Музика, слово, образ: мистецькі пошуки на пограниччі (Павло Тичина та Мікалоюс Чюрльоніс)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8813.20.2024.319121

Ключові слова:

musica mundana, символізм, творчість П. Тичини, творчість М. К. Чюрльоніса, музичність, синестезія

Анотація

Стаття має на меті розглянути траєкторії мистецьких пошуків П. Г. Тичини та М. К. Чюрльоніса на пограниччі музики, слова й образу, дослідити, як ці двоє митців поєднували у своїй творчості різні жанри та медії і як їхній творчий досвід відображав нові горизонти у мистецтві початку ХХ століття. На прикладі їхніх візій авторка аналізує і зіставляє «фігури співзвуччя» — фундаментальні одиниці, що розкривають глибоку гармонію різних художніх медій мистецтва модернізму в його тяжінні до синестетичного імпульсу. Дослідження дає підстави твердити, що біографії та творчість Чюрльоніса і Тичини можуть слугувати парадигматичним прикладом реалізації цього імпульсу, адже, закорінені у національних культурах, остаточно сформованих в епоху романтизму, вони скеровували свої погляди у майбутнє, відповідаючи на пронизливий заклик ХХ століття. У час, коли раціональний погляд на світ, заснований на міцному ґрунті позитивізму, зазнав краху, митці переосмислили первісну діонісійну цілісність потоку буття в музичних категоріях і через аполлонівське опосередкування образу/фігури (в поезії та малярстві) пов’язали його з вічним процесом індивідуації — відокремленням людського голосу від музичної симфонії всесвіту.

Біографія автора

Зоряна Рибчинська, Український католицький університет

Кандидат філологічних наук, завідувачка кафедри культурології

Посилання

Lavrinenko, Y. (1977). Na shlakhakh syntezy klarnetyzmu [On the Paths of Clarinet Synthesis]. Suchasnist [in Ukrainian].

Klochek, H. (1986). “Dusha moia sontsia namriala…” (Poetyka “Soniachnykh klarnetiv” Pavla Tychyny) [«My soul dreamed of the sun…» (Poetics of «Sun Clarinets» by Pavlo Tychyna)]. Kyiv: Dnipro [in Ukrainian].

Telniuk, S. (1991). Neodtsvitaiucha vesno moia…: roman-ese pro Poeta ii oho druzhynu. [My Unblooming Spring…: A Novel-Essay about the Poet and His Wife]. Kyiv: Radianskyi pysmennyk [in Ukrainian].

Tychyna, P. (1983). Zibrannia tvoriv u 12 t. T. 1: Poeziii 1906–1934 / vporiadk. ta prym. O. Kudina [Collected Works: in 12 volumes. Volume 1: Poems 1906–1934 / edited and annotated by O. Kudin]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Tychyna, P. (1971). Podorozh z kapeloiu Stetsenka [Travel with the Stetsenko Chapel]. Vitchyzna, 1, 157–171 [in Ukrainian].

Albright, D. (2000). Untwisting the Serpent: Modernism in Music, Literature and Other Arts. Chicago, London: University of Chicago Press.

Kennedy, M. (ed.). (2007). The concise Oxford dictionary of music. 5th ed. Oxford: Oxford University Press.

Mallarmé, S. (2009). Divagations. Translated by B. Johnson. Cambridge, Mass: Harvard University Press.

Mond-Kozłowska, W. (2012). Rhythms of nature and culture in the art of M. K. Čiurlionis. Respectus Philologicus, 21, 151–160.

Silverthorne, D. (2019). Introduction: A Work In Two Parts — Continuities and Discontinuities from Romanticism to Postmodernism. In: Silverthorne, D. (ed.) Music Art and Performance: From Liszt to Riot Grrrl, The Musicalisation of Art. (pp. 1–26). New York and London: Bloomsbury Publishing.

Umberto, E. (Ed.). (2004). On beauty: A history of a western idea. London: Secker & Warburg.

Verkelyte-Fedaravicene, B. (ed.). (1997). Mikalojus Konstantinas Čiurlionis: paintings, sketches, thoughts. Vilnius: POB.

Wiora, W. (1972). Die Musik im Weltbild der deutschen Romantik [Music in the Worldview of German Romanticism]. In Wiora W. Historische und systematische Musikwissenschaft. (ss. 265–297). Tutzing: Hans Schneider [in German].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-28

Як цитувати

Рибчинська, З. (2024). Музика, слово, образ: мистецькі пошуки на пограниччі (Павло Тичина та Мікалоюс Чюрльоніс). Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО, (20), 101–108. https://doi.org/10.31500/2309-8813.20.2024.319121

Номер

Розділ

Статті