Методологічні проблеми сучасного мистецтвознавства: історичні передумови та соціокультурні реалії
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.16.2020.219994Анотація
У статті порушено питання актуальних методологічних проблем сучасного мистецтвознавства, розглянуто історичні передумови їх виникнення, проаналізовано концепції науковців щодо критеріїв художності, художньої творчості та оцінки творів сучасного мистецтва. Виявлено новітні тенденції й чинники, що впливають на становлення сучасного мистецтва, як-от
дигіталізація, віртуалізація, комерціалізація, стирання кордонів між елітарним і масовим мистецтвом, втрата цілісності, полістилізм, звільнення від будь-яких норм регламентації, відхід від класичного розуміння художності. З’ясовано, що при визначенні рівня творів мистецтва важливу роль почали відігравати такі позахудожні критерії, як модність, актуальність, популярність автора, інвестиційна привабливість, комерційних успіх, що надають художній оцінці твору суб’єктивний характер та означають відхід від розуміння мистецтва як вираження певних загальнозначущих і ціннісних смислів. Вивчається актуальне для вітчизняної науки питання визначення наукового статусу сучасного мистецтвознавства та порушується проблема повернення спеціальності «мистецтвознавство» в чинний перелік спеціальностей вищої школи України. Аргументується необхідність проведення досліджень в цьому напрямку
Посилання
Amerikanskaya filosofiya iskusstva. Osnovnyie kontseptsii vtoroy polovinyi XX veka — antiessentsializm, pertseptualizm, institutsionalizm: antologiya / pod red. B. Dzemidoka, B. Orlova. Ekaterinburg: Delovaya kniga; Bishkek: Odissey, 1997. 320 s.
Bodriyyar Zh. Simvolicheskiy obmen i smert. Moskva: Dobrosvet, 2000. 387 s.
Byichkov V. V. K probleme metafiziki esteticheskogo opyita // Estetika: Vchera. Segodnya. Vsegda. Vyip. 3. Moskva: IF RAN, 2008. 247 s.
Byichkov V. V. Fenomen neklassicheskogo esteticheskogo soznaniya // Voprosyi filosofii. 2003. # 10. S. 61–71; # 12. S. 80–92.
Byichkov V. V. Estetika. Moskva: KnoRus, 2012. 528 s.
Vy`sheslavs`ky`j G. Postmodernists`ki tendenciyi u suchasnomu vizual`nomu my`stecztvi Ukrayiny` kincya 1980-x — pochatku 1990-x rr. Suchasne my`stecztvo: nauk. zb. IPSM AMU. Ky`yiv: Akta, 2007. Vy`p. 4. S. 93–146.
Delez Zh. Logika smyisla. Moskva: Akademicheskiy proekt, 2011. 472 s.
Derrida Zh. Polya filosofii / Per. s fr. D. Kralechkina. Moskva: Akademicheskiy proekt, 2012. 376 s.
Didenko V. D. Duhovnaya realnost i iskusstvo: estetika preobrazheniya. Moskva: Belovode, 2005. 288 s.
Dyakonov V. Poverhnost i soderzhanie: sovremennomu iskusstvu ne hvataet naglyadnosti // Novyiy mir iskusstva. 2005. # 7 (42). S. 30.
Istoriya urodstva / pod red. U. Eko. Moskva: Slovo / Slovo, 2013. 456 s.
Krivtsun O. A. Hudozhnik na stsene voobrazhaemogo // Chelovek. 2005. # 4. S. 34.
Malyishev I. V. Iskusstvo i filosofiya. Ot moderna k postmodernu. Moskva: Probel-2000, 2013. 106 s.
Mankovskaya N. B. Parizh so zmeyami (Vvedenie v estetiku postmodernizma). Moskva: IF RAN, 1995. S. 99.
Nikitina I. P. Filosofiya iskusstva. Moskva: Omega-L, 2010. 559 s.
Nikolskiy E. Glamur v sisteme esteticheskih kategoriy. Chast III. Glamur i postmodernizm: tipologicheskie shozhdeniya //Studia Humanitatis. 2017. # 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/v/glamur-v-sistemeesteticheskih-kategoriy-chast-iii-glamur-i-postmodernizm-tipologicheskie-shozhdeniya (last accessed: 21.09.2020).
Rogotchenko O. Kul`turologichne my`stecztvoznavstvo: Pozy`ciya persha // MIST: My`stecztvo, istoriya, suchasnist`, teoriya. 2018. Vy`p. 14. S. 175–184. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mist_2018_14_15 (last accessed: 16.10.2020).
Sarikek G. R. Iskusstvo XXI veka kak chast obschestva komforta (filosofsko-esteticheskiy analiz). Izvestiya vuzov. Severo-Kavkazskiy region. Obschestvennyie nauki. Rostov, 2018. # 2. S. 22–27.
Uorhol E. Filosofiya Endi Uorhola (Ot A k B i naoborot). Moskva: Ad Marginem Press, 2016. S. 73–178.
Kosuth J. Art after Philosophy. Theories and Documents of Contemporary Art. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press. 1996. P. 841–847.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Руслана БЕЗУГЛА
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.