Contemporary art — акселерація поміж пам’яттю та історією
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.20.2024.318964Ключові слова:
акселерація історії, експоненціальне мислення, історизована пам’ять, історичний авангард, культурна пам’ять, модернізм, contemporary art, постмодернізмАнотація
Сьогодні, — коли вчені фіксують акселерацію часу історії із експоненціальним розширенням свідомості сучасника під впливом технологічного прогресу й інформаційного перевантаження, де частина функцій мислення віддається штучному інтелекту, — кризовий стан контемпорарного мистецтва фокусує на собі увагу дедалі більшої частини незалежних дослідників, які, в пошуках шляхів подолання ситуації гістерезису, пропонують перезавантажити історизовану суспільну пам’ять через відновлення цілісної культурної пам’яті. Це також означає переосмислення досвіду історичного авангарду, різні інтерпретації якого призвели до формування і поширення світом американських версій «опозиційного постмодернізму» та «реакційного постмодернізму», теоретичне обґрунтування яких протягом 1980–1990-х років розробили критики часопису «October». Ця інтерпретація обумовила не лише фахову когніцію митців нової генерації США, але від зламу міленіумів була адаптована з усіма суперечливими аспектами дискурсу і в Україні на правах mainstream contemporary art. Стаття пропонує реконструювати та критично оцінити складні і заплутані траєкторії поширення постмодерністської епістеми, визначаючи прогресистські патерни позитивістського мислення застарілими, такими що відходять у минуле, задля чіткішого розуміння нагальності ресайклінгу кордоцентричного артмислення як оптимального вектору виходу культуротворчих практик з небезпечно пролонгованої кризи.
Посилання
Murphy, Tim. (2021) The Ten-One-Ten Perspective: How a Futurist Can Explain Wrenching Change. Academia Letters, Article 3306. https://doi.org/10.20935/AL3306
Graham, Elaine L. (2002) Representations of the Post/Human. New Brunswick: Rutgers University Press.
Williams, Wayne. (2024) Ahead of GPT-5 launch, another test shows that people cannot distinguish ChatGPT from a human in a conversation test — is it a watershed moment for AI? TechRadar Pro. June 23. https://www.techradar.com/pro/ahead-of-the-launch-of-gpt-5-another-test-shows-that-people-cannot-distinguish-chatgptfrom-a-human-in-a-conversation-test-is-it-a-watershed-moment-for-ai
Li, Xinrui. (2021) How the design language should be expressed in contemporary digital contexts. Academia Letters, Article 1949. https://doi.org/10.20935/AL1949
Murphie, Andrew & Potts, John (2003) Culture and technology. New York: Palgrave MACMILLAN.
Horkhaimer, M. (2006) Krytyka instrumentalnoho rozumu. Kyiv: PPS-2002.
Antliff, Mark. (2002) Fascism, Modernism, and Modernity. The Art Bulletin, Vol. 84, No. 1 (Mar.), pp. 148–169. URL http://www.jstor.org/stable/3177257
Viperman, Volfgang. (2008) Yevropeiskyi fashyzm: porivnialnyi analiz. / Per. z nim. Kyiv: Dukh i litera.
Nora, Pierre. (1989) Between Memory and History: Les Lieux de Mémoire. Representations / University of California Press. No. 26. Special Issue: Memory and Counter-Memory (Spring, 1989), pp. 7–24. URL http://www.jstor.org/stable/2928520
Protas, M. (2020) Mystetstvo postkultury: tendentsii, ryzyky, perspektyvy. Kyiv: IPSM NAM Ukrainy, 2020.
Tonis, F. (2005) Spilnota ta suspilstvo. / Per. z nim. Kyiv: Dukh i litera.
Bourdieu, P. (1984) [1979]. Distinction: A social critique of the judgment of taste. United States: Harvard College and Routledge & Kegan Paul Ltd.
Aron, Reimon. (2006) Opii intelektualiv. / Per. z fr. Kyiv: VP «Yunivers».
Foster, H. (2002) Design and Crime (And Other Diatribes). London, New York: Verso.
Kozellek, Rainhart. (2005) Mynule maibutnie. Pro semantyku istorychnoho chasu. / Per. z nim. Kyiv: Dukh i litera.
Chyzhevskyi, D. (1991) Narysy z istorii filosofii na Ukraini. Niu-York: Nakladom Rady oborony i dopomohy Ukraini Ukrainskoho Konhresovoho komitetu Ameryky.
Krauss, Rosalind. (1979) Sculpture in the Expanded Field. October. Vol. 8, Spring. Р. 30–44. https://doi.org/10.2307/778224
Wallerstein, Immanuel M. (2004) World-systems analysis: An introduction. Duke University Press.
Brodel, F. (1998) Materialna tsyvilizatsiia, ekonomika i kapitalizm. ХV-ХVІІІ st. U 3-kh t. Tom 3. Chas svitu. / Per. z fr. Kyiv: Osnovy.
Lotman, Yuri M. (1990) Universe of the mind. A semiotic theory of culture. / Introduction by Umberto Eco. Indiana University Press.
Protas, M. O. (2009) Stylovi stratehii rozvytku ukrainskoi skulptury ХХ–ХХІ st. Model evoliutsii. Kyiv: Ukrainska vydavnycha spilka.
Shkepu, Maria. (2023) Aesthetics of Pure Negativity: Article One. Methodological Principles of Understanding the Phenomenon of Aesthetics of Negativity. Artistic Culture. Topical issues. Vol. 19. No. 2. P. 99–107.
Heimendinger, Nicolas. (2022) Avant-gardes and Postmodernism: The Reception of Peter Bürger’s Theory of the Avant-Garde in American Art Criticism. Biens Symboliques / Symbolic Goods. A Social Science Journal on Arts, Culture and Ideas. Issue 11. https://doi.org/10.4000/bssg.1222
Ziarek, Krzysztof. (2014) The Avant-Garde and the End of Art. Filozofski vestnik/Institute of Philosophy at SRC SASA, Ljubljana.Vol.35(2). Р. 67–81.
Bru, Sascha. (2014) The Genealogy-Complex History Beyond the Avant-Garde Myth of Originality. Filozofski vestnik / Institute of Philosophy at SRC SASA, Ljubljana. Vol. 35 (2). Р. 13–28.
Krauss, Rosalind. (1986) The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths. Cambridge, MA: MIT Press.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.