Інтонаційно-символічні коди війни в камерно-вокальних творах сучасних українських композиторок

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8813.20.2024.318962

Ключові слова:

камерно-вокальна творчість, сучасна камерно-вокальна музика, символ, символічне мистецтво, трансформація художніх принципів символізму, словесно-поетична символіка, стильові напрямки, музичні символи, музика, музична мова, «індивідуальний проєкт», композиційна техніка, композитори, камерна музика, художня ідея, емоційний підтекст, нотний текст, емоційно-образна партитура, кантата

Анотація

У статті розкриваються трансформаційні процеси художніх принципів символізму у музичних творах сучасних українських композиторок, створених під впливом воєнних подій на вірші українських поетес. Їхні камерно-вокальні твори стали продовженням ініціативи композиторки К. Цепколенко, що з початком війни обрала власну авторську так звану воєнну стратегію, аби боротися з ворогом «своєю зброєю», тобто художніми творами. Розглянуті у пропонованій статі твори є різноманітними за формою, змістом і способом подачі матеріалу. Їхня незвична структура скеровує дослідника-музикознавця і музиканта-виконавця на шлях пошуку смислів, закладених у поетичній символіці, на шлях відтворення емоційно-почуттєвої програми, закладеної композиторками. Музика сприяє появі естетичних переживань, які визивають почуття катарсису через душевне потрясіння, зумовлене символами війни, що закодовані у творах. Практика показує, що сучасний слухач готовий до сприйняття підкресленої символізації поетичних текстів і готовий до таких зрушень у свідомості при сприйнятті камерно-вокальної музики.

Твори композиторок є їхнім відгуком на сучасну жорстоку реальність і результатом пошуку звукової мови, адекватної тим змінам, які відбуваються в соціумі під впливом війни. У руслі цього змінюються не тільки емоційні компоненти замислу, а й переосмислюються формотворчі складові, як-от тяжіння до індивідуального проєкту, нетрадиційне використання інструментів, використання незвичайні звукової палітри тощо.

Вибудовуючи свої твори в драматичному ключі, композиторки використовують символи як елементи формотворчих структур, з яких виростають багатошарові пласти художнього замислу. Синтез вокалу і камерних інструментів обумовлює розмаїття художніх рішень і дає поштовх до широкого експерименту, стрижнем якої став символ в усій його багатозначності.

Біографія автора

Гао Мінцзе, Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової

Аспірант кафедри теорії музики та композиції

Посилання

Dmytrenko-Despotashvili, Yu. (2022, October 31). «Chornyi budynok, z chornymy viknamy...» [“A Black House With Black Windows...”]. Proba pera. Retrieved from https://probapera.org/publication/13/59074/chornyjbudynok-z-chornymy-viknamy.html [in Ukrainian].

Horelik, L. (2006). Vokalnyi tsykl u zhanrovo-vydovii spetsyfitsi kamernoho spivu [The Vocal Cycle in the Genre-Specific Specificity of Chamber Singing] [Ph.D. dissertation, A. V. Nezhdanov Odesa National Music Academy] [in Ukrainian].

Hryhorieva, O. (2021). Vokalnyi tsykl u tvorchosti D. L. Klebanova: aspekty interpretatsii zhanru [The Vocal Cycle in the Works of D. L. Klebanov: Aspects of Genre Interpretation] [Ph. D. dissertation, I. P. Kotlyarevsky Kharkiv National University of Arts] [in Ukrainian].

Kalinina, A. (2022). Pryntsypy spivvidnoshennia slova ta muzyky u vokalnykh tsyklakh kompozytoriv druhoi polovyny ХХ stolittia [The Principles of Correlation between Word and Music in the Vocal Cycles of Composers of the Second Half of the Twentieth Century]. [Ph. D. dissertation, I. P. Kotlyarevsky Kharkiv National University of Arts] [in Ukrainian].

Kiva, I. (2019, August 22). «Takyi jazz…» [”Such Jazz...”]. Maidan. Retrieved from http://maydan.drohobych.net/?p=70921 [in Ukrainian].

Kiva, I. (2020, January 5). «Kokhannia tse zelena kachka z brudnoi vodoimy shcho krychyt mizh lopatkamy…» [“Love Is a Green Duck From a Dirty Pond That Screams Between Its Shoulder Blades...”]. Maidan. Retrieved from http://maydan.drohobych.net/?p=75057 [in Ukrainian].

Kiva, I. (2020, October 10). «Ia — ternia» [“I am a thorn”]. Soloneba. Retrieved from http://soloneba.com/iyakiva/ [in Ukrainian].

Komenda, O. (2006). Kamerna kantata v ukrainskii muzytsi 2-yi pol. XX st. Osnovni napriamky i tendentsii rozvytku zhanru [Chamber Cantata in Ukrainian Music of the 2nd half of the Twentieth Century: Main Directions and Trends of the Genre Development]. Problemy pedahohichnykh tekhnolohii, 1(31), 22–26 [in Ukrainian].

Kostenko, L. I zhakh, i krov, i smert, i vidchai [And horror, and blood, and death, and despair]. Ukrlib. Retrieved from https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=21805 [in Ukrainian].

Kozytska, M. (2021). Do pytannia pro sutnist kamerno-ansamblevoho muzykuvannia [On the Essence of Chamber and Ensemble Music]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 36(2), 4–9 [in Ukrainian].

Kravchenko, A. (2016). Fenomen mizhzhanrovoi dialohichnosti v kamerno-instrumentalnii tvorchosti ukrainskykh kompozytoriv: kinets XX — pochatok XXI stolittia [The Phenomenon of Intergenre Dialogicity in the Chamber-Instrumental Works of Ukrainian Composers: Late Twentieth — Early Twenty-First Century]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 4, 90–94 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-28

Як цитувати

Мінцзе, Г. (2024). Інтонаційно-символічні коди війни в камерно-вокальних творах сучасних українських композиторок. Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО, (20), 75–90. https://doi.org/10.31500/2309-8813.20.2024.318962

Номер

Розділ

Статті