Кераміка як позачасове наповнення простору: «Космічні риби» Петра Печорного

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8813.20.2024.319126

Ключові слова:

Петро Печорний, космічні риби, українська кераміка, керамічна скульптура, актуальність, футуризм, декоративний символізм, позачасовість, космос, органічне і техногенне, художні концепції, сучасне мистецтво

Анотація

Стаття присвячена аналізу серії керамічних скульптур Петра Печорного (нар. 1932) — творам під назвою «Космічні риби» (1980–2001), які є яскравим прикладом поєднання футуризму та символізму в українському сучасному мистецтві. Авторка досліджує концептуальні особливості творів, підкреслюючи їхню позачасову природу, яка дозволяє їм зберігати актуальність у будь-який історичний момент. Особливу увагу приділено здатності творів долати традиційні уявлення про форму та зміст, демонструвати, що мистецтво може існувати поза встановленими рамками, створюючи нові можливості для інтерпретації та взаємодії з глядачем. Висвітлено важливість декоративних елементів, які надають кожній скульптурі унікальної символічної глибини та асоціативної багатозначності. Проаналізовано закладені у твори метафори, які уособлюють зв’язок між людиною і всесвітом, досліджено взаємодію органічного і техногенного. Особливу увагу приділено актуальності робіт, які навіть через десятиліття здатні резонувати з сучасними художніми концепціями. Висловлено думку, що «Космічні риби» є не лише художніми об’єктами, а й філософськими образами, які мистецькими засобами розкривають питання взаємодії людини з навколишнім світом. Твори Печорного стають важливим етапом у розвитку сучасної української кераміки, яка виходить за межі традиційних канонів, об’єднуючи різні художні концепції та стилі.

Біографія автора

Юлія Полтавська, Національна академія мистецтв України

Науковий співробітник відділу мистецької науки і освіти

Посилання

Davidenko, V. (1992, October 13). Visit to cosmic fish [Vizyt do kosmichnoi ryby]. Osvita, p. 12.

Holovko, T. (2006). Zghustky natsionalnoi pam’iaty [Clots of national memory]. In Pidgora, V., & Khanko, O. (Eds.), Kaminnyi spalakh. Ostap Khanko. Kyiv. pp. 184–186.

Kaharlytskyi, M. (1998, January 6). Dusha z vohnem obiinialasia [The soul embraced with fire]. Literaturna Ukraina, 1, p. 6.

Kaharlytskyi, M. (2003, November–December). Vohnevi virnyi pobratym. [Faithful brother of fire]. Dnipro, 11–12, pp. 137–138.

Krutenko, N. (1989, July). Dialoh z pryrodoiu: metamorfozy i realii. [Dialogue with nature: Metamorphoses and realities]. Vitchyzna, 7, p. 207.

Pidgora, V. (2003). Petro Pechernyi. [Petro Pechernyi]. Ant, 10–12, p. 124.

Pidgora, V. (2015). Al’bom Hrafika. Petro Pechornyi. [Album «Graphics. Petro Pechorniy»]. Kyiv: Sofia-A.

Pidgora, V., & Khanko, O. (2006). Kaminnyi spalakh. [Stone Flash]. Ostap Khanko. Kyiv.

Rohotchenko, O. (2006). Lakonizm khudozhnoho myslennya [Conciseness of artistic thinking]. In Pidgora, V., & Khanko, O. (Eds.), Kaminnyi spalakh. Ostap Khanko. Kyiv, pp. 194–195).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-28

Як цитувати

Полтавська, Ю. (2024). Кераміка як позачасове наповнення простору: «Космічні риби» Петра Печорного. Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО, (20), 157–164. https://doi.org/10.31500/2309-8813.20.2024.319126

Номер

Розділ

Статті