Комунікативні моделі українського шоубізнесу 1990-х на прикладі діяльності агенції «Територія А»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8813.20.2024.319134

Ключові слова:

український шоубізнес, трансформація культурних індустрій, медіапростір, імідж артистів, Територія А, комунікативні моделі, масова комунікація

Анотація

У статті досліджуються комунікативні моделі українського шоубізнесу 1990-х років на прикладі діяльності мистецької агенції «Територія А». Розглянуто особливості становлення та розвитку шоубізнесу в цей період, а також роль, яку відігравали комунікативні стратегії у формуванні популярності артистів. Проведено аналіз основних форм репрезентації діячів шоубізнесу, як-от телебачення, радіо, друковані ЗМК та нові медіаплатформи. Виявлено, що комунікативні моделі українського шоубізнесу 1990-х років переживали трансформацію — від традиційних до більш активних і суб’єктних. Наголошено на ролі агенції «Територія А» у цьому процесі: агенція стала одним із лідерів у сфері артменеджменту і продюсування. Результати дослідження свідчать про те, що в 1990-ті роки відбувся перехід від «зіркової» моделі презентації артистів до більш різноманітних форм самопрезентації, зокрема завдяки посиленню ролі артистів у конструюванні власного іміджу. Дослідження ґрунтується на комплексному методологічному підході, що поєднує історичний, культурологічний і соціокомунікаційний аналіз. Отримані дані можуть бути використані для подальших досліджень трансформації національної медіасистеми та культурних індустрій. Результати дослідження можуть становити інтерес для фахівців у галузі масових комунікацій, соціології, культурології, а також для широкого кола читачів, зацікавлених історією української культури.

Посилання

Antoshkina, L. (2011). Kreatyvni industriyi: problemy i perspektyvy rozvytku [Creative Industries: Problems and Prospects for Development]. Formuvannya rynkovoyi ekonomiky, 2, 8–13 [in Ukrainian].

Afonina, O. (2015). Osoblyvosti kodu v kul’turi [Distinctive Features of Code in Culture]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 94–98 [in Ukrainian].

Boiko, O. (2017). Ukrayins’ka masova muzyka: etapy rozvytku, natsionalni osoblyvosti [Ukrainian Mass Music: Stages of Development, National Features]. (Doctoral dissertation). Rylsky Institute of Art History, Folklore and Ethnology, Kyiv, Ukraine [in Ukrainian].

Burlaka, A. (2021). Stsenichnyy imidzh estradnoho spivaka yak chynnyk prosuvannya u muzychniy industriyi [The Stage Image of a Pop Singer as a Promotion Factor in the Music Industry]. Bulletin of Mariupol State University. Series: Philosophy, Culture Studies, Sociology, 22, 17–22. DOI: 10.34079/2226-2830-2021-11-22-17-23 [in Ukrainian].

Vavyshko, I. (2019). Rok-balada v ukrayins’kiy muzytsi [The Rock Ballad in Ukrainian Music]. Scientific Herald of the Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 124, 115–124. DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4190.2019.124.165415 [in Ukrainian].

Derkach, S. (2021). Riznovydy ta zhanry mystetstva estrady [Varieties and Genres of Pop Art]. The Grail of Science, 1, 555–556 DOI: 10.36074/grail-of-science.19.02.2021.120 [in Ukrainian].

Druzhynets, M. (2018). Masova kul’tura—pidhruntya estradnoho muzychnoho mystetstva: stanovlennya, rozvytok ta sotsiokul’turne znachennya [Mass Culture Is the Basis of Pop Music Art: Formation, Development and Socio-Cultural Significance]. Notes on Art Criticism, 34, 337–346 [in Ukrainian].

Druzhynets, M. (2018). Masova kul’tura yak komunikatyvnyy prostir suchasnoho muzychnoho estradnoho mystetstva [Mass Culture as a Communicative Space of Modern Musical Pop Art]. Ukrainian Culture: The Past, Modern, Ways of Development, 26, 157–163 DOI: 10.35619/ucpm.vi26.37 [in Ukrainian].

Yevgrafova, A. & Prokopenko, N. (2018). Kul’turni industriyi v ukrayins’komu dyskursi: poshuky synerhiyi smysliv [Cultural Industries in Ukrainian Discourse: The Search for a Synergy of Meanings]. Image, 3 (29), 6–17. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2018.3(29)-6-17 [in Ukrainian].

Zosim, O. (2022). Tradytsiyna estradna pisnya: kontseptualizatsiya ponyattya [Traditional Pop Song: Conceptualization of the Concept]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 153–158. DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2022.262266 [in Ukrainian].

Konvalyuk, U. (2018). Typolohiya tvorchykh osobystostey ukrayinskoyi pisennoyi estrady [Typology of Creative Personalities of the Ukrainian Pop Music Scene]. Ukrainian music, 2, 76–82 [in Ukrainian].

Levchuk, Y. (2011). Masova muzyka yak sotsializuyuchyy chynnyk molodizhnykh subkul’tur Ukrayiny [Mass Music as a Socializing Factor of Youth Subcultures of Ukraine]. (Abstract of a Doctoral Dissertation). Kyiv National University of Culture and Arts, Kyiv, Ukraine [in Ukrainian].

Nayvidomishyy ukrayinskyy khit-parad “Terytoriya A” vidznachaye 25 rokiv (2020, January 31). [The Most Famous Ukrainian Hit Parade “Territory A” Celebrates 25 Years]. Glavkom. Retrieved from https://glavcom.ua/specprojects/press_center/naviydomishiy-ukrajinskiy-hit-parad-teritoriya-a-vidznachaje-25-rokiv-656546.html [in Ukrainian].

Ovsyannikov, V. (2020). Pop-rok yak reprezentatyvnyy napryam suchasnoyi ukrayins’koyi muzychnoyi kul’tury [Pop-Rock as a Representative Trend of Contemporary Ukrainian Musical Culture]. Kyiv: National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].

Otkydach, V. (2013). Estradnyy spiv i shou-biznes [Pop Singing and Show Business]. Vinnytsia: Nova knyha [in Ukrainian].

Pyvovarov, S.(2018, September 17). 23 roky tomu z’yavyvsya khit-parad “Terytoriya A”. Yakym vin buv i koho zrobyv zirkamy [Hit Parade “Territory A” Appeared 23 Years Ago. What It Was and Whom It Made Into Stars]. Babel. Retrieved from https://babel.ua/texts/19528-23-roki-tomu-viyshov-hit-parad-teritoriya-a-yakim-vin-buv-i-kogo-zrobiv-zirkami [in Ukrainian].

Terytoriya A. Z choho pochynavsya ukrayins’kyy shou-biz [Territory A. How Did Ukrainian Show-biz Begin?]. TSN. Retrieved from https://tsn.ua/special-projects/territory/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-28

Як цитувати

Ковтун, К. (2024). Комунікативні моделі українського шоубізнесу 1990-х на прикладі діяльності агенції «Територія А». Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО, (20), 147–156. https://doi.org/10.31500/2309-8813.20.2024.319134

Номер

Розділ

Статті