Історичне значення АРМУ за часів НЕПу та українізації
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.17.2021.248426Ключові слова:
Асоціація революційного мистецтва України, АРМУ, українізація, НЕП, український модернізм, український авангардАнотація
У статті досліджено обставини заснування Асоціації революційного мистецтва України (АРМУ), її програмні принципи та значення в історії українського мистецтва другої половині 1920-х — початку 1930-х років. Проаналізовано культурно-політичні причини та наслідки введення НЕПу, українізації, колективізації та реформи художньої освіти в УСРР, а також зміни, які відбувалися після переходу влади в СРСР від В. Леніна до Й. Сталіна. Виявлено, що АРМУ засновано на тлі загострення конкуренції осередків лівих та правих ухилів мистецтва, а також появи філіалів російських об’єднань АХРР (Асоціації художників революційної Росії) та ЛЕФ (Лівий фронт мистецтва) в УСРР. Показано, як зв’язок АРМУ із Київським художнім інститутом (КХІ), його ректором, викладачами та студентами вплинув на формування широкої програми цього об’єднання, яка проголошувала рівність всіх видів образотворчого мистецтва та дизайну. Проаналізовано, як постанови компартії та особливості культурної політики в галузі образотворчого мистецтва в УСРР за часів О. Шумського та М. Скрипника впливали на діяльність мистецьких об’єднань та АРМУ зокрема. Проаналізовано висловлювання ідеологів АРМУ І. Врони і В. Седляра щодо реалізму та діяльності російського об’єднання АХРР в УСРР. Виявлено, які наслідки мало згортання НЕПу й українізації та боротьба з формалізмом для АРМУ та її членів.
Посилання
Kulchytskyi S. Chervonyi vyklyk. Istoriia komunizmu v Ukraini vid yoho narodzhennia do zahybeli [The Red Challenge. History of communism in Ukraine from its birth to its death.] Kyiv: Tempora, 2013. Vol. 2. p. 628 [in Ukrainian].
Sokyrko A. Partiino-derzhavna polityka schodo obrazotvorchoho mystetstva USRR (1920-ti — pochatok 1930-kh rr.) [Party-state policy in the fine arts of the USSR (1920s — early 1930s) ] // Storinky istorii. 2016. Issue. 41. pp. 116–123 [in Ukrainian].
Zalambani M. Iskusstvo v proizvodstve: Avangard i revolyutsiya v Sovetskoy Rossii 20-h godov [Art in production: Avant-garde and revolution in Soviet Russia in the 20s] / Transl. from Ital. N. B. Kardanovoy. Moscow: IMLI RAN; Nasledie, 2003. p. 240 [in Russian].
Kryvolapov M. Ukrayinska akademiya mystetstva, Kyivskyj instytut plastychnyh mystectstv, KDKhI, NAOMA [Ukrainian Academy of Arts, Kyiv Institute of Plastic Arts, KDKhI, NAOMA] // Aktualni problemy mystetskoyi praktyky i mystetstvoznavchoyi nauky. 2016–2017. Issue. 8–9. pp. 33–49 [in Ukrainian].
Puchkov A. Vybrani miscya z biografiyi Ivana Ivanovycha Vrony [Selected parts of the biography of Ivan Ivanovich Vrona] // Suchasni problemy doslidzhennya, restavraciyi ta zberezhennya kulturnoyi spadshhyny. 2009. Issue. 6. pp. 321–368 [in Ukrainian].
Vrona I. Kyivskyi Khudozhnij Instytut [Kyiv Art Institute] // Mystetsko-texnichnyi VYSh: Zbirnyk Kyivskogo khudozhnogo instytutu. 1928. No. 1. pp. 7–18 [in Ukrainian].
CzDAVOV Ukrayiny. Fund. 166. Inventory. 6. Dossier. 594. Sheet. 47.
CzDAVOV Ukrayiny. Fund. 166. Inventory. 5. Dossier. 417. Sheet. 2–3.
Afanasiev V. Stanovlennya socialistychnogo realizmu v ukrayinskomu obrazotvorchomu mystetstvi [Formation of socialist realism in Ukrainian fine arts] // K.: Mystetstvo, 1967. p. 240 [in Ukrainian].
Afanasiev V. Mystetske zhyttya Ukrayiny pershoyi tretyny XX stolittya: Utvorennya Ukrayinskoyi akademiyi mystecztv [Art life of Ukraine of the first third of the XX century: Formation of the Ukrainian Academy of Arts ] // Narysy z istoriyi obrazotvorchogo mystetstva Ukrayiny XX stolittya / IPSM AMU. Kyiv: Intertexnologiya, 2006. Issue. 1. p. 544 [in Ukrainian].
Sokyrko A. Diialnist obiednan khudozhnykiv USRR (1920-ti — pochatok 1930-kh rr.): suspilno-politychnyi kontekst [Activities of associations of artists of the Ukrainian SSR (1920s — early 1930s): socio-political context]: Candidate of Science dissertation: 07.00.01 / Taras Shevchenko National University of Kyiv. Kyiv, 2018. p. 259 [in Ukrainian].
Skrypnyk M. Nashi zavdannia v obrazotvorchomu mystetstvi [Our tasks in the fine arts ] // M. Skrypnyk. Literatura y mystetstvo. Kh.: DVU, 1930. pp. 175–187 [in Ukrainian].
Movchan O. Iliuziia «orobitnychennia» radianskoi kultury: radianskyi mif pro klasovyi kontrol «chervonykh» profspilok [The illusion of «laboring» of Soviet culture: the Soviet myth of class control of the «red» trade unions] // Problemy istorii Ukrainy: fakty, sudzhennia, poshuky: interdepartmental collection of scientific papers. 2003. Issue. 10. pp. 103–135 [in Ukrainian].
Vrona I. ARMU (Asotsiatsiia revoliutsiinoho mystetstva Ukrainy) [ARMU (Association of Revolutionary Art of Ukraine) ] // Proletarska pravda. 1925. 2 September. No. 175. p. 5 [in Ukrainian].
Horbenko P. Asotsiatsiia revoliutsiinykh myttsiv [Association of Revolutionary Artists] // Visty VUTsVK. 1925. 13 December. No. 46. p. 3 [in Ukrainian].
Vrona I. Mystetstvo revoliutsii y ARMU [The art of revolution and the ARMU] // Kyiv: Ts.B.A.R.M.U., 1926. p. 22 [in Ukrainian]. URL: http://uartlib.org/downloads/VronaArmu_uartlib.org.pdf (last accessed: 06.12.2021).
Sedliar V. «AKhRR ta ARMU» [«AKhRR and ARMU» ] / Kyiv: Ts.B.A.R.M.U., 1926. p. 25 [in Ukrainian].
Afanasiev V. A. Zmistovnyi dokument [Meaningful document] // Ukr. Mystetstvoznavstvo / IMFE. K., 1993. Issue. 1. p. 155–163 [in Ukrainian].
Komashko A. Za proletarsku hehemoniiu v obrazotvorchomu mystetstvi [For proletarian hegemony in the fine arts] // Kharkiv: Vseukrainske khudozhnie vydavnytstvo AKhChU, 1931. p. 70. TsDAVOV Ukrainy. Fund. 166. Inventory. 8. Dossier. 598. Sheet. 208–218 [in Ukrainian].
TsDAVOV Ukrainy. Fund. 166. Inventory. 8. Dossier. 598. Sheet. 208–218.
Sedliar V. Nova mystetska shkola v Nimechyni [New art school in Germany ] // Vsesvit. 1927. No. 4–5. p. 19 [in Ukrainian].
Melnykova U. P. Mystetski obiednannia v Ukraini 1920-kh — pochatku 1930-kh rokiv (teoretychni zasady i tvorcha praktyka) [Art associations in Ukraine in the 1920s — early 1930s (theoretical principles and creative practice)]: Candidate of Science dissertation: 17.00.05 / The Kharkiv State Academy of Design and Arts. Kharkiv, 2007. p. 214 [in Ukrainian].
Sydorenko A. V. Formuvannia ARMU v Kyivskomu khudozhn’omu instytuti ta yii vplyv na zhyvopys ukrainskoho modernizmu [Formation of ARMU in Kyiv Art Institute and its influence on painting of Ukrainian modernism]: Candidate of Science dissertation: 17.00.05 / National Academy of Fine Art and Architecture. K., 2021. p. 403 [in Ukrainian].
Kravchenko Ya. O. Shkola Mykhaila Boichuka. Trydtsiat sim imen [School of Mikhail Boychuk. Thirtyseven names] // K.: Maisternia knyhy; Oranta, 2010. p. 400 [in Ukrainian].
Pahora M. Vystavka v Kharkovi [Exhibition in Kharkiv] // Vsesvit. 1927. No. 14. pp. 10–11 [in Ukrainian].
Romanenko H., Sheiko V. Evoliutsiia khudozhnikh i literaturnykh obiednan Ukrainy: istorykokulturolohichnyi vymir [Evolution of artistic and literary associations of Ukraine: historical and cultural dimension] // Kyiv: Institute for Cultural Research of The National Academy of Arts of Ukraine, 2008. p. 208 [in Ukrainian].
Kholostenko Ye. Vseukrainska vystavka «Desiat rokiv Zhovtnia» [All-Ukrainian exhibition «Ten years of October»] // Molodniak. 1927. No. 12. p. 98–104 [in Ukrainian].
Ernst F. Na vseukrainskii khudozhnii vystavtsi: Notatky [At the All-Ukrainian Art Exhibition: Notes] // Proletarska pravda. 1928. 2 March // TsDAMLM Ukrainy. Fund. 360 (Fund «Bogomazov O. K. (1880–1930)»). Inventory. 1. Dossier. 233. Sheet. 2.
Ostroverkha M. U prostorakh sontsia ta moria [In the spaces of the sun and the sea] // Dilo. 1930. 26 September. No. 188. p. 3 [in Ukrainian].
Sedliar V. Khudozhnia osvita i promyslovist [Art education and industry ] // Literatura, Nauka, Mystetstvo. 1924. 23 November. No. 46. p. 4 [in Ukrainian].
Istoriia ukrainskoho mystetstva [History of Ukrainian Art] / [Chief Editor. M. P. Bazhan, ed. Ya. P. Zatenatskyi]. Kyiv: URE, 1967. Vol. 5: Radianske mystetstvo 1917–1941 rokiv. p. 477 [in Ukrainian].
Vlast y khudozhestvennaia intelligentsiia: dokumenty TsK RKP(b) — VKP(b), VChK — OHPU — NKVD o kulturnoi politike, 1917–1953 hh. [Power and the artistic intelligentsia: documents of the Central Committee of the RCP (b) — VKP (b), the Cheka — OGPU — NKVD on cultural policy, 1917–1953] / ed. A. Artyzov, O. Naumov. Moscow: International fund «Demokratiia», 1999. p. 872 [in Russian].
Vrona I. Bez kerma i vitryl: Druha vseukrainska vystavka obrazotvorchykh mystetstv [Without a rudder and sails: The Second All-Ukrainian Exhibition of Fine Arts] // Zhyttia y revoliutsiia. 1929. No. 7–8. pp. 170–180 [in Ukrainian].
Semenko M. Sche pro boichukistiv [More about the Boichukists] // Nova generatsiia. 1930. No. 3. October. p. 53 [in Ukrainian].
Shkurupii G. Dyktatura bohomaziv [The dictatorship of icon painters] // Nova generatsiia. 1929. No. 10. October. p. 26–34 [in Ukrainian].
Petrytskyi A. Faktychni popravky do statti Vrony [Actual amendments to the article of Vrona] // Nova generatsiia. 1929. No. 6. p. 56 [in Ukrainian].
Chahovets V. Zhyvopys na fanere [Painting on plywood] // Vechernyi Kyev. 1929. 6 April // TsDAMLM Ukrainy. Fund. 356. Inventory. 1. Dossier. 417.
Sokoliuk L. Mykhailo Boichuk ta yoho shkola [Mykhailo Boychuk and his school] // Kharkiv: Savchuk O. O., 2014. p. 386 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.