Графічна спадщина Олександра Богомазова: загальний огляд та нотатки художника «Дещо про графіку»
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.19.2023.294896Ключові слова:
графіка, теоретичні нотатки, творчість О. К. Богомазова, Art Nouveau, футуризм, Нова предметність (Die Neue Sachlichkeit)Анотація
Дослідження презентує загальний огляд графічного доробку та публікацію теоретичних нотаток про графіку українського художника О. К. Богомазова. Зазначаються особливості графіки майстра у різний період творчості, аналізуються стилістичні особливості творів різних періодів. Саме графічні твори дають нам змогу простежити всі стилістичні зміни та виявити реперні точки в еволюції творчості художника. Ескізи дозволяють побачити етапи роботи над створенням живописних станкових картин.
Графічна спадщина О. Богомазова є надзвичайно різноманітною. В раній графіці простежуються характерні символістські мотиви та сюжети. Журнальна графіка 1908–1912 років дає зразки стилю модерн. У роботах цього періоду саме лінія надає малюнку максимальної декоративності. Захоплення кольоровою ліногравюрою дало можливість художнику експериментувати з передачею особливостей психологічного стану об’єктів в залежності від зміни кольорів. На межі 1912–1913 років відбувається кардинальна стилістична зміна у творчості О. Богомазова: узагальнена декоративність та лінійні ритми стилю модерн поступаються динаміці футуризму. Під час роботи в Київському художньому інституті у 1922–1930 роках Олександр Богомазов викладав живопис і рисунок як формально-технічні дисципліни. У навчальних програмах він викладав фізичні та психологічні властивості кольорів та їх взаємодію. Графіка пізнього періоду творчості художника набула неореалістичної предметності у дусі течії «Нова предметність» (Die Neue Sachlichkeit).
Посилання
Dychenko, I. (1987, September 6). Osvichenyj i osvitonosnyj [Enlightened and Enlightening]. Kultura i zhyttya, 140 [in Ukrainian].
Kashuba-Volvach, O. (2020). Grafika Oleksandra Bogomazova na storinkax kyyivskyx periodychnyx vydan u 1908–1912 rokax [Graphic Works by Oleksandr Bogomazov in Kyiv Periodicals in 1908–1912]. Contemporary Art, 16, 93–106. DOI: 10.31500/2309-8813.16.2020.219990 [in Ukrainian].
Lagutenko, O. (2006). Ukrayinska grafika pershoyi tretyny XX st. [Ukrainian Graphics in Early 20th Century]. Kyiv: Grani-T [in Ukrainian].
Majstrenko-Vakulenko, Y. (2020). Liniya v mystecztvi avangardu [Line in the Avant-garde Art]. Artistic Culture. Topical Issues, 16 (2), 104–115. DOI:10.31500/1992-5514.16(2).2020.217799 [in Ukrainian].
Mudrak, M. (2019). Portret modernizmu [The Portrait of Modernism]. In Oleksandr Bogomazov: tvorcha laboratoriya: naukovyj katalog (pp. 74–84). Ed. O. Kashuba-Volvach. Kyiv [in Ukrainian].
Mudrak, M. (2018). “Nova heneraciya” i mysteczkyj modernizm v Ukrayini [“A New Generation” and Artistic Modernism in Ukraine]. Kyiv: Rodovid [in Ukrainian].
Nakov, A. (1991). Alexander Bogomazov — Toulouse, Musée d’Art Moderne. Kyiv.
Oleksandr Bogomazov (1880–1930): katalog (1991). [Oleksandr Bogomazov (1880–1930): A Catalog]. Ed. by M. Kolesnykov. Kyiv: Garant [in Ukrainian].
Oleksandr Bogomazov: tvorcha laboratoriya: naukovyj katalog. (2019). [Oleksandr Bogomazov: Creative Laboratory: A Scholarly Catalog]. Ed. O. Kashuba-Volvach. Kyiv: Nacionalnyj xudozhnij muzej Ukrayiny [in Ukrainian].
Spogady dochky O. Bogomazova (1993). [Memoirs of the Daughter of Oleksandr Bogomazov]. Ukrayinske mystecztvoznavstvo, 1, 141–154 [in Ukrainian].
Ukrayinskyj avangard 1910–1930 rokiv: albom. (1996) [Ukrainian Avant-garde in the 1910-1930s: Album]. Ed. D. Gorbachov. Kyiv: Mystecztvo [in Ukrainian].
CSAMLA of Ukraine, f. 360, op. 1, spr. 161. “Pro mystecztvo” [in Ukrainian].
CSAMLA of Ukraine, f. 360, op. 1, spr. 164. “Deshho pro grafiku” [in Ukrainian].
CSAMLA of Ukraine, f. 360, op. 1, spr. 182. “Zhyvopysni elementy ta yix rozvytok” [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.