Архівна артепістема кордоцентризму versus дескілінг
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.20.2024.319155Ключові слова:
дескілінг, кордоцентризм, кордочуттєвість, метамодернізм, модернізм, постмодернізм, contemporary art, епістемологічне перекалібруванняАнотація
Вивчається ситуація протистояння головних парадигм сучасних візуальних практик: комодифікованої видовищності панєвропейського дескілінгу, притаманного глобалізованому артизму техногенного суспільства, та антагоністичної архівної артепістеми, сфокусованої навколо домінантного в етноментальній культурній пам’яті України архетипального патерну — кордоцентризму. Застосування загальнонаукового методу системно-компаративістського критичного аналізу культуротворчих стратагем дозволило виявити сутнісно-ефективну перспективність світоглядної моделі філософії серця вітчизняного образотворення, на відміну від зростаючої ентропії постмодерної ідеології споживання, де інституалізація меркантильного консюмеризму впливає на неухильну деградацію фахової / індивідуальної омасовленої свідомості, що науково підтверджено різким падінням в міленіум показника «ефекту Фліна». Зроблено висновок: долання біфуркації когнітивних патернів в стані світоглядного гістерезису, зокрема через переосмислення кордоцентричної артепістеми, дає вихід з кризи культуротворення не лише на локальному самоідентифікаційному рівні сталого розвитку української нації, але також дозволяє позбутися наслідків деградації постмодерної фахової свідомості в постліберальному русі «epistemological recalibration» світового мистецтва.
Посилання
Foster, H. (2020). What Comes After Farce: Art and Criticism at a Time of Debacle. New York: Verso Books.
Skovoroda, H. (1973) Povne zibrannia tvoriv. 2 vols. Vol. 1: Sad Bozhestvennykh pisen [The Garden of Divine Songs]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Trusei, L. H. (2022). Cordocentrism as a Manifestation of Spirituality in Ukrainian Philosophical Thought. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka, 1(103), 255–265. DOI: 10.33216/2220-6310-2022-103-1-255-265
Nauffts, M., & McCarthy, K. F. (2002, June 20). “The Performing Arts in a New Era” and “A New Framework for Building Participation in the Arts.” Philanthropy News Digest. Retrieved from https://philanthropynewsdigest.org/features/newsmakers/kevin-f.-mccarthy-co-author-the-performing-arts-in-a-new-era-and-a-new-frameworkfor-building-participation-in-the-arts
Kraatila, E. (2019). What Comes After Farce: Art and Criticism at a Time of Debacleconspicuous Fabrication: Speculative Fiction as a Tool for Confronting the Post-truth Discourse. Narrative Inquiry, 29(2), 418–433. DOI: 10.1075/ni.29.2
Zacarias, G. F. (2017). Entretien avec Hal Foster [Interview with Hal Foster]. Marges, 25, 140–145. DOI: 10.4000/marges.1329 [in French].
Kabatsiy, M. (2024, October 26). “Nam treba liudski istorii, boiovyky pochekaiut”: aktor Roman Lutskyi pro te, yak ukrainskomu kino ne vtratyty shans [“We Need Human Stories, Action Movies Can Wait”: Actor Roman Lutsky on How Ukrainian Cinema Can Still Have a Chance]. Ukrainska pravda. Retrieved from https://life.pravda.com.ua/culture/roman-luckiy-pro-te-yak-ukrajinskomu-kino-ne-vtratiti-shans-interv-yu-304476/?_ [in Ukrainian].
Kyiv Symphony Orchestra Press Center. (2024, September 18). Vice President of the Bundestag Katrin GöringEckardt has taken on the patronage of the Kyiv Symphony Orchestra during the orchestra’s residency in Monheim am Rhein. Kyiv Symphony Orchestra. Retrieved from https://kyivsymphony.com/en/news/article/36
Tymoshenko, H. (2024, November 12). Vtrachenu operu Bortnianskoho “Kreont” prezentuvaly u Kyievi pislia 200-richnoi pauzy [Bortnyansky’s Lost Opera Creonte Presented in Kyiv After 200 Years of Silence]. Kultura sohodni. Retrieved from https://ktoday.com.ua/32285/vtrachenu-operu-bortnyanskogo-kreont-prezentuvaly-ukyyevi-pislya-200-richnoyi-pauzy/ [in Ukrainian].
Semko, Y. S. (2022). Philosophy of Consumption as a Constant of Life Modern Society. Prospects, 1, 88–93. DOI: 10.24195/spj1561-1264.2022.1.12 [in Ukrainian].
Art for Democracy: Bid or Buy Now. (2024, September 21). Artspace. Retrieved from https://www.artspace.com/magazine/interviews_features/meet_the_artist/art-for-democracy-bid-or-buy-now-57392
Watson, P. (1992). From Manet to Manhattan: The Rise of the Modern Art Market. New York: Random House.
McCarthy, K. F., Ondaatje, E. H., Brooks, A., & Szántó, A. (2005). A Portrait of the Visual Arts: Meeting the Challenges of a New Era. RAND.
Buchloh, B. (2013). The Whole Earth Show: An Interview with Jean-Hubert Martin. Making Art Global. Part 2: Magicians de la Terre. London; New York: Afterall Books.
Kulish, P. (1993). Khutorianska filosofiia i viddalena od svitu poeziia [The Peasant Philosophy and Poetry Remote From the World]. Khronika 2000, 5(7), 70–80.
Araeen, R. (1989, Spring). Our Bauhaus Others’ Mudhouse. Third Text, 3(6), 3–14.
Krymskyi, S. (1994). Dim. Pole. Khram [A Home. A Field. A Temple]. Syntezy, 1, 6–9 [in Ukrainian].
Protas, M., Savchuk, I., & Rogotchenko, O. (2024, September). Cultural Memory in the Context of the Art Episteme of Ukrainian Cordocentrism. American Journal of Art and Design. September, 9(3), 57–68. DOI: 10.11648/j.ajad.20240903.13
Dember, G. (2018, April 17). After Postmodernism: Eleven Metamodern Methods in the Arts. Medium. Retrieved from https://medium.com/what-is-metamodern/after-postmodernism-eleven-metamodern-methods-in-the-arts-767f7b646cae
Chuyko, H., Chaplak, Y., & Koltunovich, T. (2022). Features of Empathy and Reflection in future Psychologists. Psychological Journal, 8(1), 131–148. DOI: 10.31108/1.2022.8.1.10 [in Ukrainian].
Buchloh, B. (2006). Gabriel Orozco: Sculpture as Recollection. London: Thames & Hudson.
Fer, B. (2006, November). Sculpture’s Orbit: The Art of Gabriel Orozco. Artforum, 45(3). Retrieved from https://www.artforum.com/features/sculptures-orbit-the-art-of-gabriel-orozco-174546/
Eshelman, R. (2024, November 4). What is Performatism? Performatism.de. Retrieved from https://performatism.de/What-is-Performatism
Severan, A. (2021). Metamodernism and the Return of Transcendence (Metamodern Spirituality). (B. G. Dempsey, Ed.). Palimpsest Press.
Dempsey, B. G. (2023). Metamodernism: Or, The Cultural Logic of Cultural Logics. Baxter, MN: ARC Press.
Petrova, I. (2020). Metamodernism as a Concept of Cultural Studies. Cultural Studies, 36, 14–23. DOI: 10.31866/2410-1311.36.2020.221039
Beer can artwork accidentally thrown in bin by staff member at Dutch museum. (2024, October 8). The Guardian. Retrieved from https://www.theguardian.com/world/2024/oct/08/beer-can-artwork-lam-museum-thrown-out-all-the-good-times-we-spent-together
Pascal, B. (1997). Traktatyi. Polemicheskie sochineniya. Pisma [Treatises. Polemical Writings. Letters] (O. Khoma, & S. Dolhov, Trans; O. Khoma, A. Zharovsky, & A. Mokrousov, Eds.). Kyiv: Port-Royal [in Russian].
Hassan, I. (2003). Beyond Postmodernism: Toward an Aesthetic of Trust. Modern Greek Studies, 11, 303–316.
Berleant, A. (2021). The Sublime Troubles of Postmodernism. A Tribute to S.M. Przegląd Kulturoznawczy, 4(50), 762–770. DOI: 4467/20843860PK.21.052.14969
Berleant, A. (2019). Reflections on the Aesthetics of Violence. Contemporary Aesthetics, 7. Retrieved from https://digitalcommons.risd.edu/liberalarts_contempaesthetics/vol0/iss7/7
Winters, J. (2020, March 23). Culture Jamming: Subversion as Protest. Harvard Political Review. Retrieved from https://harvardpolitics.com/culture-jamming-subversion-as-protest/
Flynn, J. R. (1984). The mean IQ of Americans: Massive gains 1932 to 1978. Psychological Bulletin, 95(1), 29–51. DOI: 10.1037/0033-2909.95.1.29
Hutcheon, L. (1987, Winter). The Politics of Postmodernism: Parody and History. Cultural Critique, 5, 179–207.
Yurkevych, P. D. (1993). Sertse i yoho znachennia v dukhovnomu zhytti liudyny, zghidno vchennia slova Bozhoho [The Heart and Its Importance in the Spiritual Life of a Person, According to the Teaching of the Word of God]. In P. D. Yurkevych, Vybrane (pp. 73–115). Kyiv: Abrys [in Ukrainian].
Small, Z. (2024, November 8). Painting by A.I.-Powered Robot Sells for $1.1 Million. The New York Times. Retrieved from https://www.nytimes.com/2024/11/08/arts/ai-painting-alan-turing-auction.html
Beech, D. (2021). Deskilling in Art and the Problem of Ideology. Quart, 1(59), 87–98. Retrieved from https://quart.uni.wroc.pl/pdf/59/Quart59_05_Beech.pdf
Porter, B. & Machery, E. (2024). AI-Generated Poetry Is Indistinguishable from Human-Written Poetry and Is Rated More Favorably. Nature, 14, Article 26133. DOI: 10.1038/s41598-024-76900-1
Horton, Jr. C. B., White, M. W., & Iyengar, S. S. (2023). Bias Against AI Art Can Enhance Perceptions of Human Creativity. Nature, 13, Article 19001. DOI: 10.1038/s41598-023-45202-3
Johnson, C. Y. (2024, November 14). ChatGPT Is a Poet. A New Study Shows People Prefer Its Verses. The Washington Post. Retrieved from https://www.washingtonpost.com/science/2024/11/14/chatgpt-ai-poetry-study-creative/
Shkepu, M. (2022). Alohizmy vs lohika v kontroverzi “post” ta klasyky [Alogisms vs. Logic in the Controversy of “Post” and Classics]. MIST: Mystetstvo, istoriia, suchasnist, teoriia, 18, 88–97. DOI:10.31500/2309-7752.18.2022.271059
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.