Актуальний дискурс «нового біографізму» в сучасном у кіномистецтві

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8813.19.2023.294905

Ключові слова:

байопік, дискурс, «нова щирість», гламур, лабораторія, парадокс, римейк

Анотація

Стаття присвячена актуальним проблемам біографічного жанру. Цей жанр виник на самому початку існування кінематографу та розвинувся у 1920-х роках. Однак справді класичні зразки його були створені в Англії у середині 1930-х років Александром Кордою (зокрема, «Рембрандт»). Невздовзі його з різним успіхом починають використовувати тоталітарні режими Радянського Союзу, Італії та Німеччини. Ми можемо спостерігати парадоксальний розквіт цього жанру в 1950-ті роки, коли він зазнає остаточної академізації та кодифікації, але втрачає зв’язок з достеменним життям (попри окремі успіхи, наприклад фільму «Тарас Шевченко» Ігоря Савченка). Наступні роки демонструють розмаїття індивідуальних варіантів як у творчості митців «поетичного кіно» («Сон» Володимира Денисенка), так і митців пізнього модернізму («Пекло Данте» Кена Рассела, «Портрет Рембрандта» Йоса Стеллінга). Вперше героями художніх фільмів стають художники наївного спрямування (Піросмані, Чонтварі). Та по-справжньому жанр міняється вже на рубежі століть. Він звертає увагу на митців-інвалідів, маргіналів, представників національних та сексуальних меншин. Характерний приклад — Фрида Калло, героїня як мінімум трьох фільмів. Нарешті в українському кінематографі з’являється образ жінки-художниці — дисидентки (Алла Горська в «Забороненому» Романа Бровка) чи простої селянки (Катерина Білокур у «Буйній» Віктора Василенка). І навіть у царині класики найпопулярнішими лишаються персонажі з жертовною долею: Ван Гог, Модільяні, Гоя, знову Рембрандт. У нас, звичайно, Тарас Шевченко.

Біографія автора

Олег Сидор, Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України

кандидат мистецтвознавства, старший науковий співробітник

Посилання

Bryuhovecz`ka L. Leonid Osy`ka. Кy`yiv: Vy`d. dіm Akademiya, 1999.

Zubavinа І. B. Ekranna kul`tura: zаsоby` modelyuvannya hudozhn`oyi real`nosti (chas і prоstіr u kіnеmаtogrаfі). Кy`yiv.: Іntеrtehnоlоgіya, 2006.

Ry`l`s`ky`j M. T. Оbraz pоеtа-rеvоlyuczionera // М. Ry`l`s`ky`j. Zіbrаnnya tvоrіv: u 20 t. Кy`yiv: Nаukоvа dumkа, 1986. T. 15.

Sy`dor-Gіbеly`ndа О. Endі, Dzhеksоn, Pоl`, Zhan-Pоl` // Gаlеrеya. 2003. # 3.

Sy`dor-Gіbеly`ndа О. «Mij Nіkіfоr» // КІNО-КОLО. 2004. # 24.

Sy`dor-Gіbеly`ndа О. «Pоllоk»// КІNО-KОLО. 2003. # 20.

Skuratovs`ky`j V. Ekranni my`stecztva v socziokul`turny`h proczesah ХХ st.: Gеnеzа. Strukturа. Funkczіya. Ch. 1. Кy`yiv: Іvаn Fеdоrоv, 1997.

Try`mbach S. Оlеksаndr Dоvzhеnkо. Zаgy`bеl` bоgіv: Іdеnty`fіkаczіya аvtоrа v nаczіоnаl`nоmu chаsо-prоstоrі. Vіnny`czya: Glоbus-Prеs, 2007.

Сusten G. F. Bio/pics: How Hollywood Constructed Public History. New Brunswick: Rutgers University Press, 1992.

Bardeche M., Brasillach R. Histoire du cinema. Paris: Les sept couleur, 1964. T. I: Le Muet.

Sadoul G. Histoire du cinema mondial, des origines a nos jours. Paris: Flammarion, 1949.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-21

Як цитувати

Сидор, О. (2024). Актуальний дискурс «нового біографізму» в сучасном у кіномистецтві. Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО, (19), 97–112. https://doi.org/10.31500/2309-8813.19.2023.294905

Номер

Розділ

УКРАЇНСЬКИЙ ХУДОЖНІЙ ДИСКУРС: ВЕКТОРИ СТАНОВЛЕННЯ