Музика, слово, образ: мистецькі пошуки на пограниччі (Павло Тичина та Мікалоюс Чюрльоніс)
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.20.2024.319121Ключові слова:
musica mundana, символізм, творчість П. Тичини, творчість М. К. Чюрльоніса, музичність, синестезіяАнотація
Стаття має на меті розглянути траєкторії мистецьких пошуків П. Г. Тичини та М. К. Чюрльоніса на пограниччі музики, слова й образу, дослідити, як ці двоє митців поєднували у своїй творчості різні жанри та медії і як їхній творчий досвід відображав нові горизонти у мистецтві початку ХХ століття. На прикладі їхніх візій авторка аналізує і зіставляє «фігури співзвуччя» — фундаментальні одиниці, що розкривають глибоку гармонію різних художніх медій мистецтва модернізму в його тяжінні до синестетичного імпульсу. Дослідження дає підстави твердити, що біографії та творчість Чюрльоніса і Тичини можуть слугувати парадигматичним прикладом реалізації цього імпульсу, адже, закорінені у національних культурах, остаточно сформованих в епоху романтизму, вони скеровували свої погляди у майбутнє, відповідаючи на пронизливий заклик ХХ століття. У час, коли раціональний погляд на світ, заснований на міцному ґрунті позитивізму, зазнав краху, митці переосмислили первісну діонісійну цілісність потоку буття в музичних категоріях і через аполлонівське опосередкування образу/фігури (в поезії та малярстві) пов’язали його з вічним процесом індивідуації — відокремленням людського голосу від музичної симфонії всесвіту.
Посилання
Lavrinenko, Y. (1977). Na shlakhakh syntezy klarnetyzmu [On the Paths of Clarinet Synthesis]. Suchasnist [in Ukrainian].
Klochek, H. (1986). “Dusha moia sontsia namriala…” (Poetyka “Soniachnykh klarnetiv” Pavla Tychyny) [«My soul dreamed of the sun…» (Poetics of «Sun Clarinets» by Pavlo Tychyna)]. Kyiv: Dnipro [in Ukrainian].
Telniuk, S. (1991). Neodtsvitaiucha vesno moia…: roman-ese pro Poeta ii oho druzhynu. [My Unblooming Spring…: A Novel-Essay about the Poet and His Wife]. Kyiv: Radianskyi pysmennyk [in Ukrainian].
Tychyna, P. (1983). Zibrannia tvoriv u 12 t. T. 1: Poeziii 1906–1934 / vporiadk. ta prym. O. Kudina [Collected Works: in 12 volumes. Volume 1: Poems 1906–1934 / edited and annotated by O. Kudin]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Tychyna, P. (1971). Podorozh z kapeloiu Stetsenka [Travel with the Stetsenko Chapel]. Vitchyzna, 1, 157–171 [in Ukrainian].
Albright, D. (2000). Untwisting the Serpent: Modernism in Music, Literature and Other Arts. Chicago, London: University of Chicago Press.
Kennedy, M. (ed.). (2007). The concise Oxford dictionary of music. 5th ed. Oxford: Oxford University Press.
Mallarmé, S. (2009). Divagations. Translated by B. Johnson. Cambridge, Mass: Harvard University Press.
Mond-Kozłowska, W. (2012). Rhythms of nature and culture in the art of M. K. Čiurlionis. Respectus Philologicus, 21, 151–160.
Silverthorne, D. (2019). Introduction: A Work In Two Parts — Continuities and Discontinuities from Romanticism to Postmodernism. In: Silverthorne, D. (ed.) Music Art and Performance: From Liszt to Riot Grrrl, The Musicalisation of Art. (pp. 1–26). New York and London: Bloomsbury Publishing.
Umberto, E. (Ed.). (2004). On beauty: A history of a western idea. London: Secker & Warburg.
Verkelyte-Fedaravicene, B. (ed.). (1997). Mikalojus Konstantinas Čiurlionis: paintings, sketches, thoughts. Vilnius: POB.
Wiora, W. (1972). Die Musik im Weltbild der deutschen Romantik [Music in the Worldview of German Romanticism]. In Wiora W. Historische und systematische Musikwissenschaft. (ss. 265–297). Tutzing: Hans Schneider [in German].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.