Музика, слово, образ: мистецькі пошуки на пограниччі (Павло Тичина та Мікалоюс Чюрльоніс)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8813.20.2024.319121

Ключові слова:

musica mundana, символізм, творчість П. Тичини, творчість М. К. Чюрльоніса, музичність, синестезія

Анотація

Стаття має на меті розглянути траєкторії мистецьких пошуків Павла Тичини та Мікалоюса Чюрльоніса на пограниччі музики, слова й образу, дослідити, як ці двоє митців поєднували у своїй творчості різні жанри та медії і як їхній творчий досвід відображав нові горизонти у мистецтві початку ХХ століття. На прикладі їхніх візій авторка аналізує і зіставляє «фігури співзвуччя» — фундаментальні одиниці, що розкривають глибоку гармонію різних художніх медій мистецтва модернізму в його тяжінні до синестетичного імпульсу. Дослідження дає підстави твердити, що біографії та творчість Чюрльоніса і Тичини можуть правити за парадигматичний приклад реалізації цього імпульсу, адже, закорінені у національних культурах, остаточно сформованих в епоху романтизму, вони скеровували свої погляди у майбутнє, відповідаючи на пронизливий заклик ХХ століття. У час, коли раціональний погляд на світ, заснований на міцному ґрунті позитивізму, зазнав краху, митці переосмислили первісну діонісійну цілісність потоку буття в музичних категоріях і через аполонівське опосередкування образу/фігури (в поезії та малярстві) пов’язали його з вічним процесом індивідуації — відокремленням людського голосу від музичної симфонії всесвіту.

Біографія автора

Зоряна Рибчинська, Український католицький університет

Кандидат філологічних наук, завідувачка кафедри культурології

Посилання

Lavrinenko, Y. (1977). Na shlakhakh syntezy klarnetyzmu [On the Paths of Clarinet Synthesis]. Suchasnist [in Ukrainian].

Klochek, H. (1986). “Dusha moia sontsia namriala…” (Poetyka “Soniachnykh klarnetiv” Pavla Tychyny) [«My soul dreamed of the sun…» (Poetics of «Sun Clarinets» by Pavlo Tychyna)]. Kyiv: Dnipro [in Ukrainian].

Telniuk, S. (1991). Neodtsvitaiucha vesno moia…: roman-ese pro Poeta ii oho druzhynu. [My Unblooming Spring…: A Novel-Essay about the Poet and His Wife]. Kyiv: Radianskyi pysmennyk [in Ukrainian].

Tychyna, P. (1983). Zibrannia tvoriv u 12 t. T. 1: Poeziii 1906–1934 / vporiadk. ta prym. O. Kudina [Collected Works: in 12 volumes. Volume 1: Poems 1906–1934 / edited and annotated by O. Kudin]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Tychyna, P. (1971). Podorozh z kapeloiu Stetsenka [Travel with the Stetsenko Chapel]. Vitchyzna, 1, 157–171 [in Ukrainian].

Albright, D. (2000). Untwisting the Serpent: Modernism in Music, Literature and Other Arts. Chicago, London: University of Chicago Press.

Kennedy, M. (ed.). (2007). The concise Oxford dictionary of music. 5th ed. Oxford: Oxford University Press.

Mallarmé, S. (2009). Divagations. Translated by B. Johnson. Cambridge, Mass: Harvard University Press.

Mond-Kozłowska, W. (2012). Rhythms of nature and culture in the art of M. K. Čiurlionis. Respectus Philologicus, 21, 151–160.

Silverthorne, D. (2019). Introduction: A Work In Two Parts — Continuities and Discontinuities from Romanticism to Postmodernism. In: Silverthorne, D. (ed.) Music Art and Performance: From Liszt to Riot Grrrl, The Musicalisation of Art. (pp. 1–26). New York and London: Bloomsbury Publishing.

Umberto, E. (Ed.). (2004). On beauty: A history of a western idea. London: Secker & Warburg.

Verkelyte-Fedaravicene, B. (ed.). (1997). Mikalojus Konstantinas Čiurlionis: paintings, sketches, thoughts. Vilnius: POB.

Wiora, W. (1972). Die Musik im Weltbild der deutschen Romantik [Music in the Worldview of German Romanticism]. In Wiora W. Historische und systematische Musikwissenschaft. (ss. 265–297). Tutzing: Hans Schneider [in German].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-28

Як цитувати

Рибчинська, З. (2024). Музика, слово, образ: мистецькі пошуки на пограниччі (Павло Тичина та Мікалоюс Чюрльоніс). Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО, (20), 111–118. https://doi.org/10.31500/2309-8813.20.2024.319121

Номер

Розділ

Статті