Інтерактивність та перформативність віртуальної комунікації в театральних та кінопросторах культури
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.20.2024.319162Ключові слова:
інтерактивність, перформативність, кіномистецтво, кінотекст, інтерактивне кіно, сценічне мистецтво, театральна культура, медіаперформанс, дигітальна культураАнотація
Стаття присвячена дослідженню взаємозв’язку інтерактивності та перформативності у віртуальній комунікації у творах театрального та кіномистецтва як механізму формування дигітального простору нової культурної реальності. З’ясовано, що сучасні сценічні та кінематографічні практики, орієнтовані на інтерактивність та перформативність віртуальної комунікації, характеризується значним ступенем технологічної залежності від цифрових інструментів, що стимулює інтермедіальні адаптації контенту з урахуванням дигітальних форматів їх репрезентації. Висвітлено тенденції медіатизації театральних просторів шляхом застосування екранних технологій цифрового моделювання динамічних візуальних образів і середовищ, а також ознаки театралізації та гейміфікації кінопросторів культури. Визначено, що інтерактивність може виступати засобом реалізації перформативності і, навпаки, перформативність може містити інтерактивний компонент. На матеріалах аналізу театральної вистави «Bubble Jam» та інтерактивного фільму «Late Shift» доведено, що в системі віртуальної комунікації явища інтерактивності та перформативності сприяють «стиранню» меж фізичного і дигітального простору, що пов’язані з розширенням інтермедіальних проєкцій у суміщенні художніх і технічних мовнознакових систем та типів комунікації, змінюють вектори інформаційного обміну з односторонньої на багатосторонню комунікацію зі зворотнім зв’язком, підвищують мобільність та персоналізованість комунікації, характеризуються партисипативністю та інклюзивністю, а також наявністю можливості конструювання віртуальної ідентичності у процесах креативного самовираження та соціалізації.
Посилання
Beregova, O. (2009). Kultura ta komunikatsiia: dyskursy kulturotvorennia v Ukraini XXI st. [Culture and Communication: Discourses of Cultural Formation in Ukraine of the 21st Century]. Kyiv: Institute of Culturology of the National Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].
Boiko, О. (2023). Interdystsyplinarnyi ohliad fenomenu virtualnoi komunikatsii [An interdisciplinary review of the phenomenon of virtual communication]. Academic visions, 23, 1–10 [in Ukrainian].
Vysotska, O. Ye. (2007). Virtualna realnist ta postratsionalna komunikatsiia u konteksti stanovlennia suspilstva Postmodernu [Virtual reality and post-rational communication in the context of the formation of postmodern society]. Humanitarian journal: collection of scientific works, 4, 5–7 [in Ukrainian].
Gerchanivska, P.E. (2015). Kulturolohiia: terminolohichnyi slovnyk [Culturology: Terminological Dictionary]. Kyiv: NAKKKiM [in Ukrainian].
Denisyuk, Zh.Z. (2016). Internet-komunikatsiia yak trend posviakdennykh sotsialnykh praktyk [Internet communication as a trend of everyday social practices]. Culture and modernity: almanac, 1, 27–31 [in Ukrainian].
Ogorodniychuk, Yu. (2024). [Virtual reality as a phenomenon and its impact on human existence]. Humanities Studies, 20 (97), 83–92 DOI: 10.32782/hst-2024-20-97-10 [in Ukrainian].
Appler, V. (2015). Theatre, Performance and Analogue Technology: Historical Interfaces and Intermedialities. Edited by Kara Reilly. Studies in Performance and Technology. New York: Palgrave Macmillan, 2013; pp. xvii 269, 46 illustrations. Theatre Survey, 56(3), 450-452. DOI:10.1017/S0040557415000435
Balme, C. (2004): Intermediality. Rethinking the relationship between theatre and media. In: THEWIS. Zeitschrift der Gesellschaft für Theaterwissenschaft, Vol. 1: pp. 1-18 DOI: 10.5282/ubm/epub.13098
Bäckström, P., Führer, H., & Schirrmacher, B. (2022). The intermediality of performance. In Intermedial Studies: An Introduction to Meaning Across Media. pp. 198–224. DOI: 10.4324/9781003174288-12
Bieszczad, L. (2017). «Intermediality and performativity in the context of performance art». Art Inquiry, 19, 243-255. Retrieved from: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=621196
Boenisch, P. (2003). CoMEDIA electrONica: Performing Intermediality in Contemporary Theatre. Theatre Research International, 28(1), 34-45. DOI:10.1017/S0307883303000130
Maithani, C. (2019). Intermediality of Screens in Post-Media Assemblages. Acta Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies, 17(1) 63-80. DOI: 10.2478/ausfm-2019-0015
Martens, T. (2016). The Player: ‘Late Shift’ is the first fully realized choose-your-own adventure movie. Or is it a game? Los Angeles Times. April 28, 2016. Retrieved from: http://surl.li/vjelyt
Ruhl, A. (2019). Gemeinsam in der digitalen Filterblase. Daniel Wetzel, Rimini Protokoll: Bubble Jam — Eine Cloud-Performance mit Smartphones. Die deutsche Bühne, am 24. Oktober 2019. Retrieved from: https://www.die-deutsche-buehne.de/kritiken/gemeinsam-der-digitalen-filterblase/
Sidey Myoo. (2021). «Types of interactivity versus performativity». Art Inquiry, 23, 75-88. Retrieved from: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1009172
Sluijs, J. & Smelik, A. (2009). Interactivity and Affect in Intermedial Art: Theorizing Introverted and Extraverted Intermediality. Intermédialités / Intermediality, (13), 177–196. DOI: 10.7202/044046ar
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.