy-emotsii-na-polotno-i-vvazhaty-tse-shedevrom [in Ukrainian].
Yermolenko, A. (2022). The Practical Philosophy of Hryhorii Skovoroda in the Light of Our Experience. Philosophical Thought, 4, 7–26. DOI: 10.15407/fd2022.04.07 [in Ukrainian].
Karliuk, P. (2012, November 22). “Nezvychna” filosofiia Hryhoriia Skovorody [The “Unusual” Philosophy of Hryhorii Skovoroda]. National University of Ostroh Academy. Retrieved from https://www.oa.edu.ua/ua/info/news/2012/11-22-1 [in Ukrainian].
Klymenko, A. (2019, June 8). New Noospheric Avant-Garde: [Manifesto]. Alexander Klymenko: [official website]. Retrieved from https://klymenko.com/en/home/ [in Russian and English].
Masha Shubina. Lost & Found Material (2022, July). The Naked Room Gallery. Retrieved from https://www.thenakedroom.com/show/lost-and-found-material [in Ukrainian].
Novaya vystavka Aleksandra Rojtburda “Kopii dlya podmeny.” (2018, October 8). [Oleksandr Roitburd’s New Exhibition Copies for Swap]. L’Officiel. Retrieved from https://officielonline.com/lifestyle/novaja-vystavka-aleksandra-rojtburda-kopii-dlia-podmeny/ [in Russian].
“Nulovyi rik. Ideia svitla” Viktora Sydorenka (2021, December 6). [Year Zero. The Idea of Light by Viktor Sydorenko]. Antikvar. Retrieved from https://antikvar.ua/ideya-svitla-viktorasydorenka/ [in Ukrainian].
Patynok, V. (2023, January 3). Hryhorii Skovoroda. Bezsmertna filosofiia ta poshuk identychnosti [Hryhoriy Skovoroda. Immortal Philosophy and the Search for Identity] // Ya zhurnalist. Retrieved from https://ij.ogo.ua/ya-zhurnalist/grigoriy-skovoroda-bezsmertnafilosofiya-ta-poshuk-identichnosti/ [in Ukrainian].
Kataieva, M. (2022, October 9). Kyivskyi khudozhnyk stvoryv novyi symvol ukrainskoi identychnosti [Kyiv Artist Creates a New Symbol of Ukrainian Identity]. Vechirnii Kyiv. Retrieved from https://vechirniy.kyiv.ua/news/72463/ [in Ukrainian].
Rublevska, R. (2018, October 26). Art Now: Tiberii Silvashi. Pro filosofskyi zhyvopys, bezzhalnu rynkovu systemu ta kryzu antropotsentryzmu [Art Now: Tiberius Silvashi. On Philosophical Painting, the Ruthless Market System and the Crisis of Anthropocentrism]. Art Ukraine. Retrieved from https://artukraine.com.ua/a/art-now--tiberiy-silvashi-pro-filosofskiy-zhivopisbezzhalnu-rinkovu-sistemu-ta-krizu-antropocentrizmu/ [in Ukrainian].
Sklyarenko, H. (2021, February 24). “Forma, shcho dykhaie”: Oleksandr Sukholit [“A Breathing Form”: Oleksandr Sukholit]. Your Art. Retrieved from https://supportyourart.com/stories/forma-shho-dyhaye-oleksandr-suholit/ [in Ukrainian].
Chubenko, T. (2021, June 11). Piat tsytat Hryhoriia Skovorody — Poltavshchyna hotuietsia vidznachaty yoho 300-richchia [Five Quotes by Hryhorii Skovoroda — Poltava Region Prepares to Celebrate His 300th Anniversary]. Zmist. Retrieved from ttps://zmist.pl.ua/news/pyatczytat-grygoriya-skovorody-poltavshhyna-gotuyetsya-vidznachaty-jogo-300-richchya [in Ukrainian].
Shevchuk, K. & Porobok, S. (2022, November 14). “Putinkaput”: khudozhnyk z Khmelnychchyny stvoriuie kartyny na parkannykh doshkakh [“Putinkaput”: An Artist From Khmelnytskyi Creates Paintings on Fence Boards]. Suspilne Khmelnytskyi. Retrieved from https://suspilne.media/khmelnytskiy/316136-putinkaput-hudoznik-z-hmelniccini-stvorue-kartinina-parkannih-doskah/ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.