Конотації долінійної та лінійної систем нотації в музиці як фактор культурогенезу виконавського мистецтва

Автор(и)

  • Єлізавета Ареф’єва Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-5060-2251

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8813.20.2024.319116

Ключові слова:

культура, музичне виконавство, системогенез, культурогенез, художній образ

Анотація

Системогенез та культурогенез виконавського мистецтва в музиці здійснюється шляхом петлі рекурсії, за Е. Мореном, як звернення до метафізичних засад системи. На семіологічному рівні це відбувається як конотація долінійної та лінійної систем нотації. Актуалізація долінійних систем нотації, як і специфічного гуртового типу навчання вокалу, є невід’ємною складовою сучасної музичної педагогіки. Мова йде про системні ознаки, які дають можливість охарактеризувати екологічний потенціал хорового та інструментального виконавства як єдність взаємодоповнювальних систем. Ці системи з самого початку були взаємодоповнювальними в історії музики, але й досі існує багато різних думок, ідей відносно того, в чому сутність, власне, виконавства в такому музичному просторі, як хор або симфонічний оркестр. Втім, проблема полягає в іншому — показати екологічний принцип самозбереження цих систем. Звернення до систем нотації є суттєвою частиною екосистемного аналізу. Важливо, що нотне письмо стає ключем для інтерпретації метафізичних витоків музичної культури в цілому.

Біографія автора

Єлізавета Ареф’єва, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор філософії, докторантка, старший викладач кафедри музичного мистецтва

Посилання

Herasymova-Persydska, N. (1978). Khorovyi kontsert na Ukraini v XVII — XVIII st. [Choral Concert in Ukraine in the XVII–XVIII Centuries]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Hnyd, B. (2002). Vykonavski shkoly Ukrayiny [Performing Schools of Ukraine]. Kyiv: NMAU [in Ukrainian].

Kozarenko, O. (2000). Fenomen ukrainskoi natsyonalnoi muzychnoi movy [Phenomenon of the Ukrainian National Musical Language]. Lviv: Naukove tovarystvo im. T. H. Shevchenka [in Ukrainian].

Lehenkyi, Yu. (2023). Sotsialnyi dyzain: obraz i dokument v chasovi ta prostori kultury [Social Design: Image and Document in the Time and Space of Culture]. Kyiv; Pereiaslav; Nizhyn: Vydavets Lysenko M. M. [in Ukrainian].

Bakhtine, М. (1984). Les genres du discours, dans Esthétique de la création verbale. Paris, Gallimard. Retrieved from https://www.gallimard. fr/Catalogue/GALLIMARD/Bibliotheque-des-Idees/Esthetiquede-la-creation-verbale

Baudrillard, J. (1976). L’échange symbolique et la mort. Paris: Gallimard.

Gardner, J. (1967). Das Problem des altrussischen demestischen Kirchengesanges und seiner linienlosen Notation. Slavistische Beiträge, 25. München: Verlag Otto Sagner.

Gibson, J. J. (2014). The Ecological Approach to Visual Perception. New York: Psychology Press.

Morin, E. (1992). Method: Towards a Study of Humankind. Vol. 1. The nature of nature. New York: Peter Lang.

Foucault, M. (1988).Technologies of the Self: A Seminar with Michel Foucault. London: Tavistock Publications.

Tatarkevich, V. (1977). Antichnaya estetika [Antique aesthetics]. Moskva: Iskusstvo.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-28

Як цитувати

Ареф’єва, Є. (2024). Конотації долінійної та лінійної систем нотації в музиці як фактор культурогенезу виконавського мистецтва. Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО, (20), 119–126. https://doi.org/10.31500/2309-8813.20.2024.319116

Номер

Розділ

Статті