Трансформація ідей школи Бориса Лятошинського у творчих пошуках Леоніда Грабовського та Валентина Сильвестрова
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.17.2021.248436Ключові слова:
шістдесятники, «Київський авангард», Борис Лятошинський, композиторська школа, Леонід Грабовський, Валентин Сильвестров, ідеї, традиції, новації, трансформаціяАнотація
Досліджено історико-культурні передумови виникнення групи композиторів «Київський авангард» в контексті епохи 1960-х років. Розглянуто проекцію ідей школи Бориса Лятошинського у творчих пошуках його учнів Леоніда Грабовського та Валентина Сильвестрова, знакових постатей української музичної культури другої половини ХХ століття. Окреслено новаційні ознаки школи Лятошинського у трансформаціях світоглядних орієнтирів обох митців, які відзначили свій творчий шлях високим професіоналізмом та індивідуальними художньо-естетичними досягненнями. Метою дослідження стала культуротворча складова школи Бориса Лятошинського в контексті творчих звершень Леоніда Грабовського та Валентина Сильвестрова. Проаналізовано музичний матеріал та наукові публікації, що стосуються творчості зазначених митців і відтворюють унікальну картину процесів становлення школи Лятошинського. Методологію дослідження складають структурно-функціональний, компаративний та системно-діяльнісний підходи. В процесі комплексного культурологічного аналізу школи видатного митця з’ясовано проекцію її ідей у музично-творчих наративах Леоніда Грабовського та Валентина Сильвестрова.
Посилання
Bilozub L. M. Muzy`chny`j dy`skurs ukrayins`ky`x kompozy`toriv u konteksti nacional`noyi kul`tury` // Visny`k Zaporiz`kogo nacional`nogo universy`tetu. Pedagogichni nauky`. 2017. # 2. S. 59–64. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vznu_ped_2017_2_12 (last accessed: 19.10.2021).
Vaysband A. Proizvedenie kak vstrecha: treugolnik «proizvedenie» — «kompozitor» — «adresat» vmuzyikalnoy estetike Valentina Silvestrova. URL: https://studylib.ru/doc/2131069/treugol._nik-«proizvedenie»-–-«kompozitor»-–-«adresat» (last accessed: 19.10.2021).
Gorodecz`ka O. V. Ukrayins`ka muzy`ka 60-x rokiv XX st. u konteksti cilisnosti epoxy`: dy`s. … kand. my`stva: 17.00.03; Nacz. muz. akad. Ukrayiny` im. P. I. Chajkovs`kogo. Ky`yiv, 2009. 213 s.
Grabovs`ky`jL. O. My` uvijshly` usvit novoyi muzy`ky` / Per. ta redaguv. V. Sheluxina // Collegium Agency. 20 bereznya 2016 roku. URL: https://www.collegium.agency/post/%D0%BB%D0%B5%D0%BE%D0%BD%D1%96%D0%B4-%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9 (last accessed: 30.07.2021).
Guchko G. Fenomen shistdesyatny`cztva yak vy`yav ukrayins`koyi identy`chnosti // Visny`k L`vivs`kogo universy`tetu. Seriya filosofs`ki nauky`. 2013. Vy`pusk 16. S. 177–185.
Zhalyejko D. Tvorchist` Bory`sa Lyatoshy`ns`kogo ta Valenty`na Sy`l`vestrova. Paraleli ta metamorfozy`. Naukovi zapy`sky` Ternopil`s`kogo nacional`nogo pedagogichnogo universy`tetu im. V. Gnatyuka. Seriya : My`stecztvoznavstvo. 2015. # 1. S. 112–122. URL: 1.http://nbuv.gov.ua/UJRN/NZTNPUm_2015_1_18 (last accessed: 19.10.2021).
Kalashny`kova A. I. Sty`l`ovi parametry` formuvannya ukrayins`koyi fortepiannoyi muzy`ky` maly`x form pershoyi trety`ny` XX stolittya: dy`s. … kand. my`st-va (doktora filosofiyi); 17.00.03 — Muzy`chne my`stecztvo. Sumy`, 2020. 225 c.
Konovalova I. Yu. Fenomen kompozy`tora v yevropejs`kij muzy`chnij kul`turi XX stolittya:osoby`stisni ta diyal`nisni aspekty`; 26.00.01 — teoriya ta istoriya kul`tury`; dy`s. … dok. my`st-va. Xarkiv, 2019. 630 s.
Lunina G. Ye. Leonid Grabovs`ky`j: «Ponyattya shkoly` Bory`sa Lyatoshy`ns`kogo vvazhayu cilkom pravomirny`m» // Chasopy`s Nacional`noyi muzy`chnoyi akademiyi Ukrayiny` imeni P. I. Chajkovs`kogo. 2015. # 1. S. 3–15. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Chasopys_2015_1_3 (last accessed: 14.10.2020).
Mel`ny`chenko I. V. Specy`fika estety`ky` postmodernizmu v konteksti fenomenu tvorchosti Valenty`na Sy`l`vestrova // Young Scientist. # 10 (50). October, 2017. S. 297–300.
Messian O. Tehnika moego muzyikalnogo yazyika (1943) / per. i komment. M. Cheburkinoy; nauch. red. Yu. Holopova. Moskva: greko-latinskiy kabinet Yu. Shichalina, 1994. 127 s.
Novakovy`ch M. O. Kanon ukrayins`kogo muzy`chnogo modernizmu vtvorchosti Bory`sa Lyatoshy`ns`kogo : avtoref. dy`s. … kand. my`st-va: 17.00.03; L`vivs`ka nacional`na muzy`chna akademiya im. M. V. Ly`senka. L`viv, 2008. 20 s.
Ovcharuk O. V. Parady`gmal`ni vy`miry` idealu lyudy`ny` u prostori kul`tury` XX— pochatku XXI stolittya; dy`s. … dokt. kul`turologiyi; 26.00.01 — teoriya ta istoriya kul`tury`; Nacional`na akademiya kerivny`x kadriv kul`tury` i my`stecztv, Ministerstvo kul`tury` Ukrayiny`. Ky`yiv, 2018. 426 c.
Savchuk I. B. Lyatoshy`ns`ky`j Bory`s. Romansy` 1920-x / avt.-uporyad. I. B. Savchuk; In-t problem suchas. my`stecztva NAM Ukrayiny`. Ky`yiv — Nizhy`n: PP Ly`senko M. M., 2014. 287 s.
Savchuk I. B. «Varshavs`ka osin`» 1950–1960-x i ukrayins`ky`j komunikaty`vny`j kontekst // Suchasne my`stecztvo: nauk. zb.; In-t problem suchas. my`stecz. NAM Ukrayiny`. Ky`yiv: Feniks, 2019. Vy`p. 15. S. 255–270.
Savchuk I. B. «Mif pro tvir» yak sposib rozuminnya suchasnogo muzy`chnogo procesu» // Suchasne my`stecztvo: nauk. zb.; In-t problem suchas. my`stecz. NAM Ukrayiny`, Ky`yiv, 2010. Vy`p. 7. S. 141–148.
Saf›yan D. «Vely`ky`j sty`l` vy`magaye bagatogo slovny`ka»: interv›yu z Leonidom Grabovs`ky`m // The Claquers. 03.11.2020. URL: https://theclaquers.com/posts/5206 (last accessed: 05.06.2021).
Silvestrov V. «Muzyika — eto penie mira o samom sebe…» Sokrovennyie razgovoryi i vzglyadyi so storonyi: Besedyi, stati, pisma [sost. M. Nesteva]. Kiev, 2004. 262 s.
Holopova V., Chigareva E. Alfred Shnitke: ocherk zhizni i tvorchestva. Moskva: Sov. kompozitor. 350 s.
Oxford History of Western Music: Richard Taruskin. URL: https://www.oxfordwesternmusic.com/view/Volume1/actrade-9780195384819-div1-001005.xml (last accessed: 05.06.2021 р.).
Dmy`triyeva O. Ly`stuvannya z kompozy`torom L. Grabovs`ky`m. Elektronny`j ly`st vid 07.04.2021 roku.
Res Facta. Studies in Contemporary Music. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1967–1989.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.