Кераміка як позачасове наповнення простору: «Космічні риби» Петра Печорного

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8813.20.2024.319126

Ключові слова:

Петро Печорний, космічні риби, українська кераміка, керамічна скульптура, актуальність, футуризм, декоративний символізм, позачасовість, космос, органічне і техногенне, художні концепції, сучасне мистецтво

Анотація

Стаття присвячена аналізу серії керамічних скульптур Петра Печорного (нар. 1932), зокрема його творам під назвою «Космічні риби» (1980–2001), які є яскравим прикладом поєднання футуризму та глибокого символізму в українському сучасному мистецтві.

Автор досліджує концептуальні особливості творів, підкреслюючи їхню позачасову природу, яка дозволяє їм зберігати актуальність у будь-який історичний момент. Завдяки цьому твори виходять за часові рамки певної епохи, формують нове сприйняття мистецтва. Особлива увага приділяється здатності творів долати традиційні уявлення про форму та зміст, демонструвати, що мистецтво може існувати поза встановленими рамками, створюючи нові можливості для інтерпретації та взаємодії з глядачем. У цьому контексті твори стають не лише об’єктами естетичного задоволення, але й потужними інструментами переосмислення світу.

У статті висвітлюється важливість декоративних елементів, які надають кожній скульптурі унікальної символічної глибини та асоціативної багатозначності. Стаття аналізує закладені у твори метафори, які уособлюють зв’язок між людиною і всесвітом, а також досліджує взаємодію органічного і техногенного в художніх творах Печорного. Особливу увагу приділено актуальності робіт, які навіть через десятиліття підкреслюють здатність бути поза епохою і надавати нове трактування сучасним художнім концепціям.

Висвітлюється ідея, що «Космічні риби» є не лише художніми об’єктами, але й філософськими образами, які мистецькими засобами розкривають питання взаємодії людини з навколишнім світом. Твори Печорного стають важливим етапом у розвитку сучасної української кераміки, яка виходить за межі традиційних канонів, об’єднуючи різні художні концепції та стилі в єдине ціле, що здатне надихати та захоплювати в будь-яку епоху.

Біографія автора

Юлія Полтавська, Національна академія мистецтв України

Науковий співробітник відділу мистецької науки і освіти

Посилання

Davidenko, V. (1992, October 13). Visit to cosmic fish [Vizyt do kosmichnoi ryby]. Osvita, p. 12.

Holovko, T. (2006). Zghustky natsionalnoi pam’iaty [Clots of national memory]. In Pidgora, V., & Khanko, O. (Eds.), Kaminnyi spalakh. Ostap Khanko. Kyiv. pp. 184–186.

Kaharlytskyi, M. (1998, January 6). Dusha z vohnem obiinialasia [The soul embraced with fire]. Literaturna Ukraina, 1, p. 6.

Kaharlytskyi, M. (2003, November–December). Vohnevi virnyi pobratym. [Faithful brother of fire]. Dnipro, 11–12, pp. 137–138.

Krutenko, N. (1989, July). Dialoh z pryrodoiu: metamorfozy i realii. [Dialogue with nature: Metamorphoses and realities]. Vitchyzna, 7, p. 207.

Pidgora, V. (2003). Petro Pechernyi. [Petro Pechernyi]. Ant, 10–12, p. 124.

Pidgora, V. (2015). Al’bom Hrafika. Petro Pechornyi. [Album «Graphics. Petro Pechorniy»]. Kyiv: Sofia-A.

Pidgora, V., & Khanko, O. (2006). Kaminnyi spalakh. [Stone Flash]. Ostap Khanko. Kyiv.

Rohotchenko, O. (2006). Lakonizm khudozhnoho myslennya [Conciseness of artistic thinking]. In Pidgora, V., & Khanko, O. (Eds.), Kaminnyi spalakh. Ostap Khanko. Kyiv, pp. 194–195).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-28

Як цитувати

Полтавська, Ю. (2024). Кераміка як позачасове наповнення простору: «Космічні риби» Петра Печорного. Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО, (20), 135–142. https://doi.org/10.31500/2309-8813.20.2024.319126

Номер

Розділ

Статті