Творчість Світлани Юсим (1941–2022) в колі одеського мистецтва
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.20.2024.318955Ключові слова:
абстрактний живопис, авторська індивідуальність, мистецьке середовищеАнотація
Стаття присвячена творчості художниці Світлани Юсим, що склалася в середовищі неофіційного мистецтва Одеси від кінця 1960-х до кінця 1980-х років та набула розвитку в 1990–2000-ті, презентуючи індивідуальну версію абстрактного живопису, де своєрідно синтезувалися різні його напрямки другої половини ХХ століття. Попри тісний зв’язок з колом митців, що увійшли в історію українського мистецтва як «одеські нонконформісти», твори С. Юсим позначені виразною самостійністю емоційного, пластичного та естетичного бачення. Доробок художниці (картини, графіка, колаж, стінопис) демонструє шляхи творчого усвідомлення особистості та окреслення авторсько образного світу. Досі мало відомі широкій публіці її роботи складають важливу сторінку вітчизняного мистецтва, додають нові риси до картини епохи.
Посилання
Adler, Y. (2016, October 21). Nerazgadannaya abstraktsiya: v Odesse otkryilas yubileynaya vyistavka zasluzhennogo hudozhnika Ukrainyi Vladimira Tsyupko [Unsolved Abstraction: The Jubilee Exhibition of Honored Artist of Ukraine Volodymyr Tsyupko Opened in Odessa]. Dumskaya. Retrieved from https://dumskaya.net/news/nerazgadannaya-abstraktciya-v-odesse-otkrylas-yu-064088/ [in Russian].
Belhrad, D. (2008). Kultura spontannosti. Improvizatsiia i mystetstvo v povoiennii Amerytsi [The Culture of Spontaneity. Improvisation and Art in Postwar America]. Kyiv: Fakt [in Ukrainian].
Chernyiy kvadrat nad Chernyim morem. Materialyi k istorii avangardnogo iskusstva Odessyi. XX vek. (2007). [Black Square Over the Black Sea. Materials to the History of Avant-Garde Art in Odessa. The Twentieth Century]. Odessa: Optimum [in Russian].
Kotova, O. (2021). Mystetskyi nonkonformizm Odesy v konteksti svitovoi kultury 1960-80-kh rokiv [Artistic Nonconformism of Odesa in the Context of World Culture of the 1960s and 1980s.]. Odesa: DZ «Pivdennoukrainskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni K. D. Ushynskoho» [in Ukrainian].
Kudlach, V. (2009, November 19). Zhivopisnyie piktogrammyi Svetlanyi Yusim // Vechernyaya Odessa, 173(9107) [in Russian].
Maryniuk, V. (2024). Liuda Yastreb (1945–1980). Zhyvopys. Hrafika. [Liuda Yastreb (1945–1980). Painting. Graphics]. Kyiv: Sofiia-A [in Ukrainian].
Mystetska mapa Ukrainy. Odesa. Zhyvopys, hrafika, skulptura: kataloh (2009). [Artistic Map of Ukraine. Odesa. Painting, Graphics, Sculpture: Catalog]. Kyiv: Yuvelir-pres [in Ukrainian].
Nohlin, L. (2023). Pochemu ne byilo velikih hudozhnits? [Why Have There Been No Great Women Artists?]. Moskva: Ad Marginem [in Russian].
Osobysta sprava S. R. Yusym [Personal File of S. R. Yusym]. Arkhiv Odeskoi orhanizatsii SKh Ukrainy [in Ukrainian].
Savchenko, O. Раroles, paroles, paroles… ili Slovo v abstraktnoy zhivopisi Svetlanyi Yusim [“Paroles et paroles et paroles…” or Word in Abstract Painting by Svetlana Yusim]. Vsemirnyiy klub odessitov. Retrieved from https://odessitclub.org/old/publications/almanac/alm_36/alm_36_237-240.pdf [in Russian].
Savchenko, V. (2009). Slovoobrazy abstraktsii Svitlany Yusym [Word Images of Abstractions by Svitlana Yusym]. Obrazotvorche mystetstvo, 1, 64–65 [in Ukrainian].
Savytskaia, O. (2007). Na perelome [On the Cusp]. In Chernyiy kvadrat nad Chernyim morem. Materialyi k istorii avangardnogo iskusstva Odessyi. XX vek [Black Square Over the Black Sea. Materials to the History of Avant-Garde Art in Odessa. The Twentieth Century] (pp. 239–242). Odessa: Optimum [in Russian].
Skliarenko, H. (2024, June 6). Na poverkhni ta u hlybyni. Pro odesku khudozhnytsiu Svitlanu Yusym [On the Surface and in the Depths. About the Odesa Artist Svitlana Yusym]. Antykvar. Retrieved from https://antikvar.ua/strong-na-poverhni-ta-u-glybyni-pro-odesku-hudozhnytsyu-svitlanu-yusym-strong/ [in Ukrainian].
Staynberg, L. (2021). Drugie kriterii. Litsom k litsu s iskusstvom XX veka: sbornik statey [Other Criteria. Face to Face With Twentieth-Century Art]. Moskva: Ad Marginem Press, Muzey sovremennogo iskusstva «Garazh» [in Russian].
Suchasne mystetstvo z Ukrainy. Vystavka zhyvopysu, maliunkiv, skulptury: Miunkhen — London — Niu-York — Paryzh ’1979: Kataloh. (1979). [Contemporary Art from the Ukraine: an Exhibition of Paintings, Drawings, Sculpture: Munich, London, New York, Paris ’1979: Catalog]. Miunkhen; Paryzh: Komitet peresuvnykh vystavok [in Ukrainian].
Yusym, S. (2015). Media. Obrazotvorche mystetstvo, 1, 66–67 [in Ukrainian].
Yusim, S. (2019, August 29). Avtografyi predmestya — 2 [Autographs of the suburbs — 2]. Odesskiy literaturnyiy muzey. Retrieved from https://museum-literature.odessa.ua/ru/events/svetlana-yusym-avtografypredmestya-2/ [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.